دستاوردها و بایسته‌های کنش‌گری صنفی - سیاسی معلم‌ها (دهه 1390)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه شناسی سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 دانشجوی دکترا، علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

چکیده مبسوط
مقدمه و اهداف: کنش‌گری صنفی-سیاسی معلم‌ها در دهه 90 شمسی نه‌تنها آغازگر فصل نوینی در تاریخ کنش‌گریِ صنفی-سیاسی آنان به‌حساب می‌آید بلکه دارای ویژگی‌ها و وجوه مختلفی همچون خشونت‌پرهیزی، مشارکت بالا، فراگیری و تداوم بوده که آن را تا حد زیادی از کنش‌گری صنفی-سیاسیِ گذشته‌ی آنان و حتی دیگر اقشار متمایز کرده است؛ در این راستا، هدف اصلی از انجام این پژوهش، احصاء دستاوردهای کنش‌گری صنفی-سیاسی معلم‌ها در دهه 90 شمسی و ارائه بایسته‌های کنش‌گری آنان است. دستاوردها و بایسته‌هایی که اگرچه دو بخش متفاوت از کنش‌گری آنان هستند اما باهم مرتبط و یکی (بایسته‌ها) موجب ارتقاء دیگری (دستاوردها) بوده و خواهد بود.
روش‌ها: ازآنجاکه پژوهش حاضر به دو سؤال مجزا اما مرتبط باهم (یعنی بایسته‌ها را زمینه‌ دستاوردها فرض می‌کند) می‌پردازد و دستاوردها را با روش کمّی و بایسته‌ها را با روش کیفی به بوته آزمون قرار می‌دهد درنتیجه، روش تحلیل داده‌ها از نوع ترکیبی و از نوع چندمرحله است. گردآوری داده‌های دستاوردها از طریق مصاحبه نیمه‌باز (8 سؤال بسته و 8 سؤال باز) با 30 نفر از کنش-گران سیاسی-صنفی معلمان صورت گرفته و سپس، میانگینِ تمام پاسخ‌های مصاحبه‌شوندگان (بر اساس طیف لیکرت) در هریک از گویه‌های هشت‌گانه‌ی دستاورد‌ها به‌عنوان معیار تحلیل و مقایسه قرار گرفته است؛ همچنین گردآوری داده‌های بایسته‌ها از روش کتابخانه‌ای-اسنادی و به‌صورت کیفی انجام گرفته و با قرارگرفتن همه داده‌ها در کنار همدیگر به یک تحلیل نهایی یا نتیجه‌گیری رسیده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که درمیان 8 دستاوردِ مهم صنفی-سیاسی معلمان (درون‌صنفی و برون‌صنفی) به‌ترتیب، تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان، همبستگی-تقویت اراده و انسجام، اهمیت وجود صنف و ساختارهای مرتبط با آن، الگودهی به سایر تشکل‌ها مهم‌ترین دستاوردهای آنان بوده است. مهم‌ترین بایسته‌ها نیز به‌ترتیب، اتخاذ وحدت راهبردی، تقویت آموزش‌های مدنی و حقوقیِ کنش‌گری، بازبینی و استمرار فرایند عضوگیری تشکل‌ها، پاسخگوکردن نظام آموزشی در برابر مردم و کارآمدسازی سیاست‌گذاری‌ها بوده است. همچنین در بین گویه‌های هشت‌گانه‌ی دستاوردها، تصویب طرح رتبه‌بندی با 16/4 درصد، بیشترین میانگین و بهبود وضعیت معیشتی با 1/3 درصد، کمترین میانگین را به خود اختصاص داده است؛ درمجموع، دستاوردهای درون‌صنفی با 70/3 درصد فراوانی نسبت به دستاوردهای برون‌صنفی با 47/3 درصد از اهمیت و جایگاه بیشتری برخوردارست. بایسته‌های کنش‌گری معلمان که زمینه ارتقاء و بهبود دستاوردها را شکل می‌دهند نیز بدین قرار بوده است: اتخاذ وحدت راهبری، تقویت آموزش‌های مدنی-حقوقی کنش‌گری، بازبینی و استمرار فرآیند تشکل‌یابی، پاسخ‌گوکردن نظام آموزشی در برابر مردم، کارآمدسازی سیاست‌گذاری‌ها (شایسته‌سالاری، کم‌کردن نگاه تصدی‌گری، ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان از رهگذر گفتمان‌سازی حاکمیتی، توجه به سیاست‌گذاری‌های معیشتی آنان، توجه به مطالبات آموزشی، بازتعریف هویت حرفه‌ای معلمان) و به رسمیت‌شناختن تشکل‌ها.
نتیجه‌گیری: دستاوردها یا موفقیت‌های کنش‌گری معلمان چه در گذشته و چه در آینده معطوف و منوط به بایسته‌هایی همچون کارآمدسازی سیاست‌گذاری‌های آموزشی از رهگذر ارتقاء مؤلفه‌هایی همچون شایسته‌سالاری، کاهش نگاه حاکمیتی تصدی‌گرایانه، ارتقاء منزلت اجتماعی آنان، توجه به سیاست‌گذاری‌های معیشتی، توجه به مطالبات آموزشی و غیره، از یک‌سو، و به رسمیت‌شناختن تشکل‌ها از سوی نظام سیاسی، ازسوی‌دیگر، است. این پژوهش اگرچه دارای خلأها و کمبودهایی است اما می‌تواند گامی برای تحقیقات آینده در زمینه ابعادِ دیگرِ کنش‌گری معلمان، مسائل آموزشی و ارتباط آن با مسائل توسعه فرهنگی-اجتماعی و آینده‌پژوهیِ جنبش‌های مختلف اجتماعی ازجمله دیگر جنبش‌های اصناف باشد تا از رهگذر بررسیِ موضوعی و روشی به نتایج علمی و عملی مطلوبِ سیاست‌گذاری‌ها منجر شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Achievements and Requirements of Teachers' Guild-Political Activism (2010s)

نویسندگان [English]

  • Heidar Shahriari 1
  • ehsan balaghi inanloo 2
1 Assistant Professor, Political Sociology, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 PhD Candidate, Political Science, Faculty of Law and Political Science, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

 
Extended abstract
Introduction and Purpose: The teachers' guild-political activism in the 2010s is not only considered as a new phase in the history of their guild-political activism, it has also various aspects and traits such as non-violence, high participation, inclusiveness and continuity which significantly distinguished it from their past activism and even that of other social groups. The main purpose of this research is to assess the achievements of teachers' guild-political activism in the 2010s and the requirements of their activism. Although their requirements and their achievements are different aspects of their guild-political activism, these aspects are correlated: the former (requirements) advances the latter (achievements).
 Method:  Since this research deals with two separate but interrelated questions (i.e. it assumes that the requirements are the foundation of achievements) and it also assesses the achievements through quantitative method and the requirements through qualitative method, thereby, the data analysis method is a mixed method: multi-level mixed method. The achievement data was collected through semi-open interviews (8 closed questions and 8 open questions) with 30 teachers' guild-political activists, and then the average of all interviewees' responses (based on the Likert scale) in each item has been analyzed. The requirement data has also been collected through library and qualitative method, and finally, by placing all the data together, a final analysis has been concluded.
Findings: The findings of the research indicate that among the eight significant professional-political achievements of teachers (both in-guild and out-guild), the most important achievements, in order, are the approval of the teacher ranking plan, the strengthening of solidarity and cohesion, the importance of the existence of the profession and its associated structures, and setting an example for other organizations. Their most important requirements have been, also, strategic unity, promotion of the civil-legal trainings of their activism, the continuity of their guild membership process, making the educational system accountable and education policies more efficient. Among 8 items of their guild-political achievements, the approval of rating plan with 4.16% is the highest average and the improvement of living conditions is the lowest average with 1.3%. In total, the guild achievements with 70.3% frequency are more important than non-guild achievements with 3.47%. The requirements of teachers' activism, which advance their achievements are as follow: following one strategic unity, promotion of the civil-legal trainings of their activism, the continuity of their guild membership process, making the educational system accountable and education policies more efficient (meritocracy, decreasing the leadership level of government, improving the social dignity of teachers through governance discourse, paying attention to their livelihood policies, paying attention to educational demands, redefining the professional identity of teachers) and recognizing their guild.
Conclusion: The achievements or successes of teachers' activism, both in the past and in the future, are dependent on requirements such as making educational policies more efficient through the promotion of some parameters such as meritocracy, decreasing the leadership level of government, improving the social dignity of teachers, paying attention to their livelihood policies, paying attention to educational demands etc., on one hand, and recognizing their associations by political system. Although this research has some deficiencies, it can be a step for future researches regarding other dimensions of teachers' activism, educational issues, socio-cultural development issues and the future researches of various social movements and other guild movements; thereby, this research can lead to a favorable scientific and practical result for better policies through a thematic and methodical survey.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Teachers' guilds and associations
  • Teachers' activism
  • Achievements of activism
  • Requirements of activism
  • Making education policies more efficient
‒ Adibi, Hosein (1979), New Middle Class in Iran, 1th publication, Tehran: Jameae Pub (In Persian).
‒ Anthony Giddens (2005), World Perspectives, translated by Mohammadreza Jalayipour, 2th published, Tehran: Tarhe No Pub (In Persian).
‒ Apple, Michael (2019a), Can Education Change Society? translated by Nazanin Mirzabeigi, Tehran: Agah pub. (In Persian).
‒ Apple, Michael (2000), Official Knowledge, 2nd Edition, London: Routledge.
‒ Apple, Michael (2019b), official knowledge: Democratic Education in a Conservative Age, translated by Nazanin Mirzabeigi, Tehran: Agah pub. (In Persian).
‒ Baizidi, Rahim (2019), "Paradoxical Class: Paradox of Interest in Middle Class and Political Conservatism", Asian Journal of Political Science, Volume 27, Issue 3.
‒ Day, C. (2002), Developing teachers: The challenges of lifelong learning, London: Routledge. ‒ Ebrahimi Doushtoor E, Mahdiuon R, Rafiee M, Razzaghi M, (2021), "Lived Experience of Teachers' union Members' Activities and Problems of Teachers' union: (Case Study: Members of East Azerbaijan Teachers' union:)", Journal of Managing Education in Organizations, 11th year, No: 2 (In Persian), Doi: 10.52547/MEO.10.2.51
‒ Freire, Paulo (2019), Education for Critical Consciousness, translated by Mansooreh Kaviyani, 2th published, Tehran, Agah Pub (In Persian).
‒ Giroux, H. (1994), "Teachers, Public Life, and Curriculum Reform", Peabody Journal of Education, 69(3): 35-47, DOI:10.1080/01619569409538776
‒ Giroux, H. (2005), Border Crossing: Cultural and the Politics of Education, Second Edition, New York: Routledge. ‒ Giroux, H. (2009), Youth in a Suspect Society, Macmillan: Palgrave Press.
‒ Hezarjoraibi Jafar (2010), "Theoretical Investigation The Recognition of The Middle Class (Emphasis On New Middle Class In Iran)", Social Science Quarterly, 17th Year, No: 50, (In Persian) Doi: 10.22054/qjss.2010.6812
‒ Kalb, Zep (2017), "Another Brick in Wall, Protesting Education in Iran" (https://merip.org/2017/11/another-brick-in-the-wall/)
‒ Law on Political groups and parties activitism (2016), Research Center of Islamic Parlement (https://rc.majlis.ir/fa/law/show/998916) (In Persian).
‒ Martyn, Denscombe (2019), The Good Research Guide: For Small-scale Social research, translated by Sajjad Alizadeh & Sajjad Yahak, Tehran, Scientific and Cultural Pub (In Persian).
‒ Max, Weber (2009), Economy and Society, translated by Abbas Mokhber, Mehrdad Torabi Nezhad & Mostafa Emadzadeh, 6th published, Tehran: Samt Pub (In Persian).
‒ McCollow, J. (2018), "The Future of Education Unions", Oxford Research Encyclopedia of Education, (https://www.researchgate.net/publication/327164569_The_Future_of_Education_Unions)
‒ Mohammadzadeh, Hosein & Nasrollah Nadimi (2022), "the relation between type of ethnic identities and political behavior and individual values among high school teacher (Case study: Kamyaran high school teachers)", Sociological Cultural Studies, 16th Year, No: 1 (In Persian), Doi: 10.30465/SCS.2022.38781.2480
‒ Mohammadi, Hamdollah & Najmeh AhmadAbadi Arani (2017), "A critical review of the ideas of Richard Rorty and Henry Giroux on the Intellectual Education", Journal of Philosophy & History of Education, No: 1 (In Persian).
‒ Moosavi, Mohammad (2021), Sociological Study on Restriction and Teachers' Association Potentialities in Tehran Province (2006-2021), Master Thesis, Tarbiat Modarres University, Humanity Faculty (In Persian).
‒ Neametollah, Fazeli (2022), School Problem; Critical reflection on Iran Education, Tehran, Hooshe Nab Pub (In Persian).
‒ Salari, Masaood (2019), Restriction on Guil Associations with Emphasis on Teachers' Guil Rights, Master Thesis, Bandarabas Azad University, Humanity Faculty (In Persian).
‒ Niknejad, Mohammadreza (2019), "Why Iranian Teachers Are Protesting", ALMONITOR,) https://www.al-monitor.com/originals/2019/01/iran-teachers-protest-strike-siting-working-conditions.html)
‒ Shahramnia, Seyed Amirmasoud & Saber Mollaiy (2010), "Analysis of the Impact of Teachers’ Political Awareness on Participation in Elections", Ipsajournal, 6th Year, No: 1 (In Persian).
‒ Sharepoor, Mahmood (2003), Education Sociology, Tehran: Samt Pub (In Persian).
‒ Statistic Anniversary of Baeurocratic System in 1401 (2022), Public Administration and Recruitment Organization, Office of Data-base Governance Development (https://www.aro.gov.ir/_douranportal/documents/201401) (In Persian).
‒ Weis, Cameron McCarthy & Greg Dimitriadis (2018), Ideology, Curriculum, and the New Sociology of Education, translated by Nazanin Mirzabeigi, Tehran: Agah Pub (In Persian).
‒ Zeinab, Khosroo & Zahra Rezaeinasab (2014), "Comparative survey of Karl Marx and Max Weber's Theories and Votes in the Field of Social inequality", Economic Quarterly, Vol 14, No: 7 & 8 (In Persian).
‒ Zibakalam Mofrad, Fatemeh & Hamdollah Mohammadi (2014), "A Comparative Study of Critical Thinking from the Viewpoint of Robert Ennis and Henry Giroux Considering Its Application for the Modification of Teacher Training System", Journal of Applied Psycology Research, 5th year, Vol 3 (In Persian), Doi: 10.22059/JAPR.2014.52282