دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X10320190823Political Education: Objectives, Mechanisms and Method Requirementsتربیت سیاسی: اهداف، سازوکارها و بایسته های روشی آن103199773FAرقیه برزگردانشگاه شیرازمحمدحسن کریمیدانشگاه شیرازخلیل اله سردارنیادانشگاه شیراز0000000320332312محمد مزیدیدانشگاه شیرازJournal Article20190611In today's world, political and civic education is a part of the process of political development and the most important mechanism for citizenship, which plays a key role in establishing national sovereignty and unity. The purpose of this study is to investigate the essence of political education, goals, and ultimately to find the mechanism and method of appropriate political education in Iran. The following paper seeks to answer these two main questions: 1. What is Political Education? 2. What are the goals, mechanisms and requirements for the method of political education in Iran? The paradigm of this research is qualitative. So in order to answer the first question in the framework of a phenomenological approach, by reviewing different perspectives, a general concept of political education is presented and then, in response to the second question, the method of analytic logic or transcendental analysis has been used. Findings of the research indicate that political education is a process by which the legitimacy of sovereignty, lawmaking, discourse, the improvement of life and human flourishing will be done. This requires the creation of democracy, the discourse and the public sphere, by providing individual conditions (1. familiarity with the method of reasoning or logic; 2. familiarity with legal literacy or constitution and citizenship rights) and social conditions (1. freedom of expression and belief; 2. A place to exchange views) in the shadow of education.در دنیای امروز، تربیت سیاسی و مدنی بخشی از فرآیند توسعه ی سیاسی و مهمترین سازوکار برای شهروندسازی به شمار می آید که در جهت برقراری حاکمیت و وحدت ملی، نقشی اساسی ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی چیستی تربیت سیاسی، اهداف و در نهایت یافتن سازوکار و روش تربیت سیاسی مناسب در ایران است. مقاله ی پیشِ رو، درصدد پاسخ به این دو پرسش اصلی است: 1. تربیت سیاسی چیست؟ و 2. اهداف، سازوکارها و بایسته های روشی تربیت سیاسی در ایران چگونه است؟ پارادایم پژوهش حاضر کیفی است. بدینجهت برای پاسخ به سؤال اول در چارچوب رویکردی پدیدارشناسانه با بررسی دیدگاه های مختلف، مفهومی کلی از تربیت سیاسی ارائه گردیده و سپس در پاسخ به پرسش دوم، از روش تحلیل منطقی فرارونده یا تحلیل استعلایی (transcendental) استفاده شده است. یافته های پژوهش، بیانگر این است که تربیت سیاسی پروسه ای است که از طریق آن مشروعیت حاکمیت، قانون مداری، گفتمان، بهبود زندگی و شکوفایی انسان تحقّق می یابد. این امر مستلزم ایجاد دموکراسی، بستر گفتمانی و حوزه ی عمومی است که با فراهم ساختن شرایط فردی (1. آشنایی با روش استدلال یا منطق؛ 2. آشنایی با سواد حقوقی یا قانون اساسی و حقوق شهروندی) و شرایط اجتماعی (1. آزادی بیان و عقیده؛ 2. مکانی برای تبادل نظر) در سایه ی تعلیم و تربیت، محقق می شود. دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X10320190823Explaining the New Islamic Discourse of International Relations with Emphasis on the Concept of Convergenceتبیین گفتمان اسلامی نوین در روابط بینالملل با تأکید بر مفهوم همگرایی325199781FAحسین پوراحمدیدانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتیپویا پیروزیدانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190611Strategy and structure-solving discourse in the realm of modern Islamic discourse is an alternative for revolutionary and conservative consolidation. It is an approach that removes the monopoly of the Islamic hidden capacities by moving towards pragmatic strategies and defines the religious epistemology and ontology by the conceptual interaction with external developments. Production of concepts and meaning system in modern Islamic discourse is influenced by the requirements and the situations of time and place. So, explanation of the idea of convergence in modern discourse is based on reason and it is considered historical. The idea of convergence by reducing militancy and embrace pluralism in modern Islamic discourse in discussion with pod discourse internal and external Meta-discourse are emphasized. Convergence as a modern Islamic discourse inter textual discussion with other discourses in common human geography Biological Muslim community with sustainable security and transcendental reflection with instability mentality leads to a result-oriented model and is constitutive of the religious life style. اتخاذ راهبرد گفتمانی و ساختارگشایی در ساحت گفتمان اسلامی نوین، گزینه ی جایگزین اقدامات عجولانه ی انقلابی و تثبیت محافظه کارانه تلقی می شود؛ راهبردی که با برون رفت از انفعال و اهتمام به عملگرایی نظری، درمورد رفع انحصار از ظرفیت های مکتوم اسلامی تأمل کرده و مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی دینی را در تعامل مفهومی با تحولات بیرونی تعریف می کند. تولید مفاهیم و منظومه ی معنایی در گفتمان اسلامی نوین، متأثر از مقتضیات و وضعیت های زمانی و مکانی است. بنابراین تبیین اندیشه ی همگرایی با تقلیل ستیزه گری و پذیرش کثرت گرایی، به مباحثه ی گفتمان اسلامی نوین با پادگفتمان های درونی و فراگفتمان های بیرونی تأکید می کند. همگرایی بهسان مباحثه ی بینامتنی گفتمان اسلامی نوین با سایر گفتمان ها در جغرافیای مشترک انسانی، به باهم بودگی زیست مسلمانی با امنیت انسانی پایدار و تزلزل ذهنیت استعلایی و سرانجام تأمل بر نتیجه گرایی می انجامد و مقوم هنجارهای سبک حیات دینی است. انتظام بخشی مفاهیم توأم با پذیرش تعارضات با تولید منظومه های معنایی درون گفتمان اسلامی نوین صورت می پذیرد.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X10320190823A Reflection on the Possibility of Political Subject According to Ernesto Laclau’s Theoryتأملی بر امکان سوژه سیاسی با توجه به نظریهی ارنستو لاکلائو527399785FAمحمدرضا تاجیکدانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتیپریسا شکورزادهدانشگاه بین المللی امام خمینیJournal Article20190611Ernesto Laclau, the Post-Marxist theorist strives to re-examine problems of Marxism byimplementing a Poststructuralist approach and developing discourse theory. Political subject is one of the issues which classic Marxism has always faced with and considering thesocial and political changes today it has become further complicated. Laclau uses discoursetheory for defning and reviving political subject and identifes subject in discourse as “Subject Positions”. With antagonism among discourses and their dislocation the subject goesthrough an identity crisis and has no choice but to re-identify, and by doing so, the subjectis reintroduced as “subject as the distance from undecidability to decision”. In the last step,Laclau’s Populism theory indicates formation of collective and truly political subject whichis considered his most important theory. According to the results of this study, Laclau’s theory about subject as the distance from undecidability to decision is the most philosophicalpart of his theory which engages him in a dialogue with the prominent philosophers of thehistory and recreates the possibility of talking about subject.ارنستو لاکلائو، نظریهپرداز پسامارکیست، تلاش میکند با رویکردی پساساختارگرایانه و با بسط نظریهی گفتمان، مسائل و معضلات مارکسیسم را مورد بازبینی قرار دهد. سوژه سیاسی یکی از مسائلی است که سنت مارکسیستی از ابتدا با آن مواجه بوده و با توجه به تغییرات سیاسی و اجتماعی امروزی این مسئله پیچیدهتر نیز شده است. لاکلائو برای تعریف و بازیافتن سوژه سیاسی از نظریه ی گفتمان بهره میبرد و سوژه را در گفتمان شناسایی میکند؛ چیزی که آن را «مواضع سوژه» میخواند. با ایجاد آنتاگونیسم میان گفتمانها و ازجادررفتگی گفتمان، سوژه دچار بحران هویت شده و ناچار به هویتیابی دوباره است؛ امری که «سوژه بهمثابه مکان تصمیم» معرفی میشود. نظریهی «پوپولیسم» لاکلائو در گام آخر ناظر بر شکلگیری سوژهی جمعی و راستین سیاسی است که مهمترین نظریه لاکلائو قلمداد میشود. براساس یافتههای این تحقیق، نظریه ی لاکلائو دربارهی سوژه بهمثابه مکان تصمیم، فلسفیترین بخش نظریهی اوست که او را در گفتگو با فیلسوفان مهم تاریخ قرار میدهد و امکان سخن گفتن از سوژه را از نو میآفریند.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X10320190823A Comparison of Iran’s and Turkey’s Media Diplomacy in the Post-Saddam Iraqبررسی مقایسه ای دیپلماسی رسانهای ایران و ترکیه در عراق پساصدام749399790FAمنصور رحمانیدانشکده روابط بین الملل، وزارت امور خارجهعلی شمس آبادیدانشکده روابط بین الملل، وزارت امور خارجهJournal Article20190611Falling out of Saddam Hussain’s dictatorship, gave the opportunity for freedom of speechand media and subsequently the chance to Iran and Turkey to attract Iraqis public opinion.In such context, Media Diplomacy turned into a widely used tool for both Islamic Republicof Iran and AK Party to induce the mutual neighbor country’s political trends in the way thatthey desired. Te Main Question in this article is: What are advantages of Iran and TurkeyMedia Diplomacy in Iraq in comparison to each other? For fnding the answer, we havedescribed the Media and think-tank contents and other related library sources, and aferthat analyzed the methods of Iran and Turkey Media Diplomacy in Iraq from 2003 to 2018and eventually compared the two states’ methods. Regarding to methodology, this article ismainly based on Descriptive-Explanative method. At the last part of the article, we illustratedsimilarities and differences in Iran and Turkey Media Diplomacy towards Iraq and concluded Iran has the upper hand in Broadcasting, while Turkey is more successful in Entertainment Programs.سقوط نظام دیکتاتوری در عراق، به قدرتهای منطقه ای همچون ایران و ترکیه این فرصت را داد تا بتوانند با استفاده از فضای نسبتاً باز رسانهای که به وجودآمده بود، افکار عمومی این کشور را به سوی خود جلب کنند. در همین راستا، دیپلماسی رسانهای به ابزاری پرکاربرد برای جمهوری اسلامی ایران و حزب عدالت و توسعه ی ترکیه تبدیل شد تا بتوانند با تکیه بر آن، فرآیندهای سیاسی همسایه ی مشترک را به سود خود جهت دهند. مقاله ی حاضر، پژوهشی مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی است. سؤال اصلی پژوهش بدین شرح است: «مزیت های دیپلماسی رسانهای ایران و ترکیه در عراق نسبت به هم کدام اند»؟ به منظور رسیدن به پاسخ این سؤال، محتوای منابع رسانهای، اندیشکده ای و کتابخانه ای مرتبط با بحث را توصیف و سپس شیوه های اعمال دیپلماسی رسانهای ایران و ترکیه در عراق را از سال 2003 تا 2018 مطالعه و مقایسه کرده ایم. در پایان این پژوهش، ضمن روشن کردن نقاط شباهت و تفاوت دیپلماسی رسانهای دو دولت در عراق، به این جمع بندی رسیده ایم که دیپلماسی رسانهای ایران در عراق، در خبرپراکنی (Broadcasting) دست برتر را دارد، حال آنکه دیپلماسی رسانهای ترکیه، در برنامههای سرگرمکننده (Entertainment) موفق تر بوده است. دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X10320190823The Structure of the Political Instability in Iraq Based on David Easton’s Theory, From Post-Saddam to Post-ISISجریانشناسیبیثباتیهایسیاسیدرعراقبراساسنظریهیدیویدایستون؛ از پساصدام تا پسا داعش9411399792FAیونس فروزاندانشگاه علامه طباطباییعبدالرضا عالیشاهیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20190611Iraq should be considered as one of the major centers of the crisis, political unrest andideological confusion in the current era. From the Ba’ath impeachment period and SaddamHussein’s totalitarianism until the occupation of this country by the United States in 2003and eventually, ISIS’s security-political challenges in this country, Iraq have never beensuccessful in Development and the development of the political system. After ISIL’s relativedisintegration in Iraq, the issue that seems to be very important is the issue of reconstruction, development, integration and political development in this country. In this article, theauthors seek to answer this question by using the David Easton’s Political Instability theoryand the method of historical sociology )research method) try to answer this question howcan analyzed the pervasive political instability in Iraq Between 2003 )the fall of SaddamHussein) until 2018 (ISIS relative deterioration in Iraq)? The fndings of the article showsthat the Iraqi political system during this time can be likened to a political cycle. This cycleincludes broad changes in the political community, the occurrence of widespread changes inthe regime )rules), and ultimately, major changes in the authorities )the government). Therefore, widespread changes in this cycle caused the political instability in Iraq.کشور عراق را باید یکی از کانونهای مهم بحران، ناآرامی های سیاسی و تشتت های ایدئولوژیکی در عصر کنونی قلمداد کرد. از دوران زعامت حزب بعث و توتالیتاریانیسم صدام حسین تا اشغال این کشور از سوی آمریکا در سال 2003 میلادی و در نهایت چالش های امنیتی-سیاسی داعش در این کشور، هیچگاه عراق در عرصه ی تکامل و توسعه ی نظام سیاسی روندی موفقیت آمیز را طی نکرده است. پس از اضمحلال نسبی داعش در عراق، مسئله ای که به نظر بسیار مهم می رسد، مباحث بازسازی، تکوین، یکپارچگی و توسعه ی سیاسی در این کشور است. در این مقاله، نویسندگان با بهره گیری از نظریه ی بی ثباتی سیاسی دیوید ایستون و نیز روش جامعه شناسی تاریخی (روش تحقیق) درصدد پاسخ بدین سؤال اند که بی ثباتی سیاسی فراگیر جامعه ی عراق در بازه ی زمانی سالهای 2003 (سقوط صدام حسین) تا 2018 (زوال نسبی داعش در عراق) را چگونه میتوان تحلیل کرد؟ یافته های مقاله حاکی از این مسئله است که نظام سیاسی عراق را می توان در خلال این مدت، به یک چرخه ی سیاسی تشبیه کرد. این چرخه به ترتیب شامل تغییرات در مقامات سیاسی، وقوع تغییرات گسترده در قواعد رژیم و در نهایت تغییر در جامعه ی سیاسی است؛ بنابراین، تغییرات وسیع و گسترده در این چرخه، زمینه های بی ثباتی سیاسی را در عراق به وجود آورد.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X10320190823Presence of Jihadist Groups in the International Sphere on the Basis of Otherness Making Process and Identityتوضیح نحوه حضور گروههای جهادی در عرصه بین الملل بر اساس غیریت سازی11413599776FATayebeh MohammadikiaAllame Tabtabayi UniversityJournal Article20190611Nowadays the Jihadi Salafsm is, for the frst time in the history of international relations, aninfluential movement playing a notable role against the dominant order. Therefore one canconfrm the presence of contemporary Jihadists within the international sphere as a threatening factor that must necessarily be well understood and studied in its various dimensions. Inthis research direction, we have to explain, through studying in what way they are playing arole in the international arena, how this radical and fundamentalist movements have becomeable to create a chain of conflicts and disorders. This question can be answered when wegained an understanding of the effective mechanisms in shaping the identity of this groupsin the international arena. In this regard this paper explains that by what means “othernessmaking process” is the approach by which we can clarify the identity of these groups within the framework of contemporary international order. Specifcally the paper describes theconcept of otherness making in the later literature of international relations as a theoreticalframework and a postmodern methodology by which one can analyze how contemporaryjihadism works and gain power and identity. Then, on the basis of this, the paper examineshow jihadist groups are seeking legitimacy for its acts against international order. Hopefullyit helps the paper to provide us with a fresh insight into the logic of their presence on theinternational arena.Paper is divided in the following Sections: otherness making, Identity and Otherness, Islamic world as an absent identity in the International politics, Meaning of Otherness in thediscourse of Salafsm and jihadist, and the Interaction between Jihadist Groups and International Order based on otherness making<span>حضور جهادگرایان معاصر در عرصه سیاست جهانی به مثابه کنش گرانی که در راستای تأثیرگذاری بر عرصه ی جهانی می کوشند، در شمار مباحث چالش برانگیزی است که زمینه ی مطالعاتی جدیدی را پیش روی پژوهشگران می گشاید و نیز پرسش های بسیاری را فراروی ایشان قرار می دهد. پرداختن به نحوه ی تعامل آنها با جهان بین الملل، از جمله موضوعات درخور تأمل است. پرسش این مقاله، مطالعه ی نحوه ی تعامل گروه های جهادی با نظم بین الملل است و مقاله بر اساس فرضیه ی تعامل بر مبنای غیریت سازی رادیکال به مثابه رویکرد این گروه ها با نظم بین الملل معاصر نگاشته شده است. مقاله می کوشد موضوع را از طریق تشریح مفهوم غیریت سازی در ادبیات متأخر روابط بین الملل و نیز توضیح نحوه ی انجام فرآیند غیریت سازی نزد جهادیست های معاصر ضمن بهره گیری از تحلیل گفتمان مورد ارزیابی قرار دهد. مطالعه ی این مهم ذیل عناوینی همچون غیریت سازی، هویت و غیریت سازی در عرصه بین الملل، جهان اسلام به منزله هویت غایب عرصه ی سیاست بین الملل، فرآیند غیریت سازی در گفتمان سلفیسم جهادی و نحوه ی تعامل گروه های جهادی و نظم بین الملل موجود به انجام رسیده است.</span>دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X10320190823Randal Schweller and Challenges to Realismرندال شوئلر و چالش های واقع گرایی13615510270310.29252/piaj.2022.212211.0FAحمیرا مشیرزادهدانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهرانبهرام عین الهی معصومدانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20190611Randall Schweller is a leading neoclassical realist who has paved the way for the revival<br />of realism through criticizing the structuralist approach of neo-realism. Waltz, Walt, and<br />Mearsheimer have been the major targets of his attacks. This article argues that his main<br />added value to realism is to find a way to respond to internal divisions among realists and<br />weak historical support for many of neo-realist propositions. Within this framework he enters<br />into internal debates among realists about status quo versus revisionist states; explains<br />non-formation of balancing behavior and balance of power in the course of history; pays<br />attention to change in international system ignored by many realists; and rejects the objections<br />against realists for not accounting for international institutions. By including domestic<br />factors in his analysis, his work accounts for the emergence of revisionist states, dynamics<br />of international system, and the significance (or insignificance) of international institutions<br />within a theory of states’ interest and the resulting balance of interests in the international<br />system. This theory can clarify the historical conditions in which realists’ claims can prove<br />to be true. In order to give an account of Schweller’s theoretical endeavors to modify and revive<br />realism, this article analyses his major works and shows that although he could account<br />for inconsistences within realism, his own work with its own problems can add to internal<br />divisions within realist camp.یکی از برجسته ترین متفکران واقعگرایی نوکلاسیک، رندال شوئلر است که از طریق نقد ساختارگرایی موجود در نوواقعگرایی، درصدد احیای این مکتب بوده است. والتس، والت و مرشایمر، سه تن از برجسته ترین واقعگرایان معاصر، از مهمترین متفکران مورد آماج نقد او بوده اند. در پاسخ به این سؤال که دیدگاه های شوئلر چه ارزش افزوده ای برای واقعگرایی دارد، مدعای اصلی این مقاله آن است که وی به دنبال آن است که پاسخی برای ناهمخوانی بسیاری از دعاوی واقعگرایی با واقعیت تاریخی و تجربی بین المللی و چرایی ناهماهنگی های موجود در دعاوی خود واقعگرایان بیابد و راهی برای رفع این مشکلات ارائه دهد. شوئلر در این چارچوب بر آن است که مناظره ی درون واقعگرایی در مورد اولویت قدرت در برابر امنیت و نیز امنیت جویی حداقلی در برابر قدرت طلبی حداکثری دولت ها (مناظره میان واقعگرایان تهاجمی و تدافعی) را حل کند، چرایی فقدان رفتار موازنه بخش و عدم شکل گیری موازنه ی قدرت/تهدید را در طول تاریخ توضیح دهد و عدم توجه کافی به تغییر نظام بین الملل در واقعگرایی را جبران و اتهام اهمیت ندادن واقعگرایی به نهادهای بین المللی را رد کند. آثار او با جذب عوامل داخلی در تحلیل، علاوه بر تبیین سیاست خارجی، ظهور دولت های تجدیدنظرطلب و شرایط پویایی، تغییر و تنوع در نظام بین الملل را در چارچوبی نظری حول محور مفهوم منافع و برآیند آن در سطح نظام یعنی موازنه ی منافع تبیین می کند. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تلاش نظری شوئلر در تعدیل و احیای واقعگرایی است و برای دستیابی به این هدف با اتکا به روش تحلیل متن، به مهمترین آثاری که شوئلر تاکنون منتشر کرده، ارجاع شده و چهره ی کم وبیش متفاوتی را که او از واقعگرایی ارائه داده، نشان داده و مشخص خواهد کرد که هر چند او توانسته بسیاری از تناقضات درونی واقعگرایی را پاسخ دهد، اما کار خود او نیز مشکلاتی به همراه دارد که می تواند به معنای افزودن به اختلافات درونی این رویکرد باشد.