نویسندگان
1
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
2
دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی
3
واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
4
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی موضع گیری رسانه های جریان اصلی (روزنامه های کیهان، اعتماد و همشهری) در جامعه پذیری برجام است و سؤال اصلی این پژوهش به این مسئله می پردازد که آیا این رسانه ها در بازتاب های خبری خود در جهت جامعه پذیری برجام گام برداشته اند یا خیر؟ روش تحقیق به کار گرفته شده، ترکیبی (تحلیل محتوای کمی و کیفی) و گردآوری داده ها با رویکرد هدفمند انجام گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از فرآیند ناقص جامعه پذیری برجام در حوزه خبررسانی بوده است. بدین ترتیب که روزنامه کیهان کاملاً در جهت منفی، تیترها و اخبار برجام را پوشش داده و همشهری نیز رویکردی کاملاً خنثی را در پیش گرفته و در این میان، تنها روزنامه اعتمادعملکردی نسبتاً مثبت در جهت جامعه پذیری برجام داشته است. از سوی دیگر، نحوه پوشش نوع رویکرد به اخبار برجام در حوزه سه رسانه، کمتر تحلیلی بوده و بیشتر جنبه سخت خبر و اطلاع رسانی داشته است تا رویکرد آموزشی و هدایت کنندگی.
- الف) منابع فارسی
- آذربخش، سیدعلیمحمد. (1392). درآمدی بر جریانسازی رسانهای، چاپ اول، قم: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهشهای اسلامی.
- استریت، جان. (1384). رسانههای فراگیر، سیاست و دموکراسی، ترجمه حبیبالله فقیهینژاد، چاپ اول، تهران: مؤسسه انتشاراتی ایران.
- آل بویه، شیوا. (1387). نقش مطبوعات در جهتدهی به افکار عمومی، تحلیل محتوای مطالب روزنامههای کیهان سلام و نقش آنها در جهتدهی به افکار عمومی نسبت به موضوع رابطه ایران و آمریکا، پایاننامه کارشناسی ارشد.
- باهنر، ناصر. (1387). رسانهها و دین، چاپ دوم، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.
- بشیریه، حسین. (1394). جامعهشناسی سیاسی (نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی)، چاپ بیست و چهارم، تهران: نشر نی.
- تانکارد، جیمز؛ سورین، ورنر. (1386). نظریههای ارتباطات، ترجمه، علیرضا دهقان، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- دفلور، ملوین؛ دنیس، اورت دی. (1387). شناخت ارتباطات جمعی، ترجمه سیروس مرادی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشکده صدا و سیما.
- ریتزر، جورج. (1392). مبانی نظریههای جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن، ترجمه شهناز مسمی پرست، چاپ دوم، تهران: نشر ثالث.
- ریتزر، جورج. (1393). نظریه جامعهشناسی، ترجمه: هوشنگ نایبی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
- زابلیزاده، اردشیر؛ افخمی، حسینعلی. (1392). استفاده از نظریه چارچوببندی در تبیین اثرات اخبار مفاهیم و پژوهشها، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای ارتباطی، سال بیستم، شماره دو، صص 144-121.
- صداقتیفرد، مجتبی. (1388). جامعهشناسی (کلیات، مفاهیم، پیشینه). تهران: انتشارات ارسباران. چاپ دوم.
- قوام، سیدعبدالعلی. (1391). سیاستشناسی، چاپ سوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- کاوه، محمد. (1391). آسیبشناسی بیماریهای اجتماعی، دوجلدی؛ چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
- گیویان، عبدالله؛ رضا قلی زاده، بهنام (1389). برجستهسازی اخبار انرژی هستهای ایران در بخش فارسی سایتهای بیبیسی و صدای آمریکا طی سالهای 1385-1383، فصلنامه جهانی رسانه، دوره پنجم، شماره یک، صص 56-32.
- معتمدنژاد، کاظم. (1385). وسایل ارتباط جمعی، دوجلدی، چاپ پنجم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- معینیفر، حشمت السادات. (1384). بازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانه، مطالعه موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره سوم، شماره پیاپی هفتم، صص 197-167.
- مهدی زاده، سید محمد. (1391). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، چاپ دوم، تهران: نشر همشهری.
- مهرداد، هرمز. (1380). مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، چاپ اول، تهران: انتشارات فاران.
- میرزایی، خلیل. (1394). پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی. جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- میرزایی، خلیل. (1395). کیفیپژوهی (پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی)، جلد دوم، چاپ اول، تهران: انتشارت جامعهشناسان،.
- وبستر، فرانک. (1394). نظریههای جامعه اطلاعاتی، چاپ سوم، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران: انتشارات امیر کبیر. قابل دسترسی در وبلاگ دکتر محمد ساعی http://msaei.blogfa.com
- تنهایی، ابوالحسن. (1393). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی، چاپ هفتم، مشهد: انتشارات مرندیز.
- ب) منابع انگلیسی
- McCombs, M.; Reynolds, A. (2009). “News Influence on Our Picture of the World In J. Brayant & D. Zillman (Ed.). Media Effects: Advances in Theory and Research, pp. 215-267, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum