دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X7320161022Autonomism and the Relationships of the Political Economy of Global Capitalism: Case Study of Iranاتونومیسم و مناسبات اقتصاد سیاسی سرمایه داری جهانی؛ مطالعة موردی ایران93999423FAحسین پوراحمدیدانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتیعارف بهرامیدانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهیدJournal Article20170809In this paper, we seek to study the role of capital in the current global political economy and Iran by using the theoretical framework of Autonomism; what is said by the post-Marxist thinkers such as Antonio Negri, Michael Hart, Mario Trounti, Paulo Verno, and others about state, civil society, labor force, and capital. In the first case, there are three situations in which Gramsci expresses the relation between the state and the civil society. The autonomous view points to the unity of state and capital, the collapse of the civil society, and the appearance of all the realms of human life in the state, which is also the result of changes in the global political economic system since the 1970s, which ultimately could conquer all fields and the human life of capital since the 1970s. Development of capitalist relations in Iran, mainly after the end of the war, and since 1990 (1368), by implementing policies such as labor force commodification, various mechanisms for capital accumulation, as well as neoliberal structural adjustment policies (such as currency liberalization, privatization , removing barriers to WTO membership, targeting subsidies and removing subsidies, etc.) was pursued continuously by the Hashemi, Khatami and Ahmadinejad governments. In this regard, the implementation of these policies, whose ultimate goal is to accumulate more capital and to make all the realms of human life in pursuit of this goal, is seen as a kind of state between capital and capital which is intended by Autonomists.در این مقاله، درصددیم تا با استفاده از چارچوب نظری اتونومیسم، به بررسی نقش سرمایه در نظام اقتصاد سیاسی جهانی کنونی و ایران بپردازیم. آنچه توسط اندیشمندان پسامارکسیست ایتالیایی، همچون انتونیو نگری، مایکل هارت، ماریو ترونتی، پائولو ویرنو و... در خصوص دولت، جامعه مدنی، نیروی کار و سرمایه بیان میشود، در قالب حالت اول از سه حالتی میگنجد که گرامشی از رابطة میان دولت و جامعه مدنی بیان میدارد. دیدگاه اتونومیستی قایل به یگانهانگاری دولت و سرمایه، زوال جامعه مدنی و ایضاً تمام عرصههای حیات بشری در دولت است، که آن نیز به نوبة خود حاصل تغییرات در نظام اقتصاد سیاسی جهانی از دهة 1970 میلادی به بعد است که نهایتاً، برایندش میشود تسخیر تمام عرصهها و شئون حیات انسانی توسط سرمایه از دهة 1970 میلادی به بعد. توسعة مناسبات سرمایهداری در ایران، عمدتاً پس از پایان جنگ و از سال 1368 به بعد، با اجرای سیاستهایی نظیر کالاییسازی نیروی کار، سازوکارهای گوناگون برای انباشت سرمایه و همچنین سیاستهای نئولیبرال تعدیل ساختاری (از قبیل: آزادسازی نرخ ارز، خصوصیسازی، رفع موانع پیوستن به سازمان تجارت جهانی، هدفمندی یارانهها و حذف سوبسیدها و ...) توسط دولتهای هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد به شکل مستمر دنبال شد. بدین لحاظ، در اجرای این سیاستها که هدف نهایی آن انباشت هر چه بیشتر سرمایه و ابزاری کردن تمام عرصههای حیات بشری در جهت این هدف است، نوعی اینهمانی میان دولت و سرمایه مشاهده میشود که مورد نظر اتونومیستها است.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X7320161022Double Dialectic: Structuration of the political Rationality of Societiesدیالکتیک مضاعف: ساختیابی عقلانیت سیاسی جوامع406999414FAمحمدرضا تاجیکگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانمحمد شفق خواتیدانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20170809About effecting factors on the genesis and persistence of certain political rationality in a society, social theories have been based on two types of contrasts on two levels: Conflict of culture and economy and conflict of structure and agent. At the first level, Marx's approach emphasizes on the economic supremacy and Weberian approach on the supremacy of culture. At the second level, structuralists emphasis on determination of structure and voluntarist insist on the determination of agents. Giddens Structuration theory is an attempt to cross the confrontation between structure and agent and emphasis on the dialectical relationship between them. In this paper, these approaches are explained and then, "double dialectic" approach has been suggested that in which Economic-Marxian perspective and Weberian culturalist approach combined with elements of the Giddens Structuration theory. Thus, in order to study the genesis and continuation of a political rationality in a society, one should avoid one-sided emphasis on the economy or culture and structure or agent. Locomotive of society is composed of two wheels of economy and culture, politics is the engine, and the agent is driver of this locomotive. So, in this article, instead of confrontation approach, two overlapping dialectic discussed: a) the dialectic of structure-agent; b) the dialectic between cultural, economic and political structures, with the mediation of the agent.در باب عوامل تکوین و تداوم عقلانیت سیاسی خاصی در یک جامعه، در نظریههای اجتماعی، دو نوع تقابل در دو سطح جریان داشتهاست: تقابل فرهنگ/اقتصاد و ساختار/کارگزار. در سطح اول، رویکرد مارکسی بر تفوق اقتصاد و رویکرد وبری بر تفوق فرهنگ؛ و در سطح دوم، «ساختارگرایان» بر تعیینکنندگی ساختارها و «قصدگرایان» بر تعیینکنندگی کارگزاران تأکید دارند. در نظریة «ساختیابی» آنتونی گیدنز تلاش شده است که با عبور از دوگانهپنداری ساختار/کارگزار، رابطة دیالکتیکی میان آندو جایگزین رابطة تقابلی شود. در این نوشتار، پس از تبیین رویکردهای فوق، استراتژی تحلیلیِ «دیالکتیک مضاعف» با تلقی سه ضلعی از ساختار (عین، ذهن و ارتباط) طرح شدهاست که در آن، منظر اقتصادمحور مارکسی و نگاه فرهنگباور وبری با عناصری از نظریة ساختیابی گیدنز با هم تلفیق شده است. به این ترتیب، برای بررسی عوامل تکوین و تداوم یک عقلانیت سیاسی در یک جامعه، باید از تأکید یکسویه بر اقتصاد یا فرهنگ و نیز ساختار یا کارگزار عبور نمود. لوکوموتیو جامعه از دو چرخ اقتصاد و فرهنگ تشکیل شده است که سیاست، موتور، و کارگزار رانندة این لوکوموتیو است. بنابراین، در این نوشتار بهجای نگاه تقابلی، بهبررسی دو نوع دیالکتیک درهمتنیده پرداخته شده است: الف) دیالکتیک ساختار-کارگزار؛ ب) دیالکتیک میان ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، با وساطت عنصر کارگزارانه.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X7320161022The reasons of the failure of the Transitional Justice Mechanisms and its Impact on Political Disturbance in Post-Gaddafi Lybiaعلل ناکامی در کاربرد سازوکارهای عدالت انتقالی و تأثیر آن بر بی سامانی سیاسی در لیبی پساقذافی709299419FAمهدی ذاکریاندانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول)سید رضی عمادیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20170809After Tunisia and Egypt, Libya was the third country in North Africa that experienced anti-governmental protests in 2011 with the aim of transforming the political system of dictatorship into democracy. While Muammar Gaddafi in his 43-year domination committed the human right violation against Libyan citizens, he also committed the specified crimes in the statute of the International Criminal Court (ICC) including: war crimes, crimes against humanity and crimes against peace. Hence, the implementation of transitional justice over Muammar Gaddafi and the main elements of his state that played an important role in contributing to human rights violation and the mentioned triple crimes, was considered by the domestic circles of Libya and the world political actors and rulers. Despite the fact that transitional justice mechanisms in post-Gaddafi Libya has been considered, it has not been a successful experience yet. By using the descriptive-analytical method and the conceptual framework of transitional justice in international law, the authors of this paper seek to answer this key question: which factors led to failure to apply the mechanisms of transitional justice in Libya? The hypothesis to answer this question is that although the ultimate goal of implementing transitional justice is "to strengthen the rule of law and institutionalize responsiveness of the authorities," but the efficient use of the mechanisms of transitional justice requires the readiness of that society, such as the political stability and security, but in Libya lack of this readiness has led to a reverse outcome on the use of mechanisms of transitional justice, and finally has increased insecurity in this country.لیبی پس از تونس و مصر، سومین کشور شمال آفریقا بود که اعتراضهای ضدحکومتی را در سال 2011 با هدف تغییر نظام سیاسی دیکتاتوری به دموکراسی تجربه کرد. در حالی که معمر قذافی در دوران 43 سالة قدرت خود مرتکب نقض فاحش و همهجانبة حقوق بشر علیه شهروندان لیبی شده بود، در جنگ داخلی سال 2011 نیز مرتکب جنایتهای تصریحشده در اساسنامة دیوان کیفری بینالمللی، شامل جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، جنایت علیه صلح شد. از اینرو، اجرای عدالت انتقالی دربارة معمر قذافی و عناصر اصلی حکومت وی که در نقض حقوق بشر و جنایتهای سهگانه نقش داشتند، مورد توجه محافل داخلی لیبی و بازیگران نظام جهانی قرار گرفت. با وجود اینکه سازوکارهای عدالت انتقالی در لیبی پساقذافی مورد توجه قرار گرفت، اما در زمینة اجرا تجربة موفقی نبوده است. نگارندگان این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و چارچوب مفهومی عدالت انتقالی در حقوق بینالملل، درصدد پاسخگویی به این پرسش کلیدی هستند که چه عواملی سبب ناکامی در کاربرد سازوکارهای عدالت انتقالی در لیبی پساقذافی شده است؟ فرضیة مورد آزمون در پاسخ به این سؤال نیز این است که اگرچه هدف نهایی از اجرای عدالت انتقالی «تقویت حکومت قانون و نهادینه کردن پاسخگویی مقامات» است، اما به کارگیری کارامد سازوکارهای عدالت انتقالی مستلزم آمادگی آن جامعه، از جمله وجود ثبات سیاسی و امنیت است که در لیبی پساقذافی نبود؛ این عدم آمادگی سبب اثرات معکوس سازوکارهای عدالت انتقالی و افزایش ناامنی شده است.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X7320161022Iran-China Military Relations after the Nuclear Deal: Dimensions and Limitationsابعاد و محدودیتهای روابط نظامی ایران و چین پس از برجام9312199428FAمسعود رضائیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهانسعید وثوقیگروه روابط بینالملل، دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول).Journal Article20170809When Rouhani came to office, and, consequently, his success in reaching a nuclear deal with p5+1, Sino-Iranian military relations have entered a new phase. In this regard, since the late 1990s and 2000s, Iran's access to Chinese armaments has gradually diminished due to US pressure and UN sanctions in the form of the Security Council Resolutions; it is supposed that after the JCPOA, with the abolition of some UN sanctions, military relations between the two countries will improve. Considering China's impressive military capabilities and innovations, the importance of this strategic partner for Iran in military and related fields, will be of great importance. Therefore, the present article, while addressing the new dimensions of military ties and defense diplomacy between the two countries, argues that despite Iran's need to promote military relations with China in order to create a military balance in the region, but because of chin's political considerations in two regional and global dimensions, UNSCR 2231, as well as the role of the United States in this regard, the extent of the defense ties of the two countries in comparison with Russia, has become more sensitive and vulnerable, and will continue to face some limitations.روابط نظامی ایران و چین با روی کار آمدن دولت روحانی و در پرتو توافق هستهای، وارد مرحلۀ تازهای شده است. در این راستا، دسترسی ایران به تسلیحات چینی که از اواخر دهه 1990 و 2000 میلادی بهواسطۀ فشارهای آمریکا و اعمال تحریمهای شورای امنیت به تدریج کاهش یافته بود، افزایش پیدا کرده است. فرض بر این است که پس از برجام، با لغو بخشی از تحریمهای سازمان ملل، روابط نظامی دو کشور بهبود یابد. نظر به قابلیتها و پیشرفتهای چشمگیر چین در عرصههایی چون نیروهای سهگانة نظامی، دریافتِ اهمیت این شریک استراتژیک نزد جمهوری اسلامی ایران در عرصههای نظامی و فناوریهای مرتبط، حائز اهمیت مضاعف خواهد بود. ازهمینرو، مقالۀ حاضر ضمن پرداختن به ابعاد نوین پیوندهای نظامی و دیپلماسی دفاعی میان دو کشور، بحث را بر این محور قرار میدهد که با وجود نیازمندیهایِ ایران به ازسرگیری و استمرار برنامة نوسازی نظامیِ خود به چین، برای ایجاد موازنۀ نظامی در منطقه؛ اما در عین حال به جهت ملاحظات سیاسی چین در دو بعد منطقهای و جهانی، تحریمهای شورای امنیت و همچنین نقش آمریکا در این خصوص، دامنۀ پیوندهای دفاعی و نظامیِ دو کشور پس از برجام در مقایسه با روسیه در همین دوران، حساستر و آسیبپذیر بوده، و همچنان با محدودیتهایی مواجه خواهد بود.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X7320161022Turkey's 2016 Coup and the Political Future of the AKP; With the Emphasis on Scenario Planning Processکودتای 2016 ترکیه و آیندۀ سیاسی حزب اسلام گرای عدالت و توسعه؛ با تأکید بر روش سناریونویسی12215699405FAعلیرضا سمیعی اصفهانیگروه علوم سیاسی، دانشگاه یاسوجصغری فرحمنددانشگاه پیام نور، واحد قزوین (نویسنده مسئول)0000-0002-7638-8262Journal Article2017080916 July 2016 coup in Turkey can be followed by the important domestic and regional implications for the AKP. Hence, the present study based on the Scenario Planning Process attempts to answer this main question that the "future of the AKP" after the coup of 16 July 2016, what direction will it go. In this way, philosophical thoughts and scientific methods and models will be used to study the future and by using them the possible alternative futures is drawn. Scenario Planning Process, also is one of the methods of future studies that upon which description the upcoming events that may occur under certain condition will be described. discussing the future, and possible alternative futures delineates in this regard, four scenarios can be presented in two categories: a) favorable scenario includes: 1) The final victory of the AKP and the marginalization of rival parties; 2) Regional leadership of the AKP. b) Probable scenario include: 1) reducing internal and external popularity of the party and the collapse of Erdogan government; 2) The fragmentation of Turkey and achieving independence by the Kurds. Despite the failed coup in 2016 and the government's success in thwarting a coup, the consequences of the coup particularly 16 April 2017 referendum, the government will lead to the continuation of relations of domination. However, the AKP, should pay attention to the fact that if it does not use the peaceful means of democracy undoutably, in the upcoming years will lose their domestic legitimacy. In fact, carring on the mere political, economic, cultural and democratic reforms was not able to respond to current challenges that Turkish society has been faced with and the AKP leaders will be involved with the various crises.در میان بحرانهایی که حزب عدالت و توسعه در این سالها تجربه کرده است، کودتای نافرجام 16 جولای 2016، پیامدهای داخلی و منطقه ای مهمی را میتواند برای این حزب درپی داشته باشد. از اینرو، پژوهش پیش رو می کوشد تا بر پایة روش آینده پژوهی و تکنیک سناریوپردازی، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که «آیندة حزب عدالت و توسعه» پس از وقوع کودتای 16 جولای 2016 میلادی، به چه سمت وسویی خواهد رفت؟ در روش آینده پژوهی، تفکرات فلسفی و روشهای علمی و مدلهای مختلف بررسی و با استفاده از آنها،آینده های بدیل و احتمالی ترسیم میگردد. تکنیک سناریونویسی نیز یکی از روشهای آینده پژوهی است که بر پایة آن رویدادهای آیندهای که تحت شرایط معین ممکن است روی دهند، تشریح می گردد. در خصوص موضوع این پژوهش، چهار سناریو در قالب دو دسته بندی را می توان مطرح ساخت: الف) سناریوی مطلوب شامل:1. پیروزی نهایی حزب عدالت و توسعه و به حاشیه راندن احزاب رقیب؛ 2. رهبری منطقه ای حزب عدالت و توسعه ب) سناریوی محتمل شامل :1. کاهش محبوبیت داخلی و خارجی حزب و فروپاشی دولت اردوغان 2. تجزیة ترکیه و استقلال کردها. یافته های پژوهش نشان می دهد که علیرغم شکست کودتای 2016 و موفقیت دولت در خنثی نمودن کودتا، پیامدهای حاصل از آن و به ویژه برگزاری همه پرسی 16 آوریل 2016، دولت را به سمت تداوم مناسبات سلطه آمیز سوق خواهد داد. بنابراین، چنانچه حزب عدالت و توسعه، از سازوکارهای مسالمت آمیز دموکراسی استفاده ننماید، طی سالهای پیش رو مشروعیت داخلی خود را از دست خواهد داد. درواقع، صرف انجام اصلاحات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، حتی تزریق بستة دموکراتیک صورت گرفته، به تنهایی پاسخگوی حل چالشهای فعلی جامعة ترکیه نبوده است و سران حزب همچنان با بحران مواجه هستند.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X7320161022Rhetorical Action in IR Theoriesکنش بلاغی در نظریه ی روابط بین الملل15718499410FAحسین مفیدی احمدیدانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران (نویسنده مسئول).علی اصغر کاظمیدانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهرانJournal Article20170809This study aims to answer the question that in different situations, which action is more usable? The main thesis of this paper is that, despite the importance of "strategic action" and "communicative action" that according to it respectively behavior is steered towards “utility maximization” and “reasoned understanding about valid behavior”, since the position of the international system at the same time has power and intrests relations and arguments and discourse considerations, for the international system actors, "rhetorical action” is more usable. In fact, in the situations of the international system, actors pursue their interests further through the pretense. In this view, the "rhetorical action" means using an organized collection of claims, which aims to persuade public audience and/or foreign and domestic opponents to accept actors’ preference and/or de-legitimize those of opponents.این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که در موقعیت های مختلف نظام بین الملل، کدام کنش بازیگران پرکاربردتر است. برنهاد اصلی این مقاله آن است که با وجود اهمیت «کنش راهبردی» و «کنش ارتباطی» که به ترتیب با هدف «حداکثرسازی منفعت» و «درک استدلالی از رفتار معتبر» صورت می گیرد، از آنجا که موقعیت های نظام بین الملل غالباً به صورت همزمان واجد مناسبات قدرت و منفعت و نیز ملاحظات استدلالی و گفتمانی هستند، بازیگران نظام بین الملل، بیشتر از «کنش بلاغی» استفاده می کنند. درواقع، در موقعیت های نظام بین الملل، بازیگران، منافع خود را نیز بیشتر از طریق ظاهرسازی دنبال می کنند. در این نگاه،«کنش بلاغی» یعنی استفادة بازیگران از یک مجموعة سازمان یافته از ادعاها که هدف اش متقاعد کردن مخاطبان عمومی و/ یا رقبای خارجی و داخلی برای پذیرش ترجیحات مورد نظر این بازیگران و/ یا مشروعیت زدایی از ترجیحات رقباست.