نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
After rising ISIS in Syria and Iraq, the possibility of its enlarging to other Islamic countries including Pakistan has been discussed on academic and security atmospheres. Meanwhile, there are two ambiguities: the first, how much does ISIS penetrate in Pakistan? Second, what is Pakistani reaction to ISIS penetration operationally? Given to numerous available claims in the both above ambiguities, it is possible to evaluate their validations regarding an indicator like prevalence of violence in Pakistan during the study period. So, the main aim here is to test the influence of ISIS in Pakistan in terms of violence. It seems that the prevalence of violence in Pakistan has not meaningful change under ISIS presence in the country. The hypothesis has been tested by explanatory method.
کلیدواژهها [English]
از تروریسم تا ضدتروریسم در پاکستان: سنجش خشونتورزی
سیداحمد فاطمینژاد (استادیار روابط بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد؛ a.fatemi@um.ac.ir)
چکیده
با ظهور داعش در عراق و سوریه و به ویژه بعد از شکستهای این گروه در مناطق مذکور، احتمال گسترش آن به سایر کشورهای اسلامی از جمله پاکستان مطرح شده و کماکان نیز مورد توجه است. در این بین دو ابهام اساسی وجود دارد: نخست اینکه، داعش تا چه حد در پاکستان نفوذ کرده یا احتمال نفوذ آن مطرح است؛ و دوم اینکه، پاکستان به طور عملی چه واکنشی در مقابل نفوذ داعش داشته و دارد. با توجه به اینکه ادعاهای زیادی در باب هر دو ابهام بالا وجود دارد، یکی از راههای بررسی این دو ابهام توجه به نشانههای آن است. از این رو، تحول خشونت در پاکستان پس از ظهور داعش مورد توجه قرار میگیرد. به عبارت دیگر، هدف اصلی این مقاله سنجش میزان خشونت در پاکستان تحت تأثیر حضور داعش در این کشور است. در این راستا، پرسشی که مطرح میشود این است که نفوذ داعش در پاکستان بعد از سال 2014 چه تحولی در سطح خشونتورزی در این کشور ایجاد کرده است؟ فرضیهای که در پاسخ به سؤال بالا میتوان مطرح کرد این است که سطح خشونتورزی در پاکستان بعد از ظهور داعش تغییر معنیداری نداشته است. روش آزمون این فرضیه، روش تبیینی است و در روند کاربرد آن نقش عملیاتهای تروریستی داعش و فعالیتهای ضدتروریستی دولت پاکستان در تغییر سطح خشونت مورد بررسی قرار میگیرد. تأیید این فرضیه میتواند هم نافی نفوذ گسترده داعش در این کشور باشد و هم جدیت دولت پاکستان در برخورد با گروههای تروریستی از جمله داعش و موفقیت راهبرد تروریسمستیزی آن را تأیید کند.
کلیدواژهها: خشونت، مقابله با تروریسم، داعش، پاکستان، قربانیان تروریسم
From terrorism to counter-terrorism in Pakistan: evaluating violence
Seyed Ahmad Fatemi Nejad
After rising ISIS in Syria and Iraq, the possibility of its enlarging to other Islamic countries including Pakistan has been discussed on academic and security atmospheres. Meanwhile, there are two ambiguities: the first, how much does ISIS penetrate in Pakistan? Second, what is Pakistani reaction to ISIS penetration operationally? Given to numerous available claims in the both above ambiguities, it is possible to evaluate their validations regarding an indicator like prevalence of violence in Pakistan during the study period. So, the main aim here is to test the influence of ISIS in Pakistan in terms of violence. In this regard, the question that arises is how ISIS's influence in Pakistan has changed the level of violence in Pakistan since 2014? It seems that the prevalence of violence in Pakistan has not changed meaningfully under ISIS presence in the country. The hypothesis has been tested by explanatory method. Confirmation of this hypothesis could both deny ISIS's widespread influence in the country and confirm the Pakistani government's seriousness in dealing with terrorist groups, including ISIL, and the success of its counter-terrorism strategy.
Key words: Violence, counterterrorism, ISIS, Pakistan, terrorist victims
طرح مسأله
از میان دوازده کشوری که بالاترین نرخ تروریسم را دارند، فقط دو کشور به طور متوسط بیش از دو حادثه تروریستی را در ماه تجربه میکنند و در رأس اینها پاکستان با 6/132 حادثه تروریستی در سال قرار دارد (Younas & Sandler, 2016: 491). عوامل متعددی در آسیبپذیری پاکستان از تروریسم تأثیرگذارند که در اینجا مورد بحث نیست؛ بلکه هدف اصلی این مقاله، سنجش میزان خشونتورزی در پاکستان تحت تأثیر حضور داعش در این کشور است. همان طور که در جدول شماره 1 و نمودار شماره 1 مشاهده میشود، داعش بر خلاف دستاوردهایش در خاورمیانه از پایگاه نسبتاً محدودی در پاکستان برخوردار است (Basit, 2017: 19). با این حال، داعش به طور جدی و عملی امنیت پاکستان را تهدید میکند و تأثیرگذاری و الهامبخشی آن در این کشور رو به افزایش است (Pakistan Institute for Peace Studies, 2014: 45).
علاوه بر این، یکی از مهمترین نگرانیهای جامعه بینالمللی در مورد وضعیت جهادگرایان پاکستان- که داعش را نیز میتوان در زمره آنها قرار داد- به تسلیحات هستهای این کشور برمیگردد؛ زیرا این احتمال وجود دارد که گروههای افراطی آنقدر در پاکستان قدرتمند شوند که به تسلیحات هستهای این کشور دسترسی پیدا کنند (Langlois & Langlois, 2011: 498). با این نگاه، مهمترین نگرانی تحلیلگران خارجی در مورد تسلیحات هستهای پاکستان این است که آیا این تسلیحات از دست تروریستها در امان میماند یا خیر؛ اما در داخل پاکستان، مهمترین نگرانی تحلیلگران این است که آیا تسلیحات مذکور از تهاجم هند یا امریکا در امان است یا خیر (Kristensen & Norris, 2011: 67). این امر یکی از ابهامات اصلی در مورد موضع دولت پاکستان در برخورد با داعش است؛ زیرا ممکن است اساساً داعش را تهدید اصلی تلقی نکند. ابهام بعدی به موضع دولت پاکستان و کیفیت رویکرد آن در مقابله با گروههای تروریستی از جمله داعش برمیگردد. موضع دولت پاکستان در برخورد با داعش روشن نیست و شاید یکی از عوامل نگرانی نسبت به نفوذ داعش در این کشور همین امر باشد. با این حال، نمیتوان پذیرفت که دولت پاکستان برخوردی با داعش نداشته و از آن غافل بوده است.
با توجه به ابهامات بالا، یکی از شاخصهایی که بر اساس آن هم میتوان ضریب نفوذ داعش در پاکستان را سنجید و هم استراتژی دولت پاکستان در برخورد با این گروه تروریستی را مورد بررسی قرار داد، توجه به سطح خشونتورزی (اعم از تروریستی و ضدتروریستی) در پرتو فعالیتهای داعش در این کشور است. بنابراین، پرسش اصلی مقاله حاضر این است که نفوذ داعش در پاکستان بعد از سال 2014 چه تحولی در سطح خشونتورزی در این کشور ایجاد کرده است؟ فرضیهای که در پاسخ به این سؤال میتوان مطرح کرد این است که سطح خشونتورزی در پاکستان بعد از ظهور داعش تغییر معنیداری نداشته است. روش آزمون این فرضیه، روش تبیینی است و در روند کاربرد آن نقش عملیاتهای تروریستی داعش و فعالیتهای ضدتروریستی دولت پاکستان در تغییر سطح خشونت مورد بررسی قرار میگیرد. تأیید این فرضیه هم میتواند نافی نفوذ گسترده داعش در پاکستان باشد و هم میتواند جدیت این کشور در برخورد با داعش و موفقیت راهبرد تروریسمستیزی آن را تأیید کند.
1. پیشینه پژوهشی
با توجه به سابقه چندساله داعش و اهمیت آن در حوزه مطالعات امنیتی و تروریستی، آثار متعددی به زبان فارسی و انگلیسی در این زمینه تولید شدهاند که میتوان آنها را به چند دسته تقسیم کرد:
الف) بخش عمده آثار موجود در رابطه با داعش رویکردی کلی نسبت به فعالیتهای این گروه داشتهاند. در همین چارچوب، بخش از آثار روی فعالیت این گروه در حوزه عراق و سوریه تمرکز کردهاند (بصیری و دیگران، 1396؛ شاهقلیان قهفرخی و رستمی، 1395) و بخشی نیز با رویکرد تطبیقی آن را در کنار سایر گروههای منازعهجو و تروریستی مورد مطالعه قرار دادهاند (Houck, Repke, & Conway, 2017).
ب) دسته دوم آثاری که به طور اختصاصی به فعالیت داعش در خارج از منطقه عراق و سوریه توجه کردهاند بسیار محدود هستند. در میان همین آثار محدود چند مشکل اساسی وجود دارد: برخی از آنها عمدتاً رویکرد توصیفی در پیش گرفتهاند (Zahid, 2017)؛ برخی نیز تمایزی میان محیط پاکستان و افغانستان قائل نمیشوند (Basit, 2017) در حالی که این دو کشور به لحاظ محیط امنیتی، قدرت دولت و کیفیت گروههای ستیزهجو اساساً با هم متفاوتند؛ بدتر اینکه برخی حتی از این نیز فراتر رفته و رویکردی کلی در باب فعالیت داعش در کل آسیای مرکزی و جنوبی اتخاذ کردهاند (Azami, 2016). اما در مقاله حاضر تلاش میشود با توجه به شاخصهای خشونت، میزان واقعی نفوذ داعش در پاکستان و رویکرد عملی دولت آن در برخورد با داعش مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه ابتدا از رویکرد پل راجرز در مقابله با تروریسم به عنوان چارچوب نظری استفاده میشود. سپس، روند عملیاتها و فعالیتهای تروریستی داعش و آسیبهای آن بیان میگردد. در ادامه نیز، رویکرد ضدتروریستی دولت پاکستان و چشمانداز خشونت در این کشور در پرتو حضور داعش نشان داده میشود. نتیجهگیری مبتنی بر چارچوب نظری و دادههای آماری پایانبخش مقاله خواهد بود.
2. چارچوب مفهومی: رویکرد پل راجرز در باب تروریسمستیزی
طی دو دهه اخیر، مباحث و نظریههای نسبتاً گستردهای در باب تروریسم در روابط بینالملل طرح شده است (Tilly, 2004; Bellamy, 2005; Bapat, 2011; Lee, 2018). اغلب مطالعات مرتبط با تروریسم در پی شناخت راههای مقابله با این پدیده بودهاند و در این بین، روشهای مختلفی نظیر لزوم برخورد عقلانی و کشف بلوفهای تروریستی (Spaniel, 2019)، رفع عقبماندگی و انسداد فضای اقتصادی (Meierrieks & Gries, 2013)، رفع تبعیض و زمینهزدایی تروریسم (Piazza, 2011) و ... پیشنهاد شده است. اما نکتهای که در این مقاله مد نظر است نقش دولتها در مقابله با تروریسم میباشد که شاید یکی بهترین جمعبندیها در این مورد رویکرد پل راجرز (1392) باشد.
از نظر راجرز (1392: 8-277)، برای مقابله با تروریسم سه رویکرد کلی وجود دارد که عبارتند از: الف) تروریسمستیزی سنتی که ریشه در فعالیتهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی دارد. در این حالت، گروههای ستیزهجو پیش از آنکه بتوانند حملهای را انجام دهند شناسایی و بازداشت میشوند یا اگر چنین نشود، آنان که مسئولیت حمله را بر دوش دارند شناسایی، دستگیر و محاکمه میشوند. اندرو هیوود (1396: 393) این راه حل را «تقویت دولت» مینامد.
ب) رویکرد دوم متضمن اقدام نظامی مستقیم بر ضد سازمانهای تروریستی است؛ به ویژه در شرایطی که آنها محل استقرار فیزیکی مشخصی دارند. واکنشهای نظامی به تروریسم از دو راهبرد کلی پیروی میکند که مکمل همدیگرند: نخست اینکه، از حمایتهای مالی برای تروریستها ممانعت میشود؛ سپس اینکه، به اردوگاههای آموزشی تروریستها و رهبران آنها حمله نظامی صورت میگیرد (هیوود، 1396: 394).
ج) رویکرد سوم حول انگیزههای اساسی گروههای تروریست و محیط حامی آنها دور میزند. در این رویکرد، اغلب تلاش میشود از طریق واسطه با رهبران ستیزهجویان گفتگو و مذاکره شود. بنابراین، اغلب فعالیتهای ترویستی در نهایت به رویکردهای مسالمتجویانه و فعالیتهای سیاسی ختم میشود (راجرز، 1392: 278).
در مجموع میتوان گفت اگر دولتی اراده برخورد با گروههای تروریستی را داشته باشد و از قدرت لازم نیز برای این امر بهره ببرد، میتواند به انحاء مختلف با آنها برخورد کند. این شیوهها طیف وسیعی از برخوردهای انتظامی و قضایی تا واکنشهای نظامی و سیاسی را در بر میگیرد. در ادامه پس از بررسی خشونتهای ترویستی داعش، این شیوهها در مورد دولت پاکستان مصداقیابی میشود.
3. تروریسم داعش و خشونتورزی
تهدید داعش در پاکستان ریشههای متعددی دارد که بخشی از آن ناشی از قدرت دولت اسلامی خراسان (به عنوان شعبه داعش در افغانستان و پاکستان) و کیفیت فعالیت متحدان آن است (Basit, 2017: 27). همچنین گروههایی مانند لشکر جهنگوی و جماعت الاحرار به دلیل تمایلات فرقهگرایانه و آگاهی از خطوط فرقهای موجود در پاکستان برای امنیت این کشور به شدت خطرناک هستند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2017: 62). دومین عاملی که تهدید داعش را جدی میکند، ایجاد ضربههای اساسی و آسیب گسترده با عملیاتهای محدود است. سومین عنصر مؤثر در تهدید داعش، روند فزاینده عملیاتهای این گروه و حامیانش است (در این مورد به جدول شماره 1 و نمودار شماره 1 نگاه کنید). پیامدهای فرقهگرایانه نیز عنصر چهارم تهدید داعش را تشکیل میدهد.
جدول شماره 1. سهم عملیاتهای تروریستی داعش در پاکستان از کل عملیاتهای تروریستی گزارششده |
||
سال |
عملیاتهای داعش |
کل عملیاتها |
2015 |
12 |
438 |
2016 |
20 |
315 |
2017 |
18 |
277 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، Pakistan Institute for Peace Studies, 2015-7 |
با توجه به جدول و نمودار بالا، هرچند سهم عملیاتهای داعش نسبت به تعداد کلی عملیاتهای تروریستی در پاکستان رقم قابل توجهی نیست اما به مرور در حال افزایش بوده است. به منظور شناخت دقیق نقش داعش، در ادامه، قربانیان خشوتورزی داعش به تفکیک مورد بررسی قرار میگیرند. هرچند یکی از پیامدهای اصلی حضور داعش در پاکستان تشدید فرقهگرایی و خشونتهای فرقهای است، اما قربانیان عملیاتهای داعش به اقلیتهای مذهبی محدود نمیشوند و شهروندان عادی، نظامیان و دولتمردان را نیز در برمیگیرد. بنابراین در اینجا لازم است که چشمانداز خشونت در پاکستان در پرتو ظهور داعش بر اساس قربانیان مختلف مورد بررسی قرار میگیرد.
3-1. اقلیتهای مذهبی
همان طور که در بالا گفته شد، نخستین قربانیان داعش اقلیتهای مذهبی هستند که در ادامه به تفکیک مورد بررسی قرار میگیرد:
الف) شیعیان: با ظهور داعش در پاکستان، شیعیان به قربانیان ردهاول این گروه تبدیل شدهاند (عبداللهپور، 1396: 151). حتی برخی بر این باورند که داعش دشمن اول خود را شیعیان میداند و سرکردگان آن کشتن شیعیان را واجبتر از آزادسازی قدس میپندارند (قربانی و سوری، 1395: 108). داعش با تقلیل اسلاممحوری به شیعههراسی میتواند منجر به ایجاد آشوبهای فرقهای- مسلحانه در کل منطقه ازجمله مرزهای شرق و غرب ایران شود (بصیری و دیگران، 1396: 13). علاوه بر این، اتحاد داعش با گروههای ضدشیعی مانند جماعت الاحرار یا جندالله به تشدید خشونتهای فرقهگرایانه میان شیعه و سنی به ویژه در پاکستان منجر میشود (Basit, 2017: 29). در این رویکرد ضدشیعیِ داعش، سپاه صحابه و لشکر جهنگوی نیز سهم چشمگیری در حمله به مساجد و حسینیهها و کشتار شیعیان دارند[1] (خبرگزاری میزان، 1394: 27 دی). مهمترین عملیاتهایی که داعش و گروههای پیوسته به آن علیه شیعیان در پاکستان انجام دادهاند، عبارتند از:
یکی از اولین عملیاتهای داعش علیه شیعیان در سال 2014 در کراچی با حمله به اتوبوس حامل شیعیان رخ داد. در این عملیات تروریستی ۴۵ نفر کشته شدند. بر اساس تحقیقات پلیس ایالت سند، عاملان حمله به اتوبوس شیعیان توسط رهبرشان «عبدالعزیز» که در سوریه حضور داشت، هدایت میشدند (خبرگزاری خاورمیانه، 1394: 17 عقرب). عبدالعزیز و همکارانش یعنی حفیظ رشید و طاهر منهاس، همگی فارغالتحصیل دانشگاه و متعلق به خانوادههای طبق متوسط و متوسط به بالا بودند (Basit, 2017: 22). این نافی فرضیهای است که حامیان داعش را محدود به طبقه پایین جامعه میکند. دومین عملیات مهمی که حامیان داعش علیه شیعیان ترتیب دادند در اوایل سال 2015 در پاراچنار اتفاق افتاد. در این عملیات دست کم 23 تن کشته و 50 نفر زخمی شدند و مسئولیت آن را یکی از گروههای منشعب از تحریک طالبان پاکستان بر عهده گرفت (الوقت، 1395: 21 بهمن) سومین عملیات مرگبار علیه شیعیان در مه 2015 در کراچی رخ داد که طی آن 46 تن از شیعیان کشته شدند. مسئولیت این عملیات را جندالله بر عهده گرفت که با داعش همکاری دارد (Sheikh, 2017: 41). هر چند جندالله مسئولیت این حمله را پذیرفت اما دولت پاکستان آن را عملیات داعشی نمیداند، بلکه هند را متهم میکند (O'Connor, 2017: December 12). چهارمین عملیات مرگبار علیه شیعیان توسط لشکر جهنگوی العالمی علیه شیعیان پاراچنار انجام شد و 24 تن را به قتل رساند. در عملیات بعدی، یکی از پیروان جماعت الاحرار با حمله انتحاری به مسجد شیعیان در کورام (Kurram) 23 نفر کشته و 100 نفر مجروح بر جای گذاشت (Basit, 2017: 29). علاوه بر این، همواره تهدید حمله داعشیها به مراسم مذهبی شیعیان در مواردی مانند عزاداریهای محرم وجود دارد (دیپلماسی ایرانی، 1393: 27 مهر).
با توجه به عملیاتهای انجامشده میتوان نتیجه گرفت که داعشیها و حامیان آنها در اغلب نقاط پاکستان از ایالات سند در جنوب تا مناطق قبایلی در شمال علیه شیعیان دست به عملیات تروریستی زدهاند. هرچند آمار دقیقی در باب تلفات شیعیان پاکستان ناشی از حملات تروریستی داعش وجود ندارد اما میتوان با مقایسه میزان صدمات شیعیان بعد از سال 2014 (زمان ظهور داعش در پاکستان) با قبل از آن به نتایجی در این زمینه دست یافت (در این مورد نک. جدول شماره 2 و نمودار شماره 2).[2]
جدول شماره 2. آمار آسیبهای شیعیان ناشی از وقایع تروریستی در پاکستان از ابتدای 2011 تا پایان 2017* |
|||
سال |
تعداد وقایع تروریستی |
کشتهها |
زخمیها |
2011 |
24 |
136 |
199 |
2012 |
115 |
399 |
439 |
2013 |
81 |
504 |
965 |
2014 |
45 |
116 |
116 |
2015 |
38 |
251 |
316 |
2016 |
16 |
25 |
19 |
2017 |
10 |
114 |
308 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، http://www.satp.org/satporgtp/countries/pakistan/database/Shias_killed_Pakistan.htm * برای دسترسی به آمار و اطلاعات دقیقتر بر اساس روز، ماه و مکان دقیق حملات به آدرس بالا مراجعه کنید. |
با توجه به جدول و نمودار بالا میتوان نتیجه گرفت که علیرغم برخی عملیاتهای مرگبار داعش، سطح کلی خشونت و عملیات تروریستی علیه شیعیان بعد از 2014 کاهش داشته است. البته این کاهش میتواند تحت تأثیر عوامل دیگری مانند اصلاح راهبرد مبارزه با تروریسم پاکستان و عملیاتهای ارتش این کشور نظیر عملیات «ضرب عضب» نیز باشد اما نشان میدهد که حضور داعش تأثیر بنیادی در افزایش خشونت نداشته است. دومین نکتهای که از جدول و نمودار بالا میتوان استنباط کرد، این است که هرچند تعداد وقایع تروریستی علیه شیعیان در سالهای بعد از 2014، کاهش شدیدی را تجربه کرده است اما میزان کشتهها و زخمیها به ویژه در سالهای 2015 و 2017 قابل توجه است. این میتواند نشانگر حرفهای شدن تروریستها در مکانیابی عملیاتها یا افزایش قدرت انفجاری آنها باشد.
ب) مسیحیان: یکی از آسیبپذیرترین قربانیان تهدیدات داعش در پاکستان، مسیحیان هستند که کمتر از 2 درصد جمعیت این کشور را تشکیل میدهند (gatestone institute, 2017: December 28). داعش و حامیان آن تا کنون عملیاتهای ترویستی متعددی علیه مسیحیان این کشور برنامهریزی کردهاند که یا موفق بوده یا قبل از عملیات کشف شدهاند. برای مثال، داعش در ایالت بلوچستان مسئولیت یک عملیات علیه مسیحیان را بر عهده گرفته است که طی آن اعضای یک خانواده مسیحی به قتل رسیدهاند. این حمله در شهر کویته اتفاق افتاد. در ماه دسامبر 2017 نیز یک بمبگذار انتحاری به کلیسای مسیحیان در همین شهر حمله کرد که هفت کشته و بیش از 20 مجروح بر جای گذاشت. مسئولیت آن حمله را نیز داعش خراسان بر عهده گرفت (McKirdy et al., 2018: April 3). علاوه بر اینها، در آوریل 2017، ارتش پاکستان یک بمبگذاری انتحاری را کشف کرد که هدف آن مسیحیان لاهور بودند. با توجه به حجم مواد منفجرهای که کشف شد، اگر این بمبگذاری موفق میشد جمعیت انبوهی را به قتل میرساند (gatestone institute, 2017: December 28).
ج) صوفیان: داعش نه تنها شیعیان و مسیحیان، بلکه گروههای سنی مخالف با نسخه خود از اسلام سلفی را نیز تکفیر میکند. برای مثال، حمله داعشیها به مقبرهی صوفیهایی مانند لعل شهباز قلندر یا شاه نورانی نشان میدهد که پیروان داعش حملات خود را محدود به شیعیان یا مسیحیان نمیکنند (Basit, 2017: 29). در نتیجه، صوفیان نیز از جمله قربانیان اصلی حملات داعشی در پاکستان بودهاند. در 16 فوریه 2017، یک بمبگذار انتحاری وابسته به داعش خود را در مقبره «لعل شهباز قلندر» در ایالت سند منفجر کرد و بیش از 90 نفر کشته و بیش از 300 تن زخمی بر جای گذاشت (gatestone institute, 2017: December 28؛ تسنیم، 1396: 17 اردیبهشت). پیش از این نیز، دولت اسلامی خراسان در ماه نوامبر 2016 به مقبره صوفی شاه نورانی در شهرستان خضدار (Khuzdar district) بلوچستان حمله کرد و باعث قتل 52 زائر و زحمی شدن 100 نفر دیگر شد (Basit, 2017: 28).
در مجموع، داعش در پاکستان اساساً با هر گونه رویکرد مذهبی مخالف خود به شدت برخورد کرده و نتیجه آن، تشدید فرقهگرایی و قربانی شدن افراد بیگناه بود است. هرچند آمارهای دقیقی در مورد خشونتهای فرقهای از این دست و عاملان آن وجود ندارد، اما میتوان با توجه به دادههای تقریبی موجود در این زمینه تفسیرهای لازم را ارائه داد (در این مورد، نک. جدولهای شماره 3 و 4، و نمودارهای شماره 3 و4).
جدول شماره 3. آمار خشونتهای فرقهای در پاکستان از ابتدای 2011 تا پایان 2017* |
|||
سال |
تعداد وقایع فرقهای |
کشتهها |
زخمیها |
2011 |
30 |
203 |
297 |
2012 |
173 |
507 |
577 |
2013 |
131 |
558 |
987 |
2014 |
91 |
208 |
312 |
2015 |
53 |
276 |
327 |
2016 |
35 |
137 |
182 |
2017 |
16 |
231 |
691 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، http://www.satp.org/satporgtp/countries/pakistan/database/sect-killing.htm * برای دسترسی به آمار و اطلاعات دقیقتر بر اساس روز، ماه و مکان دقیق وقایع به آدرس بالا مراجعه کنید. |
نمودار و جدول بالا نشان میدهد که در مجموع وقایع و خشونتهای فرقهگرایانه از سال 2014 به بعد روند کاهشی داشته است. با این حال، در سال 2017 مجدداً شاهد رشد خشونتهای فرقهای هستیم. اگر سال 2017 را سال شکست نسبتاً قطعی داعش در خاورمیانه بدانیم، رشد خشونتهای فرقهای نشانه خوبی نیست و میتواند نشانگر تمرکز این گروه بر کشورهایی مانند پاکستان باشد.
جدول شماره 4. آمار حملات فرقهای به مساجد در پاکستان از ابتدای 2011 تا پایان 2017* |
|||
سال |
تعداد حملات فرقهای |
کشتهها |
زخمیها |
2011 |
9 |
69 |
172 |
2012 |
18 |
82 |
102 |
2013 |
9 |
159 |
293 |
2014 |
7 |
14 |
75 |
2015 |
6 |
111 |
157 |
2016 |
1 |
37 |
37 |
2017 |
1 |
1 |
0 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، http://www.satp.org/satporgtp/countries/pakistan/database/sect-attack.htm * برای دسترسی به آمار و اطلاعات دقیقتر بر اساس روز، ماه و مکان دقیق حملات به آدرس بالا مراجعه کنید. |
جدول 4 و نمودار 4 نشان میدهد که میزان حملات فرقهای به مساجد رو به کاهش بوده است. البته اگر حمله به زیارتگاهها را نیز در زمره آمار جدول و نمودار بالا قرار دهیم وضعیت فرق میکند. به ویژه، با توجه به اینکه حملات تأثیرگذاری از سوی داعش علیه زیارتگاههای صوفیان در پاکستان اتفاق افتاده است.
3-2. نظامیان و دولتمردان
هرچند عمده تحلیلگران بر گسترش خشونتهای فرقهای در نتیجه نفوذ داعش در پاکستان تمرکز کردهاند، اما به نظر میرسد که سیاستمداران و نظامیان بزرگترین قربانیان عملیاتهای داعش بودهاند. در این بین، بخشی از افراد در جریان عملیاتهای ضدتروریستی آسیب دیدهاند ولی بیشتر آنها مورد حملات تروریستی داعش قرار گرفتهاند. مهمترین عملیاتهای ترویستی داعش و حامیان آن علیه نظامیان و دولتمردان پاکستان عبارتند از:
الف) بزرگترین عملیات داعش علیه نظامیان در حمله آنها به دانشکده نظامی در 24 اکتبر 2016 در کویته اتفاق افتاد. در این حمله بیش از 60 تن کشته و بیش از 165 نفر زخمی شدند (gatestone institute, 2017: December 28؛ پرستیوی، 2016، 25 اکتبر؛ خبرگزاری آناتولی، 2016: 25 اکتبر)؛ ب) دومین حمله داعش در این دستهبندی در 12 مه 2017 علیه سیاستمداران بود. در تاریخ مذکور، یک بمبگذار انتحاری وابسته به داعش خود را در مسیر کاروان معاون رئیس سنای پاکستان منفجر کرد و باعث کشتار 28 نفر و زخمی شدن 40 تن شد (gatestone institute, 2017: December 28)؛ ج) سومین حمله مهم داعش علیه نظامیان نیز در ژوئن 2017 اتفاق افتاد که طی آن مردان مسلح به سه مامور پلیس پاکستان در شهر کویته حمله کردند (شبکه خبر، 1396: 21 خرداد)؛ د) در 12 اوت 2017 نیز، یک بمبگذاری انتحاری در مسیر ارتش پاکستان به کشته شدن 15 نفر و زخمی شدن 40 تن انجامید. مسئولیت این حمله را داعش بر عهده گرفت (gatestone institute, 2017: December 28). همان طور که از عملیاتهای بالا مشخص است، عمده عملیاتها علیه نظامیان در ایالت بلوچستان اتفاق افتاده است. این ایالت علاوه بر داعش، از شورشیهای بلوچ نیز ضربه خورده و در زمره ایالتهای ناامن برای نظامیان محسوب میشود.
3-3. شهروندان عادی
شهروندان عادی به عنوان آماج اغلب عملیاتهای تروریستی، در پاکستان نیز جزء قربانیان عملیاتهای داعش بودهاند. مهمترین عملیاتهایی که در آنها، داعش مردم عادی را هدف قرار داده است عبارتند از:
الف) داعش در سال 2015 عملیاتهای محدودی در پاکستان داشت که شامل حمله به یک مدرسه در منطقه ناظمآباد واقع در شهر کراچی در 18 مارس بدون تلفات جانی، قتل دکتر «دیبر الوبو» شهروند آمریکایی مقیم پاکستان در ۱۶ آوریل، و ترور «سبین محمود» یک فعال حقوق بشر در ۲۴ آوریل میشود (خبرگزاری خاورمیانه، 1394: 17 عقرب).
ب) در سال 2016، دولت اسلامی خراسان با انجام حملات متعدد در ایالت بلوچستان پاکستان ظرفیت خود را به رخ جهادگرایان منطقه کشید. از جمله این حملات میتوان به بمبگذاری انتحاری در بیمارستانی در کویته در 8 اوت 2016 اشاره کرد که 70 کشته و 120 مجروح بر جای گذاشت (Basit, 2017: 27; gatestone institute, 2017: December 28).
ج) مردم پاکستان در سال 2017 نیز شاهد حملات داعشیها بودند که در یکی از آنها، یک بمبگذار انتحاری با حمله به یک ایستگاه اتوبوس در کویته واقع در جنوب غربی پاکستان حداقل 15 نفر شامل 8 سرباز را کشت و 40 نفر را زخمی کرد (Masood, 2017: August 13; NY times, 2017: August 13).
د) با توجه به تجمعات انتخاباتی در سال 2018، فرصت عملیات داعش نیز افزایش یافت. در یکی از این عملیاتها که در ژوئیه 2018 در گردهمایی انتخاباتی حزب عوامی بلوچستان اتفاق افتاد، دهها تن کشته و زخمی شدند (ایسنا، 1397: 22 تیر). این حمله مرگبارترین حمله تروریستی پاکستان طی سه سال اخیر بوده است.
4. تروریسمستیزی پاکستان و خشونتورزی
پاکستان با انواع تروریسم دولتی، مذهبی، فرقهگرایانه، جنایی و سیاسی مواجه است (Akhtar & Ahmad, 2015: 1o6-107). در این قسمت، تلاش میشود تا رویکرد دولت پاکستان در برخورد با تروریسم داعش که ترکیبی از انواع بالا است، بررسی گردد. این بررسی در قالب پیوستاری صورت میگیرد که یک سر آن انکار است و سر دیگرش، عملیات. لازم به ذکر است که این مراحل فاقد ترتیب زمانی است و عمدتاً بر اساس اظهارات سیاستمداران، نظامیان و واقعیتهای میدانی تنظیم شده است. بنابراین، ممکن است حتی در حال حاضر نیز برخی از سیاستمداران پاکستانی رویه انکار حضور داعش را در پیش گیرند. در ادامه با این مدل، برخورد دولت پاکستان با داعش توضیح داده میشود.
4-1. انکار
از زمانی که داعش در عراق و سوریه ظهور یافت و احتمال نفوذ آن در پاکستان نیز وجود داشت، مقامات رسمی پاکستان به طور جدی آن را رد میکردند. برای مثال، چودری نثار علیخان وزیر کشور وقت پاکستان در پاییز 2014 اعلام کرد که داعش در پاکستان جایگاهی ندارد (خبرگزاری خاورمیانه، 1394: 17 عقرب). علاوه بر وزیر کشور، طارق فاطمی دستیار ویژه نخستوزیر وقت پاکستان در امور سیاست خارجی نیز تاکید میکرد که داعش در پاکستان حضور ندارد (تابناک، 1393: 2 آذر). همچنین، راحیل شریف فرمانده وقت ارتش پاکستان نیز تأکید میکرد که به سایه داعش نیز اجازه ورود به پاکستان نمیدهیم (رمضانی بونش، 1396: 11 میزان).
هرچند موضع مقامات امنیتی پاکستان به ویژه آیاسآی در مورد گروههای جهادی به طور کلی رازآلود است (Saxena, 2019: 122) اما در مورد داعش، وضعیت متفاوت است. برای مثال، سازمان مبارزه با تروریسم در گزارشی اعلام کرد که بیش از 35 گروه تروریستی فعال در پاکستان از جمله لشکر جهنگوی ارتباط نزدیکی با داعش دارند. مقامات وزارت کشور پاکستان نیز اظهار داشتند که عبدالله یوسف الیاس و عبدالعزیز ثاقب رهبری داعش محلی در این کشور را به عهده دارند. این گزارشها نشان میداد که در کمال ناباوری داعش توانسته شبکه تروریستی خود را در ایالت سند پاکستان گسترش دهد (خبرگزاری میزان، 1394: 27 دی). در این شرایط، برخی از رهبران سیاسی پاکستان بارها هشدار دادند که دیوارنویسی، پرچم افراشتن و انتشار جزوه داعش، دلیل بزرگی برای حضور این گروه در پاکستان است اما مقامات دولتی بهویژه وزیر کشور پاکستان چنین ادعاهایی را رد میکردند (خبرگزاری خاورمیانه، 1394: 17 عقرب).
در هر صورت، به مرور زمان، انکار حضور داعش از سوی مقامات رسمی پاکستان مورد تردید واقع شد. زیرا مقامات دولتی و امنیتی پاکستان مواضع متناقضی را در رابطه با داعش اتخاذ کرده بودند. برخی خطر داعش در این کشور را بی اهمیت دانسته و یا حتی حضور آن را تکذیب میکردند و برخی نیز شواهدی از حضور داعش را اعلام میکردند (تسنیم، 1396: 17 اردیبهشت). از این زمان به بعد، رویکرد دولت پاکستان وارد مرحله جدیدی میشود که یکسره حضور داعش را رد نمیکند. این مرحله در قسمت بعد مورد بررسی قرار میگیرد.
4-2. تردید
با اینکه پاکستان در کنار کشورهایی نظیر سودان، افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و ... در زمره کشورهایی است که به عنوان پایگاه سازمانهای تروریستی شناخته میشود (Hossain, 2018:137) اما مقامات رسمی پاکستان عمدتاً حضور سازمانیافته داعش در این کشور را رد کردهاند. با این حال، داعش طی سالهای اخیر مسئولیت چندین حمله در بلوچستان را بر عهده گرفته است (The Hindu, 2018: January 08). این عملیاتهای تروریستی باعث شد که برخی از مقامات سیاسی و نظامی پاکستان نظیر عاصم باجوا سخنگوی وقت ارتش پاکستان یا عبدالمالک بلوچ سروزیر وقت ایالت بلوچستان پاکستان برای نخستین بار حضور داعش در این کشور را تأیید کنند (تابناک، 1393: 2 آذر). در همین حال، پلیس پاکستان پرچمهای داعش را حتی در شهر تاکسیلا یعنی 35 کیلومتری اسلامآباد کشف کرد (Pakistan Institute for Peace Studies, 2014: 45). علاوه بر این، نهادهای اطلاعاتی پاکستان ضمن ابراز نگرانی از فعالیت گروه تروریستی داعش هشدار دادند که گروه های تروریستی پاکستان در مناطق «منگهوپیر»، «کنواری کالونی»، «پختون آباد»، «سلطان آباد»، «گلشن معمار»، «جنجال پوره»، «مچهرکالونی»، «افغان بستی»، «غریب آباد»، سهراب گوت و سایر مناطق دیگر در حمایت از گروه تروریستی داعش در هفته های گذشته شبکههای جدید خود را فعال کردهاند (دیپلماسی ایرانی، 1393: 27 مهر). وزارت داخله (Home Ministry) ایالت بلوچستان پاکستان نیز در اکتبر 2014 گزارش محرمانهای برای دولت فدرال و سایر نهادهای مسئول پاکستانی ارسال کرد که در آن نسبت به نفوذ فزاینده داعش در این ایالت هشدار میداد. طبق این گزارش که به رسانهها درز کرد، اعضای داعش به شدت در پی جذب نیرو در شهرستان بانو (Bannu district) از ایالت خیبر پختونخوا و مناطق قبیلهای پاکستان بودند (Basit, 2017: 24).
در ادامه، دولت پاکستان گزارشهایی را منتشر کرد که نشان میداد داعش با برخی گروههای ستیزهجو نظیر جندالله و لشکر جهنگوی همکاری دارد. همینطور برخی ستیزهجویان طالبان پاکستان در نوامبر 2014 با داعش و البغدادی بیعت کردند (Waraich, 2015: February 26). بدین ترتیب، داعش به مرور زمان تا سال 2016 بر ادبیات ستیزهجویی در داخل پاکستان مسلط شده بود. اما هنوز هم نهادهای دولتی درباره حضور این گروه در پاکستان ادعاهای متناقضی را طرح میکردند. نخستوزیر، وزارت خارجه و وزارت کشور حضور این گروه را رد میکردند. در مقابل، سازمانهای اجرایی قانونی ادعا میکردند که در مبارزه با این گروه تروریستی به موفقیتهایی دست یافتهاند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2016: 75). این وضعیت ابهام زیاد طول نکشید و سرانجام، دولت پاکستان رسماً حضور داعش در این کشور را پذیرفت. این تحول در قسمت بعد مورد بررسی قرار میگیرد.
4-3. پذیرش
گسترش علائم فعالیت داعش در پاکستان، سرانجام دولت این کشور را مجبور کرد که در اوت 2015 رسماً با صدور یک بیانیه فعالیت داعش را در این کشور ممنوع اعلام کند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2015: 45). سپس، وزارت کشور پاکستان برای نخستین بار نام داعش را به عنوان یک گروه تروریستی به فهرست گروههای تروریستی اضافه کرد (خبرگزاری میزان، 1394: 27 دی). اینها میتوانست نشانهای از پذیرش حضور داعش در این کشور باشد، هرچند هنوز دولت به طور رسمی آن را نپذیرفته بود.
سال 2016 برای دولت پاکستان بسیار حیاتی بود، زیرا حملات روزافزون داعش باعث شد که حکومت این کشور رسماً به حضور داعش اذعان کند (Zahid, 2017: 10). در فوریه 2016، مدیر کل اداره اطلاعات پاکستان به دولت هشدار داد که داعش در پاکستان در حال ظهور است و تروریستهای پاکستانی از این گروه حمایت میکنند (Gatestone Institute, 2017: December 28).
همزمان، گزارشهای مقامات امنیتی و سیاسی ابعاد مختلف حضور داعش را نشان میداد. برای مثال، گزارش وزارت کشور پاکستان نشان میداد که بیشترین عملیاتهای تروریستی در این کشور مربوط به داعش است (خبرگزاری میزان، 1394: 27 دی). سرویس امنیتی پاکستان نیز در گزارشی 87 صفحهای هشدار داد که آمریکا داعش را به مرز افغانستان و پاکستان منتقل کرده است تا این کشورها را به سوریهای دیگر تبدیل کند (العالم، 1397: 13 خرداد). در ادامه، وزیر خارجه پاکستان نیز از افزایش تهدیدهای داعش ابراز نگرانی کرده و هشدار داد که پاکستان، چین و روسیه از تهدید داعش متاثر خواهند شد (وانتیوینیوز، 2018: 21 فوریه). با توجه به پذیرش حضور داعش در پاکستان ابتدا در لایههایی محدود از قوای امنیتی و نظامی و سپس در سطح سیاسی، انتظار برخورد جدی با داعش در این کشور وجود داشت. نوع برخورد عملی پاکستان با داعش در قسمت بعدی مورد بحث واقع میشود.
4-4. عملیات
هرچند عموم مردم پاکستان معتقدند که سازمانهای ترویستی فعال در پاکستان مستقل نیستند (Akhtar & Ahmad, 2015: 1oo) اما در هر صورت وقتی صحبت از عملیات علیه یک گروه تروریستی باشد، خود به خود نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اهمیت مییابند. در پاکستان، ارتش نقش محوری در این زمینه ایفا میکند. بسیاری از متفکران، تأمین مالی را مهمترین عنصر برای موفقیت نیروهای نظامی در مقابله با تروریستها و شورشیان میدانند (Collier et al., 2008; Mehlum et al., 2002; Richmond & Mitchell, 2011) اما برخی علاوه بر این، به نوع تمرینات و طرح ایدئولوژیک نیز اهمیت میدهند (Wozniak, 2017). در مورد پاکستان، هر سه عامل فوقالذکر (تأمین مالی، نوع تمرینات، رویکرد ایدئولوژیک) از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا محدودیتهای مالی و کمبود نیروهای خبره نظامی باعث شده است که پاکستان بر تأمین امنیت اسلامآباد متمرکز باشد و در این زمینه موفق نیز بوده است؛ به نحوی که در برخی آمارها، تعداد عملیاتهای تروریستی در ناحیه پایتخت صفر اعلام شده است (Pakistan Institute for Peace Studies, 2014, 2015, 2016, 2017). به لحاظ رویکرد ایدئولوژیک نیز گزارشهای متعددی در مورد همدلی برخی فرماندهان و سربازان پاکستان با جهادگرایان وجود دارد؛ که همگی برخورد با داعش را نیز تحتالشعاع قرار داده و دست آن را برای عملیات در مناطق پرجمعیت و پیرامونی نظیر ایالتهای سند، پنجاب، بلوچستان، و خیبرپختونخوا و مناطق قبایلی باز میگذارد. در هر صورت، فعالیتهای پاکستان علیه داعش را میتوان به انواع زیر تقسیم کرد:
الف) گزارشهای راهبردی: منظور از گزارشهای راهبردی، اطلاعاتی است که از سمت نهادهای امنیتی و نظامی پاکستان مطرح میشود و مهمترین تهدیدات امنیتی این کشور را اولویتبندی میکند. در این شرایط، اگر تهدید داعش و سایر گروههای تروریستی از اولویت بالایی برخوردار باشد میتوان انتظار عملیات نظامی علیه آنها را داشت. برای مثال، بعد از پذیرش حضور داعش در پاکستان، سرویس امنیتی این کشور در گزارش مفصلی اعلام کرد که داعش بیشترین سهم را در گسترش ناامنی در این کشور دارد (العالم، 1397: 13 خرداد).
ب) عملیاتهای پلیس پاکستان: بسیاری از گزارشهای اولیه در مورد فعالیت و بازداشت داعشیها در پاکستان از سوی پلیس این کشور در ایالات و مناطق مختلف این کشور منتشر میشد. در این زمینه، گزارشهای بسیار زیادی وجود دارد اما به طور نمونه میتوان به مصاحبه راجا عمر خطاب، رئیس دایره مبارزه با تروریسم در ایالت سِند اشاره کرد که در همان ابتدای ظهور داعش از عملیات گسترده نیروی پلیس این کشور برای ردیابی و دستگیری گروهی متشکل از 20 زن خبر داده بود که همه آنان از خانوادههای مرفه هستند، به توزیع فلش مموریهای حاوی تصاویر ویدئویی داعش پرداخته و در حمایت از سازمانهای تروریستی سخنرانی میکردند (خبرگزاری میزان، 1394: 27 دی).
ج) عملیاتهای ارتش: عملیاتهای گسترده ارتش پاکستان از مؤثرترین عملیاتهای این کشور در مبارزه با تروریسم به طور کلی و داعش به طور خاص بوده است که عمدتاً در مناطق مرزی مشترک با افغانستان رخ داده است. برای مثال، میتوان به عملیات نظامی گسترده ارتش در تابستان ۲۰۱۴ در وزیرستان شمالی اشاره کرد که زیرساختهای حیاتی تحریک طالبان پاکستان را نابود کرد و اعضای این گروه را به کوهها فراری داد (ختک، 1393: 7 عقرب). علاوه بر گروه مذکور، جنبش اسلامی ازبکستان نیز در چارچوب همین عملیات متحمل تلفات اساسی شد (Soliev, 2015a: 56) و بسیاری از ستیزهجویان این گروه مجبور شدند تا به افغانستان نقل مکان کنند (Soliev, 2015b: 37). ستیزهجویان جماعتالاحرار نیز مانند بسیاری از شبهنظامیان پاکستانی برای فرار از این عملیات ارتش پاکستان علیه تروریستها که در راستای مرز با افغانستان شروع شد، به افغانستان گریختند (Ahmed & Johnson, 2016: March 28). این عملیات که به عملیات «ضرب عضب» مشهور شد، یکی از افتخارات ارتش پاکستان است (الوقت، 1395: 21 بهمن). همچنین، ارتش پاکستان به منظور جلوگیری از نفوذ داعش به طور خاص عملیات بزرگی را در مناطق قبایلی خود آغاز کرده است. این عملیات که «خیبر 4» نامیده شده است با حضور نیروهای هوایی انجام شد (Reuters, 2017: July 16).
د) عملیاتهای یکجانبه یا مشترک امریکا: هرچند راهبرد کلی امریکا این بود که مسئولیت اصلی سرکوب داعش را بر دوش نیروهای محلی میگذاشت (طارمی، 1395: 148)، اما در بسیاری از موارد حمایت اطلاعاتی پاکستان باعث شده است که عملیاتهای پهپادهای امریکایی در مبارزه با ترویستهای فعال در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان موفق باشد؛ البته عدهای این عملیاتها را واکنش مستقیم امریکا به رشد تهدیدات تروریستی میدانند (Choi & James, 2016: 907)
در مجموع، عملیاتهای نظامی پاکستان علیه تروریستها و داعش پیامدها و نتایج متعددی داشته است. یکی از نتایج این عملیاتها، تضعیف حمایت القاعده و طالبان از شورشیان کشمیری است (Langlois & Langlois, 2011: 500) که طبیعتاً به زیان پاکستان است. از نظر عددی نیز، آمارهای زیر طی سالهای 2015 تا 2017 (سالهای اوج فعالیت داعش) نتیجه عملیات نظامی پاکستان علیه داعش را نشان میدهد. در سال 2015 مجموعاً 2455 تروریست و عضو سازمانهای رادیکال در کل پاکستان دستگیر شدهاند. از بین دستگیرشدگان، فقط 113 نفر وابسته به داعش بودند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2015: 43). نیروهای امنیتی پاکستان در سال 2016 نیز مجموعاً 1418 تروریست و عضو سازمانهای رادیکال را دستگیر کردهاند که از بین آنها فقط 57 تن وابسته به داعش بودهاند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2016: 81). سرانجام، در سال 2017، مجموعاً 908 تروریست و عضو سازمانهای افراطی را نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر کردهاند که 55 تن از آنها داعشی بودهاند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2017). کاهش تروریستهای بازداشتشده به طور کلی و داعشیهای حاضر در بین آنها به خوبی در جدول شماره 5 و نمودار شماره 5 به چشم میآید. میزان مرگ و میر پاکستانیها در حوادث تروریستی سال 2017 نیز به طور کلی نسبت به سالهای قبل کاهش یافته است (Hossain, 2018: 144).
جدول شماره 5. سهم داعشیهای بازداشتشده در پاکستان از کل تروریستهای بازداشتشده |
||
سال |
داعشیهای بازداشتشده |
کل تروریستهای بازداشتشده |
2015 |
113 |
2455 |
2016 |
57 |
1418 |
2017 |
55 |
908 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، Pakistan Institute for Peace Studies, 2015-7 |
همان طور که از جدول و نمودار بالا پیدا است، اوج عملیات پاکستان علیه تروریستها به طور کلی و داعش به طور خاص، سال 2015 بوده است. این سال مصادف با قدرتگیری گسترده داعش در عراق و شام است. علیرغم تمامی انتقادهایی که به دولت پاکستان به خاطر انکار حضور داعش در این کشور وجود دارد، به نظر میرسد این کشور به لحاظ عملیاتی از حضور داعش غافل نبوده و با آن برخورد داشته است. چه بسا همین برخورد جدی ارتش پاکستان با داعش در سالهای 2014 و 2015 مانع رشد انفجاری این گروه در کشور مذکور شده است. این فرضیه با توجه به آمارهایی که در قسمت بعدی ذکر خواهد شد بیش از پیش تأیید میشود. سومین نتیجهای که از جدول و نمودار بالا میتوان استنباط کرد این است که سهم تروریستهای داعشی بازداشتشده نسبت به کل تروریستهای بازداشتی در کشور پاکستان بسیار ناچیز و در سال 2017 حدود پنج درصد، و سالهای 2015 و 2016 کمتر از 5 درصد است. این نیز فرضیههای موجود در مورد نفوذ ناچیز داعش در پاکستان را که در بالا نیز به آن پرداخته شد و مورد تأکید مقامات رسمی پاکستان است، تأیید میکند.
5. ارزیابی کلی خشونت
در این قسمت تلاش میشود که با استفاده از دادههای آماری برگرفته از بنیاد مدیریت منازعه (institute for conflict management) مستقر در هند و بنیاد مطالعات صلح پاکستان (Pakistan Institute for Peace Studies) میزان رواج خشونت در پاکستان و تحول آن بعد از پیدایش داعش مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. این مهمترین گام در پاسخ به سؤال اصلی مقاله و آزمون فرضیه است. بنابراین در ادامه، با توجه به عملیاتهایی که داعش در پاکستان انجام داده است و برخی از آنها به طور نمونه در بالا مورد اشاره قرار گرفت، و از طریق مقایسه عملیاتهای این گروه با سایر گروهها و سازمانهای ستیزهجو در پاکستان نمایی کلی از میزان خشونت در این کشور به صورت سالانه ارائه میگردد.
سال 2014 مصادف با اعلام خلافت داعش و شکلگیری شائبههایی از حضور داعش در پاکستان است. در این سال، به ویژه در قسمتهای جنوبی ایالت بلوچستان شاهد تشدید افراطیگری و فرقهگرایی خشونتآمیز بودیم. علاوه بر این، شواهدی از حضور داعش در این ایالت نیز به چشم میخورد (Pakistan Institute for Peace Studies, 2014: 43).
در سال 2015، مجموعاً 438 عملیات تروریستی در سرتاسر پاکستان گزارش شده است که فقط 12 مورد آن را داعش بر عهده گرفته است (Pakistan Institute for Peace Studies, 2015: 43). به طور کلی، حدود 57 درصد از حملات تروریستی این سال را طالبان پاکستان به ویژه تحریک طالبان پاکستان و سایر گروههای محلی طالبان به همراه سایر گروهها با اهداف مشابه مانند جماعت الاحرار، لشکر اسلام، گروه سعید سجنا، جندالله و حامیان داعش انجام دادهاند. سایر حملات تروریستی از سوی شورشیان ملیگرای سندی و بلوچ و نیز گروههای فرقهگرای سنی و شیعه سازماندهی شده است (Pakistan Institute for Peace Studies, 2015: 7). این نشان میدهد که داعش یکی از چند گروه جهادگرای فعال در پاکستان بوده و فقط عملیاتهای معدودی را انجام داده است. ضمن اینکه، جهادگرایی تنها ایدئولوژی حاکم بر افراطگرایان پاکستان نیست و ایدئولوژیهای ملیگرایانه و تجزیهطلبانه نیز نقش در خور توجهی در خشونتورزی در این کشور دارند.
در سال 2016، مجموعاً 315 عملیات تروریستی در کل پاکستان گزارش شده است که از بین آن مسئولیت 20 عملیات بر عهده داعش است (Pakistan Institute for Peace Studies, 2016: 83). طبق دادههای بنیاد مطالعات صلح پاکستان، نه حمله تروریستی توسط داعش و شبکههای همراه آن در سال 2016 در پاکستان اتفاق افتاده است که بر اثر آن 129 نفر کشته و 112 نفر زخمی شدهاند. اغلب این حملات توسط لشکر جهنگوی العالمی یکی از شاخههای لشکر جهنگوی انجام شده است (Zahid, 2017: 10). طی همین سال، حضور حامیان و وابستگان داعش در برخی بخشهای پاکستان به عنوان یک تهدید جدی مطرح شد (Pakistan Institute for Peace Studies, 2016: 10). اما در مجموع، تحریک طالبان پاکستان و گروههای طالبان محلی به همراه سایر گروهها با اهداف مشابه نظیر جماعت الاحرار، لشکر اسلام، گروه سعید سجنا و حامیان داعش بیش از 62 درصد از کل 441 حمله تروریستی در سال 2016 را بر عهده گرفتهاند. بقیه حملات تروریستی بر عهده گروههای شورشی سندی و لوچ و نیز جنبشهای فرقهگرای سنی و شیعه است. لشکر جهنگوی همزمان در دسته اول و دسته دوم جای میگیرد (Pakistan Institute for Peace Studies, 2016: 14). این نشان میدهد که نقش گروههای اسلامگرا از جمله داعش و حامیانش در میزان خشونت جاری در پاکستان نسبت به سال 2015 حدود 5 درصد افزایش داشته است.
در سال 2017، مجموعاً 277 عملیات تروریستی در کل پاکستان گزارش شده است که از بین آن، داعش مسئولیت 18 مورد را بر عهده گرفت. همچنین در همین سال، 908 تروریست یا عضو سازمانهای رادیکال در سرتاسر پاکستان دستگیر شدند که 55 تن آنها وابسته به داعش بودند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2017: 102). طبق گزارش بنیاد مطالعات صلح پاکستان، هرچند در سال 2017 حملات تروریستی در پاکستان 16 درصد کاهش پیدا کرد اما عملیاتهای داعش در ایالت بلوچستان و ایالت سند افزایش چشمگیری را نشان میدهد (فارسنیوز، 1396: 18 دی). گزارش مذکور نشان میدهد که حملات داعش در سند و بلوچستان مرگبارترین حملات تروریستی در این ایالتها بوده است؛ زیرا در 6 حمله منتسب به داعش 153 نفر کشته شدهاند (The Hindu, 2018: January 08). در مجموع، حدود 58 درصد حملات ترویستی سال 2017 بر عهده تحریک طالبان پاکستان و گروههای منشعب از آن به همراه گروههای ستیزهجوی دارای اهداف مشابه نظیر لشکر اسلام و حامیان داعش است. بقیه حملات را گروههای ملیگرای شورشی و ستیزهجویان فرقهگرا بر عهده گرفتهاند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2017: 17). این نشان میدهد که مجدداٌ در سال 2017، سهم گروههای جهادگرا از جمله داعش و حامیانش در عملیاتهای ترویستی کاهش داشته است.
جدول شماره 6. آمار انفجار بمب در پاکستان از ابتدای 2011 تا پایان 2017* |
|||
سال |
تعداد بمبهای منفجرشده |
کشتهها |
زخمیها |
2011 |
639 |
1092 |
2633 |
2012 |
652 |
1007 |
2687 |
2013 |
574 |
1624 |
4118 |
2014 |
388 |
840 |
2101 |
2015 |
216 |
495 |
1021 |
2016 |
139 |
502 |
1346 |
2017 |
104 |
487 |
1449 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، http://www.satp.org/Datasheets.aspx?countries=pakistan * برای دسترسی به آمار و اطلاعات دقیقتر بر اساس روز، ماه و مکان دقیق انفجارها به آدرس بالا مراجعه کنید. |
گزارشهای بالا به طور خاص نشانگر سهم داعش از عملیاتهای تروریستی و آسیبهای آن است. در کنار گزارشهای مذکور میتوان به جدولها و نمودارهای زیر که بر پایه دادههای بنیاد مدیریت منازعه ترسیم شده، رجوع کرد که نشان میدهد علیرغم گسترش فعالیت داعش بعد از 2014 شاهد تحول جدی در خشونتورزی در پاکستان نیستیم (در این مورد، نک. جدولهای شماره 6، 7 و 8 به همراه نمودارهای شماره 6، 7 و 8).
همان طور که جدول و نمودار بالا نشان میدهد، بعد از سال 2014 شاهد کاهش تدریجی میزان انفجارهای تروریستی و آسیبهای ناشی از آن بودهایم. این نشان میدهد که حضور داعش در پاکستان باعث وخامت اوضاع نشده است. این در حالی است که در ابتدای ظهور داعش در پاکستان، بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که حضور داعش میتواند باعث افزایش تصاعدی انفجارهای تروریستی شود. زیرا از یکسو طرفداران این گروه دست به این کار میزنند و از سوی دیگر، سایر گروههای جهادگرا در رقابت با داعش و برای اثبات وجود خود فعالیتشان را در این زمینه افزایش میدهند (Pakistan Institute for Peace Studies, 2014: 45).
جدول شماره 7. آمار حملات انتحاری در پاکستان از ابتدای 2011 تا پایان 2017* |
|||
سال |
تعداد وقایع انتحاری |
کشتهها |
زخمیها |
2011 |
41 |
628 |
1183 |
2012 |
39 |
365 |
607 |
2013 |
43 |
751 |
1411 |
2014 |
25 |
336 |
601 |
2015 |
20 |
188 |
410 |
2016 |
19 |
401 |
935 |
2017 |
22 |
369 |
1052 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، http://www.satp.org/satporgtp/countries/pakistan/database/Fidayeenattack.htm * برای دسترسی به آمار و اطلاعات دقیقتر بر اساس روز، ماه و مکان دقیق حملات به آدرس بالا مراجعه کنید. |
از نمودار و جدول بالا پیدا است که بر خلاف کاهش منظم میزان انفجارهای ترویستی (جدول 9 و نمودار 7)، حملات انتحاری از سال 2014 به بعد روند کاهشی منظمی ندارد. تأسفبرانگیزتر اینکه میزان کشتههای ناشی از این حملات به طور مرتب به ویژه بعد از 2015 در حال افزایش بوده است؛ به نحوی که میزان کشتههای ناشی از حملات انتحاری در سال 2017 حدود دو برابر سال 2015 است. این میتواند زنگ خطر فعالیتهای انتحاری داعش باشد که یک مورد برجسته آن را در ژوئیه 2018 در تجمع انتخاباتی در ایالت بلوچستان شاهد بودیم.
جدول شماره 8. آمار مرگ و میر ناشی از حملات تروریستی در پاکستان از ابتدای 2011 تا پایان 2017* |
||||
سال |
شهروندان غیرنظامی |
نیروهای امنیتی |
تروریستها/ شورشیها |
مجموع |
2011 |
2738 |
765 |
2800 |
6303 |
2012 |
3007 |
732 |
2472 |
6211 |
2013 |
3001 |
676 |
1702 |
5379 |
2014 |
1781 |
533 |
3182 |
5496 |
2015 |
940 |
339 |
2403 |
3682 |
2016 |
612 |
293 |
898 |
1803 |
2017 |
540 |
208 |
512 |
1260 |
منبع: تدوین نویسنده بر اساس دادههای موجود در، http://www.satp.org/satporgtp/countries/pakistan/database/casualties.htm * برای دسترسی به آمار و اطلاعات دقیقتر بر اساس روز، ماه و مکان حملات به آدرس بالا مراجعه کنید. |
نمودار و جدول بالا نشان میدهد که اولاً، تروریستها خود اولین قربانیان عملیاتهای تروریستی هستند و غیرنظامیان و نظامیان در ردههای بعدی قرار میگیرند. این آمار به ویژه در شرایطی که برخی تحلیلگران از مماشات نیروهای امنیتی پاکستان با جهادگرایان سخن میگویند، قابل توجه است. ثانیاً، بعد از سال 2014 شاهد کاهش منظم میزان مرگ و میر ناشی از عملیاتهای تروریستی هستیم؛ به نحوی که میزان مرگ و میر سال 2017 حدود یک چهارم میزان مرگ و میر در سال 2014 است. مجموع این موارد نشان میدهد که داعش از نظر فضای کلی خشونتورزی تأثیر معنیداری نداشته است.
6. نتیجهگیری
هدف اصلی این مقاله، سنجش میزان خشونتورزی در پاکستان تحت تأثیر حضور داعش در این کشور بود. دستیابی به این هدف دو نکته را آشکار میکرد. نخست اینکه میزان نفوذ داعش در پاکستان را نشان میداد. این امر به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که جو عمومی قائل به نفوذ گسترده داعش در پاکستان است. دوم اینکه، میزان جدیت دولت پاکستان (شامل سیاسیون و نظامیان) در برخورد با گروههای تروریستی به طور کلی و داعش به طور خاص را نشان میداد. این مورد نیز از آن رو اهمیت داشت که راهبرد دولت پاکستان در مبارزه با تروریسم و داعش مبهم و مورد تردید بوده است.
برای رسیدن به هدف بالا، ابتدا قربانیان عملیاتهای ترویستی در پاکستان و آمارهای موجود در این زمینه به ترتیب مورد بررسی قرار گرفته است. سپس، نگارنده با خوانش انتقادی، راهبرد گام به گام دولت پاکستان در مقابله با داعش را بررسی کرده و نشان داده که چگونه دولت مذکور به طور مرتب رویکرد سختگیرانهتری را در قبال این گروه اتخاذ کرده است. سرانجام، تلاش شده که رابطه میان دو متغیر مستقل (افزایش عملیاتهای تروریستی و فعالیتهای ضدتروریستی) و متغیر وابسته (سطح خشونت) بررسی شود. برای بررسی این رابطه حتیالامکان از دادههای کمی استفاده شده است. مقایسه رابطه بین این دو متغیر طی سه سال قبل از ظهور داعش در سال 2014 و سه سال پس از آن نشان میدهد که تغییر معنیداری در میزان خشونت ناشی از عملیاتهای تروریستی و فعالیتهای ضدتروریستی در پاکستان رخ نداده است.
شاخصهای مبنایی در این پژوهش شاخصهای مرتبط با خشونتورزی بوده است که بیش از همه بر تعداد کشته-ها و زخمیهای ناشی از عملیاتهای ترویستی و فعالیتهای ضدتروریستی به تفکیک در مورد نظامیان، تروریستهاو غیرتروریستها تمرکز شده است. برای سنجش نقش داعش نیز به تعداد عملیاتهایی که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته و تعداد تروریستهای داعشی که بازداشت شدهاند استناد شده است. آمارهای مورد استفاده در این پژوهش از منابع متعدد به ویژه منابع پاکستانی و هندی به دست آمده است.
در پایان، به نظر میرسد که حضور و فعالیت داعش در پاکستان علاوه بر تاثیرگذاری بر امنیت این کشور، به طور کلی برای امنیت منطقه جنوب آسیا و ایران نیز حائز اهمیت بوده و به عنوان یک تهدید جدی تلقی میشود. این تهدید به ویژه بعد از تضعیف داعش در سوریه و عراق، جدیتر از قبل شده و میتواند در مرزهای شرقی ایران باعث ناامنی شود. این موارد و چشمانداز تهدید در این حوزه تحت تأثیر فعالیت داعش میتواند در پژوهشهای بعدی مورد بررسی قرار گیرد.
7. فهرست منابع
الف) فارسی
ایسنا (1397) « ۱۲۸ کشته و ۱۵۰ زخمی در حمله انتحاری بلوچستان پاکستان/ داعش بر عهده گرفت». 22 تیر. موجود در: https://www.isna.ir/news/97042211909/.
بصیری، محمدعلی و دیگران (1396) «واکاوی تهدیدات امنیتی داعش بر محور مقاومت و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال چهاردهم، شماره 48، صص. 26-7.
پرستیوی (2016) «شصت کشته و یکصد مجروح در حمله به دانشکدۀ پلیس کویته». 25 اکتبر، موجود در: http://www.presstv.com/DetailFr/2016/10/25/490560/Gunmen-attack-Quetta
تابناک (1393) «تکذیب حضور داعش در پاکستان». 2 آذر، موجود در: http://www.tabnak.ir/fa/news/451928/
تسنیم (1396) «نفوذ داعش در پاکستان؛ «لشکر جهنگوی» و «تحریک طالبان » شرکای مهم این گروه تروریستی هستند». 17 اردیبهشت، موجود در: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/17/1400218/
خبرگزاری آناتولی (2016) «داعش حمله تروریستی امروز پاکستان را برعهده گرفت». 25 اکتبر، موجود در: https://www.aa.com.tr/fa
خبرگزاری خاورمیانه (1394) «گروههای تروریستی و داعش در صدد کشتار شیعیان در پاکستان». 17 عقرب، موجود در: https://middleeastpress.com/slideshow
خبرگزاری میزان (1396) «35 گروه تروریستی پاکستان با داعش ارتباط دارند». 27 دی، موجود در: http://www.mizanonline.com/fa/news/112304/35
ختک، داوود (1393) «آیا داعش در افغانستان و پاکستان برایش جای پا باز خواهد کرد؟» ترجمه حمید مهدوی، مجله فارین پالیسی، به نقل از: اطلاعات روز، 7 عقرب، موجود در: http://etilaatroz.com/15301/
دیپلماسی ایرانی (1393) «آغاز به کار دفتر "داعش" در پاکستان». 27 مهر، موجود در: http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1939787/
راجرز، پل (1392) «تروریسم». در، پل، دی ویلیامز. درآمدی بر بررسیهای امنیت. ترجمه علیرضا طیب. تهران: نشر امیرکبیر. صص. 291-271.
رمضانی بونش، فرزاد (1396) «نگاهی گذرا به حضور داعش در پاکستان»، خبرگزاری صدای افغان، 11 میزان، موجود در: http://www.avapress.com/fa/article/150846/
شاهقلیان قهفرخی، رضا و علیاکبر رستمی (1395) «تبیین زیرساختارهای ایدئولوژیک و ساختاری گروه تکفیری-تروریستی داعش». فصلنامه مدیریت و پژوهش های دفاعی، سال پانزدهم، شماره 38 ، زمستان 1395 ، صص. 154-119.
شبکه خبر (1396) «حمله تروریستی در کویته پاکستان کار داعش بود». 21 خرداد، موجود در: http://www.irinn.ir/fa/news/504235/
طارمی، کامران (1395) «ارزیابی نتایج استراتژی نظامی منطقهای امریکای اوباما»، فصلنامه مطالعات راهبردی جهان اسلام، سال هفدهم، شماره 4، صص. 169-143.
العالم (1397) «آمریکا داعش را به مرزهای افغانستان و پاکستان منتقل کرده است». 13 خرداد، موجود در: http://fa.alalam.ir/news/3598321/
عبداللهپور، محمدرضا (1396) «داعش: گذار از راهبرد نظامی به امنیتی»، فصلنامه مطالعات راهبردی جهان اسلام، سال هجدهم، شماره 3، صص. 165-145.
فارسنیوز (1396) «هشدار درباره نفوذ داعش در پاکستان». 18 دی، موجود در: https://www.farsnews.com/news/13961018000891/
قربانی، مژگان و سرور سوری (1395) «تأثیر داعش بر هویت و امنیت ایران در چارچوب نظریه سازهانگاری». فصلنامه مطالعات خاورمیانه. سال بیست وسوم. شماره دوم. صص. 126-99.
وانتیوینیوز (2018) «روسیه و پاکستان برای مبارزه مشترک با هراس افگنانی چون داعش، اعلام آمادهگی کردند». 21 فوریه، موجود در: http://www.1tvnews.af/fa/news/afghanistan/33487-2018-02-21-13-22-43
الوقت (1395) «داعش در پاکستان شیعیان را تهدید به حمله کرد». 21 بهمن، موجود در: http://alwaght.com/fa/News/87379/
هیوود، اندرو (1396) سیاست جهانی. ترجمه عبدالرحمن عالم. تهران: نشر قومس.
ب) انگلیسی
Ahmed, Jibran & Kay Johnson (2016) “Linked to Taliban and ISIS, Pakistani group seizes notoriety with bomb in park”, March 28. Available on: https://www.reuters.com/article/us-pakistan-blast-militants/linked-to-taliban-and-isis-pakistani-group-seizes-notoriety-with-bomb-in-park-idUSKCN0WU1F4.
Akhtar, AS, Ahmed, AN (2015) “Conspiracy and statecraft in postcolonial states: Theories and realities of the Hidden Hand in Pakistan’s war on terror”. Third World Quarterly, Vol.36, No.1, pp.94-110.
Azami, Dawood (2016) ‘The Islamic State in South and Central Asia’; Survival: Global Politics and Strategy; Vol. 58; No. 4; pp. 131-158.
Bapat, N. A. (2011). Transnational terrorism, US military aid, and the incentive to misrepresent. Journal of Peace Research, 48(3), 303–318.
Basit, Abdul (2017) “IS Penetration in Afghanistan-Pakistan Assessment, Impact and Implications”, Perspectives on Terrorism, Vol. 11, No. 3, pp. 19-39.
Bellamy, A. J. (2005). Is the War on Terror Just? International Relations, 19(3), 275–296.
Choi, Seung-Whan & Patrick James (2016) “Why Does the United States Intervene Abroad? Democracy, Human Rights Violations, and Terrorism”, Journal of Conflict Resolution, Vol. 60, Vol.5, pp. 899-926.
Collier, Paul et al. (2008) “Beyond greed and grievance: Feasibility and civil war”, Oxford Economic Papers, Vol. 61, No.1, pp. 1–27.
Gatestone institute (2017) “ISIS Takes Hold in Pakistan”, December 28. Available on: https://www.gatestoneinstitute.org/11607/isis-pakistan.
Hossain, Md Sazzad (2018) “Social Media and Terrorism: Threats and Challenges to the Modern Era”. South Asian Survey. Vol.22, No.2, pp. 136–155.
Houck, Sh. C., Repke, M. A., & L. G. Conway (2017) ‘Understanding what makes terrorist groups’ propaganda effective: an integrative complexity analysis of ISIL and Al Qaeda’; Journal of Policing, Intelligence and Counter Terrorism; Vol. 12; No. 2; pp. 105-118.
Kristensen, Hans M. & Robert S. Norris (2011) “Pakistan’s nuclear forces, 2011”, Bulletin of the Atomic Scientists, Vol.67, No.4, pp. 91–99.
Langlois, Catherine C. & Jean-Pierre P. Langlois (2011) “The Escalation of Terror: Hate and the Demise of Terrorist Organizations”, Conflict Management and Peace Science, Vol 28, No.5, pp. 497–521.
Langlois, Catherine C. & Jean-Pierre P. Langlois (2011) “The Escalation of Terror: Hate and the Demise of Terrorist Organizations”, Conflict Management and Peace Science, Vol 28, No.5, pp. 497–521.
Lee, C. (2018). Oil and Terrorism: Uncovering the Mechanisms. Journal of Conflict Resolution, 62(5), 903–928.
Masood, Salman (2017) “ISIS Claims Suicide Bombing That Killed at Least 15 in Pakistan”, August 13.Available on: https://www.nytimes.com/2017/08/13/world/asia/pakistan-suicide-bomber-motorbike.html.
McKirdy, Euan et al. (2018) “ISIS claims responsibility for killing of Pakistani Christian family”, April 3. Available on: https://edition.cnn.com/2018/04/03/asia/pakistan-isis-christian-family-killed-intl/index.html
Mehlum, Halvor et al. (2002) “Plunder & Protection Inc”, Journal of Peace Research, Vol. 39, No.4, pp. 447–459.
Meierrieks, D., & Gries, T. (2013). Causality between terrorism and economic growth. Journal of Peace Research, 50(1), 91–104.
Nytimes (2017) “ISIS Claims Suicide Bombing That Killed at Least 15 in Pakistan”, August 13. Available on: https://www.nytimes.com/2017/08/13/world/asia/pakistan-suicide-bomber-motorbike.html.
O'Connor, Tom (2017) “Where Will ISIS Be in 2018? Iran Says Afghanistan and Pakistan Are Next as Islamic State Loses in Iraq and Syria”, December 12. Available on: http://www.newsweek.com/where-isis-2018-iran-says-afghanistan-pakistan-islamic-state-loses-iraq-syria-745837.
Pakistan Institute for Peace Studies (2014) Pakistan Security Report. Available on: https://www.pakpips.com/article/book/pakistan-security-report-2014.
Pakistan Institute for Peace Studies (2015) Pakistan Security Report. Available on: https://www.pakpips.com/article/book/pakistan-security-report-2015.
Pakistan Institute for Peace Studies (2016) Pakistan Security Report. Available on: https://www.pakpips.com/article/book/pakistan-security-report-2016.
Pakistan Institute for Peace Studies (2017) Pakistan Security Report. Available on: https://www.pakpips.com/article/book/pakistan-security-report-2017.
Piazza, J. A. (2011). Poverty, minority economic discrimination, and domestic terrorism. Journal of Peace Research, 48(3), 339–353.
Reuters (2017) “Pakistan is going after ISIS fighters hiding out in its volatile tribal areas”, July 16. Available on: http://www.businessinsider.com/r-pakistan-launches-military-operation-in-tribal-areas-targeting-islamic-state-2017-7.
Richmond, Oliver & Audra Mitchell (2011) “Peacebuilding and critical forms of agency: From resistance to subsistence”, Alternatives: Global, Local, Political, Vol. 36, No. 4, pp. 326–344.
Saxena, C. (2019) “A Case for Coherence as Analytical Tool: ISI’s Use of Taliban and Pakistan’s Foreign Policy”. Jadavpur Journal of International Relations, Vol.23, No.2, pp.121–141.
Sheikh, Mona K. (2017) “Islamic State Enters Al-Qaeda's Old Hotbed: Afghanistan and Pakistan”, Connections, Vol. 16, No. 1, pp. 37-49.
Soliev, Nodirbek (2015b) “Central Asia’s New Threat Landscape: An Assessment”, Counter Terrorist Trends and Analyses, Vol. 7, No. 6, pp. 36-45.
Spaniel, W. (2019). Rational Overreaction to Terrorism. Journal of Conflict Resolution, 63(3), 786–810.
The Hindu (2018) “ISIS on rise in Pakistan: report”, January 08. Available on: http://www.thehindu.com/news/international/isis-on-rise-in-pakistan-report/article22397277.ece.
Tilly, C. (2004). Terror, Terrorism, Terrorists. Sociological Theory, 22(1), 5–13.
Waraich, Omar (2015) “ISIS Faces a Crowded Landscape of Terror in Pakistan”, February 26. Available in: http://time.com/3720070/isis-pakistan-terror/.
Wozniak, Jesse SG (2017) “Iraq and the material basis of post-conflict police reconstruction”, Journal of Peace Research, Vol. 54, No.6, pp. 806–818.
Younas, Javed & Todd Sandler (2016) “Gender Imbalance and Terrorism in Developing Countries”, Journal of Conflict Resolution, Vol. 61, No.3, pp. 483-510.
Zahid, Farhan (2017) “IS Footprint in Pakistan: Nature of Presence, Method of Recruitment, and Future Outlook”, Counter Terrorist Trends and Analyses, Vol. 9, No. 5, pp. 9-12.
[1] . این عملیاتهای ضدشیعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر امنیت ملی ایران نیز تأثیرگذار است؛ زیرا از یکسو میتواند الهامبخش گروههای سلفی فعال در مرزهای جنوب شرقی ایران باشد و آنها را به فعالیت علیه امنیت منطقه تحریک کند و از سوی دیگر، شیعیان پاکستانی را مورد هدف قرار دهد که منجر به تنشهای فرقهای و مذهبی در مناطق نزدیک به مرزهای شرقی ایران میشود.
[2] . لازم به ذکر است که در جداول و نمودارهای که از اینجا به بعد مورد استناد قرار میگیرد، سالهای 2014 و 2015 به عنوان نقطه شروع فعالیت داعش در پاکستان در نظر گرفته شده است. زیرا هم حضور رسمی و جدی داعش در پاکستان از این سالها به بعد است و هم آمارهای موجود عمدتاً این دوره را پوشش میدهد. همچنین، باید توجه داشت که از جدول شماره 2 به بعد و نمودارهای متناظر با آن، آمارها از سال 2011 است. علت بیان آمار هفتساله در جداول و نمودارهای مذکور این است که میزان تأثیرگذاری تروریسم طی سه سال بعد از ظهور داعش در پاکستان (2017-2015) با سه سال قبل از ظهور آن (2013-2011) مقایسه شود و از آن به عنوان الگوی شاهد استفاده گردد.