Jurisprudence reasons for sanctity of construction and use of nuclear weapons in the deterrence strategy of Islam

Document Type : علمی - پژوهشی

Authors

1 Depatement of Political Sciences, Faculty of Economic and Social Sceinces, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 Graduated of Political Thought in Islam, Bu-Ali Sina university, Hamedan, Iran

10.29252/piaj.2021.221661.1069

Abstract

Misunderstanding of theological basis for behavior of an Islamic State in strategic spheres, such as deterrence methods, is an effective factor on misconception of international actors to real strategic approach of that state. Therefore, misconception of I.R.I real intention of nuclear activities, have been a continuous concern for some nuclear powers during the two recent decades. It seems it have not yet done a separate research to indicate the firm linkage between theological basis of Islam and atomic power role in its deterrence. Hence, the important question is that whether construction and use of nuclear weapons in Islam would be permitted or not? Prevalent interpretation of Quran signifies to a certain Jurisprudence Sanctity of this issue in the framework of deterrence strategy utilized by an Islamic state such as I.R.I. This article emphasizes that the commitment to non-production, accumulation and use of nuclear weapons, is rooted in Islamic beliefs and Quran teachings rather than opposition of powers and so is not a tactical action. In the framework of ijtihad rational interpretation, this article tries to look for real will of holy legislator about construction and use of these weapons against Koffar. Signalizing teachings of Quran and Jurisprudence to Sanctity of construction and use of nuclear weapons (as the dominant idea), versus the weak idea permitting construction of them would be considered main achievement and conclusion of this writing.

Keywords


  • قرآن کریم
  • آزاد، علی‌رضا ؛ مسعودی، جهانگیر (زمستان 1389)، «بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک». فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی. شماره 22: 9-38.
  • آیتی، سیدمحمدرضا؛ شادروان،محمداسماعیل (زمستان 1386)، «قاعده مقابله‌به‌مثل و اقدامات تلافی‌جویانه از منظر فقه شیعه و حقوق بین‌الملل». پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی.شماره.10: 61-84.
  • بابایی، علی‏اکبر (1398)، بررسی مکاتب و روش های تفسیری. تهران: انتشارات سمت. جلد اول.
  • بی‌نا (7/12/1392)، «همایش ملی فقه هسته‌ای». مجله افق حوزه. سال دوازدهم، شماره. 385: 3-4.
  • جوادی‌آملی، عبدالله (1389)، تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء. چاپ دوم.
  • خمینی، سیدروح‌الله (1421ق)، کتاب البیع. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
  • داودی‌لیمونی، سعید؛ داودی‌لیمونی، علیرضا (پاییز 1394)، «ضرورت فقهی طرح منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای: ممنوعیت سلاح هسته‌ای از منظر حقوق بین‌الملل و اسلام». فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب. سال دوم. شماره سوم: 51-72.
  • دورمن،کنوت؛ دوسوالدبک،لوییس؛ کولپ،رابرت (1393)، عناصر جنایات جنگی در اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری. ترجمه زهرا جععفری، زهرا محمودی و پریسا سفیدپری. تهران: انتشارات مجد. چاپ اول.
  • رازی حسین‌بن‌علی، ابوالفتوح (1408ق)، روض‌الجنان و روح‌الجنان فی تفسیر‌القرآن. مشهد: نشر آستان قدس رضوی. چاپ اول.
  • ربانی‌گلپایگانی، علی (1383)، هرمنوتیک و منطق فهم دین. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه.
  • رحمانی، محمد (پاییز 1389)، «منع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از نگاه مذاهب». فصلنامه طلوع نور. شماره 33: 35-60.
  • ساعد، نادر (1384)، حقوق بین‌الملل و نظام عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای. تهران: موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش. چاپ اول.
  • علی‌دوست، ابوالقاسم (1392)، «بررسی فقهی تولید انباشت، به‏کارگیری و فروش سلاح‌های کشتار جمعی». مجموعه مقالات همایش ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلامی. قم: مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام). چاپ اول.
  • عمیدزنجانی، عباس‌علی (1383)، فقه سیاسی. تهران: امیرکبیر. چاپ اول.
  • فاضل‌لنکرانی،محمدجواد (زمستان 1392)، «تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلامی».حقوق اسلامی. شماره.39: 7-34.
  • قربان‌نیا، ناصر؛ اخگری‌بناب، نادر (بهار 1390)، «عدم مشروعیت کاربرد سلاح هسته‌ای در پرتو اصل تفکیک با رویکرد اسلامی».حقوق اسلامی. شماره 28: 73-104.
  • مکارم‌شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الإسلامیه.
  • مورگنتا، هانس. جی (1374)، سیاست میان ملت‌ها. ترجمه حمیرا مشیرزاده. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه.
  • نجفی، محمدحسن (پاییز و زمستان 1381)، «فقه و گونه‌های بهره‌وری از تکنولوژی هسته‌ای». کاوشی نو در فقه. سال نهم. شماره‎‌های: 33 و 34.: 3-8.
  • ابن‌جوزی‌قرشی‌بغدادی، ابوالفرج جمال‌الدین عبدالرحمان‌بن‌‌علی (1407ق)، زاد المسیر فی علم التفسیر. بیروت. دارالکفر.
  • حاج‌عبدالله، ماهوشیزا(1425ق). «مدی مشروعیه اسلحه الدمار الشامل فی ضوء احکام الشریعه الأسلامیه». ریاض. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه نایف العربیه للعلوم الأمنیه. دانشکده الدرااسات العلیا. گروه العداله الجنائیه.
  • حائری‌تهرانی، میرسیدعلی (1377)، مقتنیات الدرر و ملتقطات الثمر. تهران. دارالکتب الاسلامیه. چاپ اول.
  • جزایری، ابوبکر جابر (1416ق)، ایسر التفاسیر لکلام العلیّ الکبیر. مدینه. مکتب العلوم و الحکم. چاپ اول.
  • خویی، سیدابوالقاسم (1366)، البیان فی تفسیر القرآن. بیروت. دارالزهراء.
  • راغب‌اصفهانی، حسین بن محمد (1408ق.)، مفردات الفاظ القرآن. تحقیق صفوان عدنان داودی. بیروت. دارالقلم.چاپ اول.
  • راغب‌اصفهانی، حسین‌بن‌محمد (1405ق)، مقدمه جامع التفاسیر.کویت. دارالدعوه.
  • زحیلی، وهبه (1401ق)، آثارالحرب فی الفقه الاسلامی. بیروت. دارالفکر. الطبعه الثالثه.
  • سیفی‌مازندرانی، علی‌اکبر (1425ق)، مبانی الفقه الفعال فی القواعد الفقهیه الاساسیه. قم. دفتر انتشارات اسلامی. چاپ اول.
  • شریف‌کاشانی، حبیب‌الله (1404ق)، تسهیل المسالک الی المدارک فی رئوس القواعد الفقهیه. قم: المطبعه العلمیه. چاپ اول.
  • صادقی‌تهرانی، محمد (1370)، اصول الاستنباط بین الکتاب و السنه. قم. شکرانه.
  • صادقی‌تهرانی، محمد (1363)، الفرقان فی تفسیر القرآن. قم. انتشارات فرهنگ اسلامی. چاپ دوم.
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین (1393)، المیزان. بیروت. موسسه الأعلمی للمطبوعات.
  • طباطبایی، محمدحسین (1390)، المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی. جلد دوم.قم: دفتر انتشارات اسلامی. چاپ سی‌و‎دوم.
  • طباطبایی، محمدحسین، (1417ق)،المیزان فی تفسیر القرآن. قم. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
  • طبرسی، ابوعلی الفضل‌بن حسن (1415ق)، مجمع‌البیان فی تفسیر‌القرآن. بیروت. موسسه الاعلمی للمطبوعات. چاپ اول.
  • طوسی، ابوجعفر (1407ق.)، محمدبن الحسن. تهذیب الاحکام. جلد چهارم. تهران. داراالکتب الاسلامیه.
  • طوسی، ابونصرعبدالله (1914)، کتاب اللمع فی التصوف. با تصحیح آلن رینولد. نیکلسون. تهران. نشر جهان.
  • عطاردی، عزیزالله (1384)، مسندالامام الصادق(ع). تهران. انتشارات عطارد.
  • قاسمی، محمدجمال‌الدین (بی‌تا)، تفسیر القاسمی(محاسن التأویل). قاهره. دارالتوفیقیه للتراث. چاپ اول.
  • قمی‌، محمدبن‌علی بن‌حسین‌بن‌موسی‌بن‌بابویه‌ (شیخ صدوق) (1413ق)، من لایحضره الفقیه. جلد چهارم. قم. مؤسسه انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه.
  • مروج‌جزائری، سیدمحمدجعفر (1416ق)، هدی الطالب فی شرح المکاسب. قم: کنگره شیخ مفید.
  • مصطفوی، حسن (1360)، التحقیق فی کلمات القرآن. تهران: بنگاه نشر و ترجمه کتاب.
  • نجفی، محمدحسن (1404ق)، جواهرالکلام فی شرح شرائع الأسلام. تحقیق عباس قوچانی و علی آخوندی. ج21.چ7.بیروت. دار احیاء التراث العربی.
  • K. Volmer (1986). The Hermeneutics Reader. New York Continuum.
  • Hobbes, Thomas. Leviathan (1651). London. Oxford University press.
  • leader.ir/fa