دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X6320150823The Different Models of Political Islam and Their Interactions with Global Politicsانواع مدل های اسلام سیاسی و تعامل آنها با سیاست جهانی93599320FAحسین پوراحمدی میبدیدانشگاه شهید بهشتیعباس ذوالفقاریدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160606Political Islam is a concept germane to the current century and contrary to conventional Islam. In this regard, Islam plays a functional role in political contexts and creates a theoretical framework for social regularity and its requirements. Nowadays, this issue has been defined not just in its abstract sense, but also in its practical sense in the political arena. In recent decades, the Islamist political agents not only have shown strong impacts on the cultural, political and economic processes of their contexts, but also have challenged the global policies. Several factors such as Palestine issue, the victory of Iranian Islamic revolution, the occupation of Afghanistan, the collapse of Soviet Union, the September 11 events and Arab spring have accelerated pragmatism in Islamic policies. There is no doubt that political Islam confronts other paradigms. Yet, its intra-paradigmatic changes are very important and noticeable. This means that despite the common reference of political Islamic readings to a religious source, in practice, there have been partly different socio-cultural outcomes in the face of globalization, modernity, secularism, new world order, Americanization, Eurocentrism, anti-Westernization and so forth. These specific sociological schools of political Islam and cultural politics associated with it, could at least have multiple social and political manifestations. This study tries to explain and interpret the paradigm of political Islam, its intra-paradigmatic changes in terms of West’s interpretation (i.e., in view of World Politics) and in comparison to different readings of political Islam.In this paper, descriptive, analytical and explanatory methods were used to describe different models of political Islam, their intellectual forms, structures and agents. In the meantime, their internal components and functional outcomes were analyzed. Then, the nature of thought and its interaction with global policy were explained.اسلام سیاسی اصطلاحی است مربوط به قرن معاصر که در برابر اسلام سنتی پدید آمده است. در این مقوله، اسلام به عنوان هویت مرکزی با نقش کارکردگرایانه در متن سیاست واقع می شود و نظم اجتماعی را با تمام ملزومات آن نظریه پردازی می کند. این پدیده، امروزه صرفاً در حوزه ی انتزاع نیست، بلکه قابلیتهای خود را در عمل سیاسی نیز نشان داده است. کنشگران سیاسی اسلامگرا در دهه های اخیر نه تنها بر روندهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و امنیتی محیط شان تاثیر گذاشته اند، بلکه سیاستهای جهانی را نیز وادار به سطحی از کنش چالشی کرده اند. عوامل مختلفی در سرعت گیری عملگرایانه ی اسلام سیاسی دخیل بود، که میتوان به پدیده هایی مانند مسأله ی فلسطین، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اشغال افغانستان، فروپاشی شوروی، حادثه ی 11 سپتامبر و بهار عربی اشاره کرد. البته، درست است که اسلام سیاسی در قالب یک پارادایم کلی در برابر پارادایم های دیگر قرار می گیرد، اما تحولات درونپارادایمی آن بسیار مهم و قابل توجه است. بدین معنا که، به رغم ارجاع مشترک قرائت اسلام سیاسی به یک منبع دینی، در عمل بروندادهای اجتماعی و فرهنگی نسبتاً متفاوتی در قبال نوع مواجهه با جهانی شدن، مدرنیته، سکولاریزم، نظم نوین جهانی، آمریکاگرایی، اروپامحوری، غربستیزی و... داشته و دارند. این نحله های جامعه شناختی خاص از اسلام سیاسی و سیاست فرهنگی متناظر با آن، دست کم توانسته است در قالب شکل بندی های اجتماعی و سیاسی چندگانه متجلی شود.در این مقاله با سه روش توصیفی، تحلیلی و تبیینی انواع مدلهای اسلام سیاسی، قالبهای فکری و ساختار و کارگزاران آنها توصیف و ضمن تحلیل روابط، مؤلفه های درونی و بروندادهای کارکردی آنها، ماهیت اندیشه ای و تعامل آن با سیاست جهانی تبیین شده است. دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X6320150823A Critical Study on Global Governing; The Western Governing or Non-Polar Global Systemبررسی انتقادی حکمرانی جهانی: حکمرانی غربی یا سیستم غیرقطبی جهانی366999314FAسیامک بهرامیدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهJournal Article20160606The release of authority has provided necessity of a new look to the international system. Global governance is the name given to this view. Western theories in the context of global governance are based on inclusion and removed. Western definition of global governance, has been removed the undeveloped world from the realm of this concept. The purpose of this paper is a critique of the lack of comprehensiveness in western global governance and fix this problem. In this context, the question is that the western theories, how has been eliminated undeveloped world from the realm of global governance and they are stressed on what principles? And what can be done to solve this problem? In response, provided hypothesis is that a set of ontological commitment on the issues of the relationship between structure and agency and type actors in western theories, eliminates the undeveloped world. Solution is to review the ontological foundations of western theories and create a new perspective with a new ontological dimension about global governance. The theoretical framework of this study was to document the meta-theoretical model (ontology) to analyze the case and ultimately concludes that ontology is prior on theory and this makes the western view with limited actors and agent-based process in its meta theoretical model and with cooperative operations in terms of content, to be amended . Thus, creating an alternative approach with unlimited actors and Interrelationships between structure and agency in its meta theoretical model and with a coherent structure defining and a single law that has a formative relationship with cooperative and non-cooperative processes of global governance in terms of content. This, ultimately has resulted that undeveloped countries enter in global governance structure.انتشار اقتدار، ضرورت یک نگاه جدید را به نظام بینالملل فراهم ساخته است. حکمرانی جهانی نامی است که به این نگاه اطلاق گردیده است. در بطن نظریههای غربی از حکمرانی جهانی، دیدگاهی مبتنی بر حذف و شمول قرار دارد. به گونه ای که، تعاریف غربی از حکمرانی جهانی سبب حذف جهان توسعهنیافته از قلمرو این مفهوم شده اند. هدف این نوشتار نقدی بر عدم جامعیت حکمرانی جهانی و چگونگی آن در نظریه های غربی و رفع این نقیصه ی اساسی است. در این راستا، این پرسش طرح شده است که نظریه های غربی چگونه و با تأکید بر چه مبانی ای جهان توسعهنیافته را از شمول حکمرانی جهانی حذف کردهاند، و برای حل آن چه باید کرد؟ در پاسخ، این فرضیه طرح شده است که، مجموعه ای از تقیّدات هستیشناختی، به خصوص در دو مسئله ی نوع کنشگران و رابطه ی ساختار و کارگزار در نظریه های غربی ،حذف جهان توسعهنیافته را رقم زده است و راه چاره در نقد مبانی هستیشناختی نظریههای غربی و ایجاد دیدگاهی نوین با ابعاد هستیشناختی نوین در باب حکمرانی جهانی است. این تحقیق در چارچوب نظری با تمسک به ابعاد فرانظری (هستیشناسی) موضوع را مورد تحلیل قرار داده، و درنهایت نتیجه میگیرد که اولویت مبانی هستیشناختی بر نظریه سبب میشود تا حکمرانی جهانی که در دیدگاه غربی، در بعد فرانظری دارای کنشگران محدود و رابطه ی کارگزارمحور بود و در بعد محتوایی صرفاً به صورت عملکردهای همکاری جویانه تعریف می شد، در یک دیدگاه جایگزین، در بعد فرانظری به دیدگاهی با کنشگران نامحدود و رابطه ی دوسویه ی ساختار و کارگزار، و در بعد محتوایی به یک ساختار منسجم و تعریف کننده، با یک قانون واحد که دارای رابطه ی تکوینی با عملکردهای همکاری جویانه و غیرهمکاری جویانه ی حکمرانی جهانی است، تبدیل شود. چیزی که در نهایت سبب جایگیری جهان توسعهنیافته در این ساختار می شود. دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X6320150823Companionship of right and duty in the contemporary political jurisprudenceهمنشینی حق و حکم در فقه سیاسی معاصر709699316FAرضا خراسانیدانشگاه شهید بهشتی0000-0002-8468-3229Journal Article20160606Methodological evolution in the field of contemporary jurisprudence has had a deep influence on political jurisprudence. For example this impact can be considered regarding to the essence of political affair in the view of some jurisprudent. The concept of political affair in Muslim classic theories circuits around the concept of duty and religious authority. Appearing binary right and duty in modern paradigm, the Islamic political affair underwent and became new shape. Hither the main question is: what is the nature of right and duty in contemporary Islamic law and what are its consequences in political concept? Therefore in this article at first the literature of duty and right. Have been studied, thereafter its nature regarding to Mashruteh Feqh[1] is considered. The author tries to show the companionship of right and duty in contemporary Shea political Feqh indicate that the policy in Shea thought is posited between religion commandments and civil right. Therefore this condition has been led to any essential change in the essence of political affair. Consequently new political order has been shaped in Shea political thought and political act in resent time.[1] Islamic jurisprudence law in the age of constitutionalism movementتحولات روشی درحوزه ی فقه معاصر، تحولی شگرف در فقه سیاسی ایجاد کرد و موجب دگردیسی در ماهیت امر سیاسی در اندیشه ی برخی فقیهان شد. مفهوم امر سیاسی در نظریه های کلاسیک مسلمانان، بر مدار مفهوم حکم و ولایات شرعی حاکمان استوار است، اما با ظهور دوگانه ی حق وحکم، ماهیت امر سیاسی نیز دچار دگرگونی شد ونظمهای سیاسی جدیدی شکل گرفت. پرسش اساسی این است که ماهیت حق و حکم در فقه سیاسی معاصر چیست وچه پیامدهایی در عرصه ی سیاست به دنبال داشته است؟ بدین ترتیب، نخست ادبیات حق و حکم و سیر تحول و تطور آن بررسی وسپس ماهیت حق و حکم در فقه سیاسی معاصر (مشروطه) مورد کنکاش قرار می گیرد، و در ادامه پیامدهای آن در عرصه ی سیاست تحلیل میگردد. نگارنده تلاش می کند تا نشان دهد همنشینی حق و حکم در فقه سیاسی معاصر، حاکی از این است که سیاست در جغرافیای اندیشه ی سیاسی شیعه، در میانه ی احکام شرعی و حقوق شهروندی قرار داشته و این مهم، موجب دگردیسی در ماهیت امر سیاسی و در نتیجه، تولید نظمهای سیاسی جدیدی در عرصه ی فکر و عمل سیاسی شیعه در دوره ی معاصر شده است.دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X6320150823Mythic Thought and Search for an Authentic Identity in Early Shayganنسبت تفکر اسطورهای و جستجوی هویت اصیل در اندیشهی شایگان متقدم9711699325FAمحمود مقدسدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتاحمد ساعیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20160606Dariush Shaygan is one of the most prominent thinkers in the contemporary realm of Iranian intellectualism whose ideas have received many attentions all over the world. With regard to the destructive assault of modernity which tried to vanish eastern values and morals, Shaygan called for a return to the local values and traditions, a call which was heard by other intellectuals such as Fardid, Al-e Ahmad, Shariati and Naraqi in 1960s. In examining the relationship between mythic thought of Shaygan and his ideas about the West and East, the article, using the approach of sociology of thought and mythical criticism, tries to test this hypothesis that Shaygan, having viewed the world through mythical lenses composed of elements including irrationalism, collectivism, cyclical concept of time, and establishing imaginary binary opposition, had a transcendental and aesthetic concept of the East which resulted in overlooking the realities and failures of eastern culture. Consequently, he prescribed a return to the local, authentic identity as the only panacea for the harassment of western Modernity.داریوش شایگان، از جمله متفکران برجستهی تاریخ معاصر ایران است که آفاق اندیشگیاش نه تنها در ایران، که تا دوردستهای عالم تفکر امتداد یافته است. شایگان در مواجهه با هجوم بیامان سیل ویرانگر مدرنیته، که میکوشید همهی هستی شرق را با خود ببرد، آوای بومیگرایی و بازگشت به هویت اصیل سر داد، ندایی که در دهههای چهل و پنجاه شمسی منادیان دیگری نیز چون فردید، شریعتی و آلاحمد یافت. مقالهی حاضر در پاسخ به این سئوال که: نسبت تفکر اسطورهای شایگان با نگاه وی به شرق و غرب چه بود و این امر چه تأثیری بر آرای وی در باب هویت بومی و اصیل گذاشت، با استفاده از رهیافت جامعهشناسی اندیشه و ابزار نقد اسطورهای، این فرضیه را به آزمون میگذارد که: شایگان با تأثیرپذیری از ذهنیت اسطورهای خود، که واجد مولفههایی چون عقلگریزی، تلقی دوری از زمان، جمعگرایی و برساختن تمایزهای دوتایی خیالی بود، ضمن برداشتی زیباییشناختی و استعلایی از شرق و نادیده گرفتن واقعیات و ویژگیهای بدوی تمدن شرقی، به برساخت هویتی موهوم به عنوان یگانه چارهی مواجهه با مدرنیتهی غربی رسید. دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X6320150823Re-exploring of People in Collaborative Planning through the Mediation of the Beginning of Politics Conceptبازکشفِ مردم در برنامه ریزی هم کارانه (ارتباطی) به میانجیِ انگاشتِ آغازِ سیاست11714299304FAبهزاد ملک پور اصلدانشگاه شهید بهشتیپویا جودی گل لردانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160606Collaborative planning is considered as a progress in the procedural planning theory. Critics believe that the public in this kind of planning has been become to private sector partners for the reproduction of capital and the real people- no part morass in society- excluded from this kind of planning. The goal of this paper is to discover the unknown areas of collaborative planning with the application of the beginning of politics concept as a new formulation of real politics and an approach for the rediscovery of people. Exploring of the casual relationship of research subject-collaborative planning and the application of the beginning concept for criticising it- constitute the basic framework of paper and this matter shows explanatory nature of this paper. Also exploring the unknown areas of the collaborative planning represent the explorative essence. The independence of politics from government construct contingency characteristic of politics and social field. This fact result in the reference to people politics energy which has not been revealed and this energy has solved in the intra power groups and the capital owners and prevents the immanent movement. برنامه ریزی همکارانه به عنوان رهیافتی نوین در نظریه ی برنامه ریزی، به دلیل نادیده گرفتن روابط قدرت و سازوکارهای آن در جامعه، از سوی برخی صاحبنظرانِ برنامه ریزی به عنوان ابزاری برای تسهیل پیاده سازی ایدئولوژی نئولیبرال مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدین بر این باورند که به دلیل کژشماریِ بنیادین، مردم واقعی یعنی توده های بدونِ سهم در جامعه، از فرآیندِ این نوع برنامه ریزی طرد می شوند. هدف این مقاله کشف عرصه های ناشناخته ی برنامه ریزی همکارانه، با به کارگیری انگاشت آغاز سیاست به مثابه ی صورتبندیِ جدید از سیاستِ واقعی و رهیافت نوین به منظور بازکشفِ مردم است. با توجه به چارچوب انتخاب شده در این مقاله، معنای حقیقی سیاست در انگاشت آغاز سیاست، استقلالِ سیاست از دولت است. استقلال یاد شده، برسازنده ی پیش بینی ناپذیری در عرصه ی سیاسی و اجتماعی است و سبب ارجاع دوباره به انرژی سیاسی مردم می شود، موضوعی که در برنامه ریزی همکارانه رُخ نداده و انرژی سیاسی در فرآیند مشاوره و همکاری با گروههای درون قدرت و صاحبان سرمایه مستحیل می گردد. دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X6320150823Wittgenstein's philosophy and its political consequences: the basis for a critique of ideology in politicsفلسفه ویتگنشتاین و پیامدهای سیاسی آن: مبنایی برای نقد ایدئولوژی در سیاست14316399309FAمحسن جمشیدیدانشگاه تهراناحسان کاظمیدانشگاه اصفهانJournal Article20160606Analytic philosophers are always accused of driving out the politics from philosophy. Among the analytic philosophers, Wittgenstein is one who has been neglected because of what critics call "the lack of political theoretical level". This study seeks to prove a proposition in contrary with this; and so wants to recognize the foundation of Wittgenstein's philosophy . Hence the main question is, "is it possible to draw politics and the political conclusions from Wittgenstein's later philosophy? is this philosophy related to politics? " Our answer in this article is that "Wittgenstein's later philosophy can have political consequences, and the ability to extract political statements and its teachings." To prove this, after referring to the methodology, ontology and epistemology, the political implications of Wittgenstein's philosophy is described. We can speak of the consequences at two levels. The first level, that according to Wittgenstein's discussion of everyday life and the life, the kind of analysis of the subject in public life and policy with respect to the consistency of the finding of issues relating to ethnicity and cultural diversity goes hand. The latter, refers to the critique of ideology and political doctrines using analytical tools that Wittgenstein puts at our disposal. It means relying on critical aspects of his philosophy can be common to the schools and political ideologies, and base their claims criticized. In accordance with the scope of this article to prove the hypothesis and only the second level of the political implications of Wittgenstein's philosophy, the critique of ideology is mentioned.فیلسوفان تحلیلی همواره در مظان اتهام بیرون راندن سیاست از فلسفه قرار دارند. در این میان، ویتگنشتاین از زمره فیلسوفان تحلیلی است که فلسفه ی او را هم به دلیل آنچه «فقدان سویه های تئوریک سیاسی» مینامند، مورد غفلت قرار داده اند. پژوهش حاضر به دنبال اثبات خلاف این گزاره است؛ و در همین راستا، درصدد شناسایی بنمایه ی سیاسی فلسفه ی ویتگنشتاین است. بدین ترتیب، سؤال اصلی این پژوهش این است که «آیا میتوان از فلسفه ی متأخر ویتگنشتاین، سیاست و نتایج سیاسی استخراج کرد؟ آیا این فلسفه با سیاست نسبتی دارد؟» پاسخ ما در این نوشتار آن است که: «فلسفه ی متأخر ویتگنشتاین می تواند دارای نتایج سیاسی باشد و قابلیت استخراج گزاره ها و آموزه های سیاسی را دارد». برای اثبات این گفته، بعد از اشاره به مقدمات روشی، هستیشناسی و معرفت شناسی ویتگنشتاین، پیامدهای سیاسی فلسفه ی ویتگنشتاین شرح داده می شود. میتوان از این پیامدها در دوسطح سخن گفت. سطح اول، سطحی است که با توجه به مباحث ویتگنشتاین در باب زندگی روزمره و فرم زندگی، به نوعی تحلیل از سیاست با توجه به قوام یافتن سوژه در زندگی اجتماعی و توجه به مسائل مربوط به قومیتها و تنوعات فرهنگی دست می زند. سطح دومی که ما از آن سخن می گوئیم، مربوط می شود به نقد ایدئولوژیها و آموزه های سیاسی با استفاده از ابزار تحلیلی ای که ویتگنشتاین در اختیار ما قرار می دهد. یعنی با تکیه بر جنبه های نقادانه ی فلسفه ی او می توان به سراغ مکاتب و ایدئولوژیهای رایج سیاسی رفت و بنیان دعاوی آنها را مورد نقد قرار داد. در این مقاله برای اثبات فرضیه و با توجه به محدوده ی بحث، صرفاً به سطح دوم پیامدهای سیاسی فلسفه ی ویتگنشتاین، یعنی نقد ایدئولوژی اشاره میشود.