اندیشه نااندیشیده حوزه سیاست؛ واکاوی بنیان‌های روش استتیکی ژاک رانسیر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

2 دانشگاه شهید بهشتی

10.29252/piaj.2021.101096

چکیده

چکیده:جریان­های فکری فلسفی و جامعه­شناختی طیف بسیار متنوعی از اندیشه­های آرمانی و خیالی  ارائه کرده­اند و مدام کوشیده­­اند تا مردم را به سوژه­های پیشرفت و تغییر بدل سازند.  تمامی اندیشه­ها به دنبال ترویج ایده­هایی هستند که هدف آن توأمان تکریم ظرفیت برخی از انسان­­ها چون خود و تحقیر صلاحیت و مقام برخی دیگراست.  همین امر ساخت جامعه­ای پرآشوب و متلاطمی موجب شده که مردم آن همچون اشباح سرگردان، خموش و بی­صدا زیست می­کنند. افراد چنان تحت سیطره فکری فیلسوفان و جامعه شناسان قرار گرفته اند که گویی ماهیت حقیقی انسان همین است و هیچ بدیل دیگری را نمی­توان تصور کرد. ژاک رانسیر، این اندیشمند فرانسوی زبان، منتقد چنین جریان­های فکری است و می­کوشد به جای آن که به قلمرو تاریک اندیشه پشت کند، با استفاده از روش استتیکی، به آن حد و مرزهای بازنماییِ جنبه اثبات­پذیریِ مکاتب فکری سیاسی اجتماعی و فلسفی حمله کند. در مقالۀ پیش رو، نگارنده درصدد پاسخ به این پرسش است که رانسیرچگونه  با استناد به روش استتیکی، به ساحت نااندیشه­های روش­های پوزیتویستی و گفتمانی در علوم سیاسی و جامعه شناسی می­پردازد. در جواب به این سوال باید گفت روش استتیکی رانسیر با نگاه به قدرت شاعرانگی در وجودِ بشر ، انسان ناپدید گشته در جهان پرآشوب معاصر را مرئی و هویدا می­سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Thought Undiscovered Policy Area: The Excavate of the Foundations of the Aesthetic Method by Jacques Rancier

نویسندگان [English]

  • Mahshin Siavashpoori 1
  • Mohammed Reza Tajik 2
1 Univercity science and resrch
2 دانشگاه شهید بهشتی
چکیده [English]

Philosophical and sociological thought flows have provided a very diverse range of thoughtful and imaginative thoughts and are constantly trying to transform people into subjects of development and change. All the thinkers seek to promote ideas that aim at simultaneously rewarding the capacity of some humans like themselves and humiliating the authority of some other human beings. This has led to the creation of a turbulent and crowded society whose people live like silent, silent wanderers. Individuals are so dominated by philosophers and sociologists as if the true nature of man is the same, and no other substitute can be imagined. Jacques Rancier, a French-speaking thinker, is a critic of these intellectual currents and tries to attack the boundaries of representativeness of the schools of thought, politics, society, and philosophy instead of not paying attention to the dark realm of thought. In the following article, the author attempts to answer the question of how Ranser, using a static method, does not consider the positivist and discursive methods in political science and sociology. In answering this question, the aesthetic method, Mr. Rancier, looks at the power of poetry in human existence, the human being disappears in a vibrant, contemporary world. In answering this question, the aesthetic approach of Mr. Rancier, by looking at the power of poetry in human existence, has left man disappearing in a vibrantcontemporary world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Aesthetic method
  • Distribution of the sensible
  • Neutralization
  • Disturbance
  • Suspension
منابع
‒     احمدی، بابک (1393) حقیقت و زیبایی: درس­های فلسفه هنر؛ نشر مرکز.
‒     استاوراکاکیس، یانیس (1392) لاکان و امر سیاسی؛ ترجمه جعفری،محمدعلی؛ نشر ققنوس.
‒     اکرمی، موسی و اژدریان، زلیخا (بهار 1391) تبارشناسی از نیچه تا فوکو؛ فصلنامه علمی- پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی؛ شماره 70.
‒     ان. پاول، جیمز (بی­تا) پست مدرنیزم: گام به گام با جهان فلسفه و هنر مدرن؛ ترجمه: نوذری، حسینعلی؛ موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر.  
‒     برمن، مارشال (1392) تجربه مدرنیته: هر آنچه سخت و استوار است دود می­شود و به هوا می­رود؛ ترجمه مراد فرهادپور؛ طرح نو.
‒     بنیامین، والتر و دیگران (1393) مجموعه مقالات زیبایی شناسی و سیاست؛ مترجمان: عمرانی،لیلی و ابراهیمیان، فرشید؛ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.  
‒     چاوشیان، سنا (تابستان 1393) روش شناسی مطالعه لحظه اکنون: منظومه و خاستگاه از دیدگاه والتر بنیامین؛ فصلنامه علوم اجتماعی، مقاله13؛ شماره 65.
‒     دریفوس، هیوبرث و رابینو، پل و فوکو، میشل (1379) فراسوی ساختارگرایی؛ ترجمه: بشیریه، حسین، تهران ؛ نشر نی.  
‒     رانسیر، ژاک (1395) استاد نادان: پنج درس در باب رهایی فکر؛ ترجمه: قریب، آرام؛ نشر شیرازه.
‒     رانسیر، ژاک (1393) سیاست ورزیِ زیباشناسی؛ ترجمه: محمدی،فتاح ؛ نشر هزاره سوم.
‒     رانسیر، ژاک (1393) توزیع امر محسوس: سیاست و استتیک و رژیم­های هنری و کاستی­های انگاره مدرنیته؛ ترجمه: صالحی اشکان ؛ نشر بن­گاه.
‒     رانسیر ژاک (1392) سیاست و زیباشناسی؛ مترجمان: افتخاری­راد، هوشنگ و داورپناه، بابک؛ نشر زاوش.  
‒     روشن، امیر (1387) کوئنتین اسکینر و هرمونتیک قصدگرا در اندیشه سیاسی؛ رهیافت­های سیاسی و بین­المللی؛ شماره 14.
‒     ژیژک، اسلاوی (1395) گزیده مقالات: ژاک رانسیر و سیاست رادیکال؛ ترجمه: نجفی، صالح؛ گام نو.  
‒     ژیمنز، مارک (1393) زیباشناسی چیست؟؛ ترجمه: ابوالقاسمی، محمد رضا؛ نشر چشمه.  
‒     کاراتانی، کوچین (1396) کانت و مارکس، مترجمان: فرهادپور، مراد ونجفی، صالح؛ نشرهرمس.  
‒     کچوییان، حسین (1382) فوکو و دیرینه شناسی دانش؛ دانشگاه تهران.
‒     می، تد (1393) آنارشیسم از فوکو تا رانسیر، مترجم: عیسی­پور، نیما، سایت تز یازدهم.
‒     نوذری، حسینعلی و پورخداقلی، مجید (1389) روش­شناسی مطالعه اندیشه سیاسی: متدولوژی کوئنتین اسکینر؛ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی؛ شماره یازدهم.
‒     The Aesthetic Dimension: Aesthetics, Politics, Knowledge,Critical Inquiry,36 (1). 2009                                                       
‒     Dissenting Words: A Conversation with Jacques Ranciere, Diacritics, 30(2) . 2000
‒     The Aesthetic Revolotion and Its Outcomes, New Left Reviw.  2002
‒     The Emancipated Spectator. London: verso. 2011                
‒     Thinking Beetween Disciplins: an Aesthetics of Knowledge: Parrhesia. 2006
‒     Jacques Ranciere: A Few Remarks on the method of Jacques Ranciere, Parallax, 2009, Rotledge . 2009                                                
‒     Psycho Classrooms: Teaching as a Work of Art, Social and Caltural Geography. 2011
‒     Reviewing Ranciere or the persistence of Discrepancies; Radical philosophy. 2011                                                          
‒     Discipline and punish: The birth of The prison; London. Penguin Books. 1977                                                               
‒     Altussers Lesson; London: Continuum International Publishing. 2011
‒     Foucault ,M. The Archaeology of Knowledge; London: Tavistock Publications. 1974                                                           
‒     Pelletier, Coroline ; Ranciere and Poetics of The Social Sciences; International Journal of Research and Method in Education, 2009
‒     Biesta,G; A New Logic of Emancipation: the Methodology of Jacues ranciere; Educational Theory. 2010
‒     Smith, Jasone and Weisser, Annette; jacues Ranciere: Between Intellectual Emancipation and Aesthetic Education. 2012
‒     ,Wayan, Michael; Red Kant: Aesthetics, Marxism and the Third Critique; BLOOMSBURY. 2014
‒     Ernest ,Harris, Divid ; Ranciere: Padagogy and Politics; jun 2015; hipatia press. 2015                                                                  
‒     Mesing, Dave; Ranciere, Derrida, and Eglitarian Politics in Pseudo_ Dionysius; Political Theology. 2015
‒     Philippe Deranty, Jean; Democratic Aeasthtic: on Jacques Rancieres Latest Work; Critical Horizons: A journal of Philosophy and Social Theory . 2015         
‒     Lampert, Matthew; how To Do Things With Ranciere; Comparative and Continental Philosophy. 2017
‒     Pirsoul, Nicolas; Identity Beetween Police: Ranciere Political Theory and Dilemma of Indigenous Politics; 13 Mar 2017; Critical Horizons. 2017
‒     Schunberg, Ulf; From Finding to Making: Jacques Ranciere, Richard Rorty and Antifoudationalist Story of Progress; Theory and Critique. 2017
‒     Madore,Jeol; Disembodied Politics: Commitment and Formal Distance in Ranciere; Journal For Culture Research ; sep 2017.
‒     Ranciere; Jacques; The Sesthetic Turn In political Thought; Edited by Kompridis, Nikolas; Bloomsbury; 2014.