کنش بلاغی در نظریه ی روابط بین الملل

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران (نویسنده مسئول).

2 دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران

چکیده

این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که در موقعیت­ های مختلف نظام بین ­الملل، کدام کنش بازیگران پرکاربردتر است. برنهاد اصلی این مقاله آن است که با وجود اهمیت «کنش راهبردی» و «کنش ارتباطی» که به ترتیب با هدف «حداکثرسازی منفعت» و «درک استدلالی از رفتار معتبر» صورت می ­گیرد، از آن­جا که موقعیت­ های نظام بین ­الملل غالباً به صورت هم­زمان واجد مناسبات قدرت و منفعت و نیز ملاحظات استدلالی و گفتمانی هستند، بازیگران نظام بین­ الملل، بیش­تر از «کنش بلاغی» استفاده می­ کنند. درواقع، در موقعیت­ های نظام بین­ الملل، بازیگران، منافع خود را نیز بیش­تر از طریق ظاهرسازی دنبال می­ کنند. در این نگاه،«کنش بلاغی» یعنی استفادة بازیگران از یک مجموعة سازمان­ یافته از ادعاها که هدف­ اش متقاعد کردن مخاطبان عمومی و/ یا رقبای خارجی و داخلی برای پذیرش ترجیحات مورد نظر این بازیگران و/ یا مشروعیت زدایی از ترجیحات رقباست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Rhetorical Action in IR Theories

نویسندگان [English]

  • Hosein Mofidi Ahmadi 1
  • Aliasghar Kazemi 2
1
2
چکیده [English]

This study aims to answer the question that in different situations, which action is more usable? The main thesis of this paper is that, despite the importance of "strategic action" and "communicative action" that according to it respectively behavior is steered towards “utility maximization” and “reasoned understanding about valid behavior”, since the position of the international system at the same time has power and intrests relations and arguments and discourse considerations, for the international system actors, "rhetorical action” is more usable. In fact, in the situations of the international system, actors pursue their interests further through the pretense. In this view, the "rhetorical action" means using an organized collection of claims, which aims to persuade public audience and/or foreign and domestic opponents to accept actors’ preference and/or de-legitimize those of opponents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communicative Action
  • Strategic Action
  • Reputation
  • Rhetorical Action
  • Normative Rationality