مسیر نظریه پردازی برلین در باب آزادی و درس‌های آن برای ایران معاصر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.48308/piaj.2025.240950.1733

چکیده

مقدمه و اهداف: تفکیک دو مفهوم آزادی مثبت و منفی توسط برلین از مهمترین نظریه‌پردازی های صورت پذیرفته در حوزه آزادی است که موجب طرح دیدگاه‌های متعد موافق و مخالف پیرامون آن شده است. عمده آثاری که در مقام تبیین و تحلیل این نظریه طرح شده اند پیش از آنکه به فهمی همدلانه نسبت به کلان پروژه فکری برلین دست یافته و در نسبت با آن دیدگاه وی در باب آزادی را درک کنند، موضعی انتقاد خود را که عمدتاً از منظری فلسفی و منطقی بوده است بسط داده‌اند. این در صورتی است که برلین نقطه آغازی بر مسیر احیاء فلسفه سیاسی در قرن بیستم بوده که تأثیری شگرف بر حوزه آزادی می‌گذارد. از این رو در این پژوهش سعی می‌شود ابتدا تصویری کامل از مسیر نظریه پردازی وی ترسیم شود و سپس بر اساس آن درس‌هایی از مسیر برلین برای اندیشه ورزی در جامعه ایرانی را استخراج کرد.

روش: در این نوشتار سعی می‌شود با بهره‌گیری از هرمنوتیک روشی کوئنتین اسکینر چگونگی معنایابی تفکیک آزادی منفی از مثبت در آراء آیزایا برلین روشن شود. در این راستا روش‌شناسی اسکینر و استلزامات عملیاتی آن تبیین شده و مبتنی بر آن به متون برلین مراجعه می‌شود. بر اساس این روش در مرحله نخست بر بافت سیاسی و اجتماعی و در مرحله دوم بر بافت نظری دوره‌ای که برلین کنش گفتاری خود را در آن انجام داده است تمرکز یافته و توصیفی دقیق از فضای تاریخی و گفتمانی آن دوره ارائه می‌شود. پس از روشن شدن مقتضای کنش گفتاری صورت گرفته، « کنش ارتباطی قصد شده» از سوی آیزایا برلین بررسی می‌شود.

یافته‌ها: او با طرح تفکیک آزادی مثبت از منفی و تقریر ویژه‌ای که از این امر انجام می‌دهد در حال انجام یک کنش ارتباطی است که قصد آن مقابله با تفکرات تمامیت‌خواه و حمایت از اندیشه آزادی لیبرال است. توجه به این مقصد باعث می‌شود مباحثی که پرامون اصل امکان یا عدم امکان تفکیک این دو مفهوم از یکدیگر با رویکردی انتقادی طرح می‌شوند و ایرادات فلسفی و منطقی متعددی به آن طرح می‌کنند، کمی برای ما تعدیل شود؛ چراکه او به دنبال طرح یک بحث فلسفی ابتدائاً نبوده نیست. او در حال حفاظت و حصارکشی پیرامون آزادی مدرن است که حال با ظهور و گسترش تمایت‌خواهی با چالشی شدیداً نگران کننده رو به رو شده است.

نتیجه گیری: آنچه که از مسیر اندیشه‌ورزی برلین روشن می‌شود این است که اندیشه ورزی در باب آزادی امری کاملاً هویتی است که با حضور فعال نظریه پرداز در میدان عمل اجتماعی امکان پذیر می‌شود. نظریه پرداز می‌بایست با دریافتی دقیق از دیگری خویش در میدان اندیشه‌ها نسبت خود را با رقبا یافته و در این مسیر جدال فکری که در بستر عمل اجتماعی انضمامی می‌شود هم خویشتن خود را دقیق‌تر یافته و هم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. در لایه فلسفی نیز یافتن نقطه اصلی نزاع، یعنی یافتن محل امتداد نیروی اندیشه در میدان اجتماع. بدون یافتن دقیق این نقطه، تلاش پژوهشگر تبدیل به زحماتی متشتت می‌شود که به دلیل نبود انسجام مبنایی با یکدیگر اتحاد نیافته و لذا کمال نمی‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reconsidering Isaiah Berlin’s Theory of Liberty: Hermeneutic Lessons for Contemporary Iranian Thought

نویسنده [English]

  • Eshagh Soltani
Assistant Professor, in Political Science, Department of Political Science, Faculty of Economics and Political Science, Shahid Beheshti University,Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction:

Isaiah Berlin's conceptual distinction between negative and positive liberty stands as one of the most significant theoretical contributions within the discourse on freedom. This seminal formulation has engendered a vast array of supportive and critical perspectives. Predominantly, works dedicated to explicating and analyzing Berlin's theory have tended to elaborate critical stances—often grounded in philosophical and logical critique—before achieving a genuinely empathetic understanding of his overarching intellectual project and situating his views on liberty within that broader context. This approach overlooks a crucial facet: Berlin represents a pivotal starting point in the trajectory of reviving political philosophy in the twentieth century, exerting a profound influence specifically on conceptions of liberty. Consequently, this research endeavors, first, to delineate a comprehensive picture of the path of Berlin's theorizing, tracing its development and motivations. Second, building upon this foundation, it seeks to extract pertinent lessons from Berlin's intellectual journey that hold significant value for the cultivation of critical thought within contemporary Iranian society.

Methods:

This study employs Quentin Skinner's methodological hermeneutics to elucidate the meaning and significance of Berlin's distinction between negative and positive liberty. Skinner's methodological framework and its operational implications are thoroughly expounded. Subsequently, Berlin's texts are rigorously re-examined through this interpretive lens. Following Skinner's approach, the analysis proceeds in two primary stages. Initially, it focuses on reconstructing the specific political and social context prevalent during the period in which Berlin articulated his ideas. Secondly, it meticulously examines the prevailing theoretical and intellectual context framing his discourse. This dual focus facilitates a precise description of the historical and discursive milieu shaping Berlin's work. Once the implications of his speech acts within this reconstructed context are clarified, the analysis turns to discerning the "intended communicative action" Berlin sought to perform through his formulation of the liberty distinction.

Results and Discussion:

Berlin's articulation of the distinction between positive and negative liberty, coupled with his specific interpretation of these concepts, constitutes a deliberate communicative act. The primary intention underlying this act was to counter totalitarian modes of thought and to mount a robust defense of liberal freedom. Recognizing this core communicative purpose necessitates a recalibration of the often purely critical debates surrounding the theoretical coherence or possibility of separating the two concepts of liberty. While numerous philosophical and logical objections have been raised against the distinction's validity or rigor, an over-emphasis on these critiques risks obscuring Berlin's fundamental objective: he was not, first and foremost, engaged in an abstract, purely philosophical disputation. Rather, his intellectual labor was fundamentally protective and defensive; he sought to fortify the conceptual boundaries of modern liberty

Conclusion:

The trajectory of Berlin's intellectual engagement yields a crucial insight: theorizing about freedom is fundamentally an identity-constituted endeavor, inextricably linked to the theorist's active presence within the social field of practice. The effective theorist must achieve a precise apprehension of their significant "others" within the intellectual arena, thereby defining their own position in relation to competing ideologies. It is through this process of intellectual contestation—a process concretely embedded within social practice—that the theorist simultaneously refines their own self-understanding and establishes meaningful communication with their audience. At a philosophical level, the critical task involves identifying the true locus of intellectual struggle: pinpointing where the force of ideas extends into, and engages with, the social field. Failure to locate this precise point of engagement results in the researcher's efforts becoming fragmented exertions. Lacking a cohesive foundational connection to the concrete social-intellectual struggle, these disparate efforts fail to coalesce and consequently fall short of achieving intellectual completeness or fulfilling their intended purpose

کلیدواژه‌ها [English]

  • Isaiah Berlin
  • liberty
  • political philosophy
  • political thought
  • theory