دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Authoritarian State and Transition to Democracy in Chinaدولت اقتدارگرا و گذار به دمکراسی در چین113310244910.29252/piaj.2022.225621.1192FAابراهیم متقیاستاد گروه روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمد حسن جباریعضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20220118This article seeks to examine the transition to democracy in China after the successful economic reforms of the 1980s in China. Many theorists of modernization in favor of economic preconditions in transition to democracy believed that economic development can be a precondition for democratization, but in China, despite economic and social success, the transition to democracy has not taken place according to their model. What factors have led to the non-realization of the theory of modernization in the transition to democracy with economic preconditions should be sought in the position of the state and society. The research method of this article is a case study examining the position and role of traditional and Leninist institutions in the transition to democracy in China with regard to the provision of economic and social preconditions for the transition to democracy in China. The research findings show that despite some advances in democratization, such as local elections by the people after the 1980s reforms, the traditional institutional heritage of ancient China (Confucian culture) based on hierarchical order, meritocracy and harmonious society, post-Maoist Leninist institutionalization based on the monopoly of power in the Communist Party and the need for economic development , Public welfare and political stability as the people's priority has weakened society in relation to the authoritarian state in China and the possibility of a transition to democracy in China from below despite changing economic and social structures.<em>این مقاله به دنبال بررسی گذار به دموکراسی در چین بعد از اصلاحات موفق اقتصادی دهه 1980 میباشد. بسیاری از تئوریسینهای مدرنیزاسیون طرفدار پیششرط اقتصادی در گذار به دموکراسی باور داشتند توسعه اقتصادی پیششرط دمکراتیزاسیون میتواند باشد ولی در چین با وجود موفقیتهای اقتصادی و اجتماعی گذار به دموکراسی بر مبنای مدل مورد نظر آنها رخ نداده است. اینکه چه عواملی باعث شده است که تئوری مدرنیزاسیون در گذار به دموکراسی با پیششرط اقتصادی در چین تحقق پیدا نکند، بایستی در موقعیت دولت و جامعه جستجو کرد. روش تحقیق این مقاله مطالعه موردی با بررسی موقعیت و نقش نهادهای سنتی و لنینستی در گذار به دموکراسی با توجه به فراهم شدن پیششرطهای اقتصادی و اجتماعی گذار به دموکراسی میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که با وجود برخی پیشرفتها در دمکراتیزاسیون مانند انتخابات محلی توسط مردم بعد از اصلاحات دهه 1980م، میراث نهادی سنتی چین باستان (فرهنگ کنفوسیوس) مبتنی بر نظم سلسله مراتبی بورکراتیک، شایسته سالاری و جامعه هماهنگ، نهادسازی لینینستی بعد از انقلاب مائو مبتنی بر انحصار قدرت در اختیار حزب کمونیسم و ضرورت توسعه اقتصادی، رفاه عمومی و ثبات سیاسی به عنوان اولویت مردم زمینه تضعیف جامعه نسبت به دولت اقتدارگرا در چین شده و امکان گذار به دموکراسی در چین از پائین را با وجود تغییر ساختارهای اقتصادی و اجتماعی تضعیف کرده است.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102449_81cd3fce493e2388afa33fce25c27825.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Irans full membership in the SCO:Economic and Security implicationsعضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای: پیامدهای امنیتی و اقتصادی355610245010.29252/piaj.2022.226421.1226FAمحسن شریعتی نیاعضو هیات علمی/دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی/ دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220311<strong>The Shanghai Cooperation Organization (SCO) is a symbol of regional integration in post-Cold War Eurasian landmass. The developments of SCO demonstrates the importance of power politics and relative gains in forming to the patterns in which members of the organization behave. However, after nearly two decades, Iran's efforts to become a permanent member of the SCO have paid off. The formal process of Iran's accession has begun and this country will become a permanent member of the organization soon. Now, the question is what range of security and economic consequences will Iran's permanent membership in the SCO have? This article seeks to provide an answer to this question by using the conceptual framework of realism in the analysis of international regimes and referring to the documents that countries needs to sign for permanent membership in SCO. The findings of the paper show that power relations are the focal variable in creating the Shanghai security and economic regime and relative gains have played a key role in shaping the behavioral model of the members of the organization. Affected by this pattern of behavior, the institutionalization of this organization has been weak. Therefore, Iran's permanent membership in the SCO creates binding commitments for the country only in the field of counter-terrorism. In other areas of security and economics, cooperation is not binding and is a function of consensus among members</strong><strong>.</strong><strong><em>سازمان همکاری شانگهای از نمادهای همگرایی منطقهای در اوراسیای پساجنگ سرد است. پایش روند دگردیسی این نهاد نشان از اهمیت قدرتمحوری و دستاوردهای نسبی در مدل رفتاری اعضای سازمان دارد. پس از نزدیک به دو دهه کوششهای ایران برای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای به ثمر نشست. فرایند الحاق ایران آغاز شده و این کشور در آیندهای کوتاه به عنوان عضو دائم این نهاد پذیرفته خواهد شد. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای چه طیفی از پیامدهای امنیتی و اقتصادی در پی خواهد داشت؟ این مقاله با بهرهگیری از چارچوب مفهومی واقعگرایی در تحلیل رژیمهای بینالمللی و بررسی اسنادی که کشورها برای عضویت دائم در سازمان امضا میکنند در پی ارائه پاسخی به پرسش مورد اشاره برآمده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که روابط قدرت متغیر کانونی در ایجاد رژیم امنیتی و اقتصادی شانگهای بوده و دستاوردهای نسبی نقش کلیدی در شکلدهی به مدل رفتاری اعضای سازمان ایفا کرده است. متاثر از این مدل رفتاری، نهادینگی این سازمان ضعیف است. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای تنها در حوزه مقابله با تروریسم تعهدات الزامآوری برای این کشور ایجاد می کند. در سایر حوزههای امنیتی و در حوزه اقتصادی همکاری اعضا تابعی از اجماع شورای سران و غیرالزامآور است.</em></strong>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102450_1a49ae846a90055f4b39143b6bede8e8.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Global Environmental Crisis and Structural Challenges in the International Systemبحران جهانی محیط زیست و چالش های ساختاری در نظام بین الملل578510245110.29252/piaj.2022.225988.1203FAرحیم بایزیدیمدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی و دکترای روابط بین الملل دانشگاه تهران0000-0003-3330-0395امیر عباسی خوشکارفارغ التحصیل دکترای روابط بین الملل، دانشگاه تهرانJournal Article20220209The global environmental crisis in the form of global warming, deforestation and increased production of industrial pollutants in the last three decades has been at the forefront of multilateral summits of developing and developing powers. Many analysts and politicians believe that one-and-a-half degree decrease in global temperature will help the preservation of the global climate diversity. Coordinated action within the framework of accepting multilateral commitments in the form of undertaking a share in reducing environmental pollutants has been the most critical solution introduced by the world powers at the 1997 Kyoto, 2015 Paris and 2021 Glasgow summits. Due to the increase in the average temperature of the Earth and the relative failure of the previous commitments of industrial powers in distancing themselves from the emission of chemical pollutants, the present essay raises the following question that what reasons contributed to the non-fulfillment of environmental obligations by the developed and developing powers? In response to this question, this hypothesis can be presented that the most prominent reasons for non-implementation of multilateral environmental agreements are the perceptual gap in the scientific and political fields, the weakness in the implementation of national environmental programs, and finally the obstruction and monopoly of financial and technological resources. It also should be noted that the current essay uses the descriptive-analytical research method; a method in which independent influential variables are examined and how their influence is explained.<em>بحران محیطزیست جهانی در قالب افزایش دمای کره زمین، جنگلزدایی و افزایش تولید آلودهکنندههای صنعتی در سه دهه اخیر در صدر نشستهای چندجانبه قدرتهای درحالتوسعه و توسعهیافته بوده است. به باور بسیاری از محققان و سیاستمداران کاهش دمای زمین به میزان یک و نیم درجه به حفظ تنوع اقلیم جهانی کمک میکند. اقدام هماهنگ در چارچوب پذیرش تعهدات چندجانبه در قالب پذیرفتن سهم در کاهش آلودهکنندههای محیطزیست مهمترین راه حل قدرتهای منطقهای و جهانی در نشستهای کیوتو 1997، پاریس 2015 و گلاسکو 2021 بوده است. با توجه افزایش میانگین دمای کره زمین و شکست نسبی تعهدات قدرتهای صنعتی در فاصله گیری از انتشار آلایندههای شیمیایی این سوال مورد بررسی قرار گرفته است که چالشهای ساختاری پیش روی دولتها جهت مهار بحرانهای زیستمحیطی جهانی چیست که منجر به عدم موفقیت آنها در دستیابی به اهداف زیستمحیطی از جمله کاهش انتشار آلایندهها بوده است؟ در پاسخ به سوال پژوهش و با استفاده از روش توصیفی- تبیینی این فرضیه مطرح شده که مهمترین دلایل ساختاری عدم اجرای توافقات چندجانبه زیستمحیطی شکاف ادراکی در حوزههای علمی و سیاسی، ضعف در اجرای برنامههای زیستمحیطی ملی و انسداد و انحصار در منابع مالی و فناورانه توسط قدرتهای بزرگ میباشد. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102451_00d6715710edf700f69a0b77088dda02.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Muslim Brotherhood thought and Morsi's Government; study differences and similaritiesاندیشه اخوان المسلمین و دولت محمد مرسی؛ بررسی وجوه افتراق و اشتراک8711210245210.29252/piaj.2022.226069.1209FAمجتبی امانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی (مسائل ایران)، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.Journal Article20220215Muslim Brotherhood is one of the oldest Sunni Islamic organizations in the Arab world and somehow is the root of all Islamic movements in the Sunni world. After 2011 revolution the Brotherhood took the government for a while. Studying this period, in terms of how the Brotherhood's theories are applied in motto and practice is important. The main question of the article is whether Morsi's government was in accordance with the principles of the Brotherhood. The method of this research is is a combination of historical, comparative and qualitative discourse analysis, and will compare between the political thought of the Brotherhood and Morsi's government. First this article reviews theoretical framework and principles of the Brotherhood's and examines Egyptian society's opinion about the Islamic government. In the next part this article discusses how Morsi's government interacts with different groups and explain Brotherhood current situation then enumerates the theoretical and practical differences and similarities between Morsi's government and the Brotherhood's thought and in the last part this article answers its main question that Morsi's government was in line to reach goals of the Brotherhood, but in its methods it tried to present a different face to the society. Therefore they were looking for an Islamic government But the government's situation and the deep state pressure made it impossible for them to implement the Brotherhood model in practice.<em>اخوانالمسلمین قدیمیترین تشکیلات اسلامی سنی در منطقه عربی و بهگونهای ریشهی تمام حرکتهای اسلامی در جهان اهل سنت است. اخوان بعد از انقلاب مصر (2011) توانست برای مدتی دولت را در اختیار بگیرد. </em><em>مطالعه این بخش از تاریخ مصر، از نظر چگونگی تطبیق نظریههای اخوان در شعار و عمل بسیار مهم است. سوال اصلی مقاله این است که آیا حکومت مرسی منطبق بر اصول اخوانالمسلمین بود؟ روش این پژوهش به صورتی ترکیبی، تحلیل گفتمان کیفی، تاریخی و مقایسه ای است و بین اندیشه سیاسی اخوان و دولت مرسی به مقایسه خواهد پرداخت. در این مقاله ابتدا با مروری بر اصول اندیشهای اخوانی و چارچوب نظری آن، نظر جامعه مصری را در مورد حکومت اسلامی بررسی کرده و سپس به نحوه تعامل دولت مرسی با گروههای مختلف و وضعیت فعلی آن پرداخته و در نهایت تفاوتهای نظری و عملی دولت مرسی و اندیشهی اخوانی را برمیشمارد. بخش آخر نیز به سوال اصلی مقاله پاسخ داده میشود که </em><em>حکومت مرسی از نظر اصولی با اهداف اخوانی تطابق داشت، اما در شیوهها تلاش میکرد وجههای غیر از آن به جامعه ارائه کند؛ آنها به دنبال حکومت اسلامی بودند؛ ولی شرایط موجود و فشار دولت پنهان باعث میشد تا در عمل نتوانند مدل اخوانی را پیاده نمایند.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102452_a3cb93ef847b62b89334adb0b63d6f21.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522A Conceptual Pattern of the Political Stability and Instability in Consolidation and Disconsolidation of the Political Systems: Causes, Trends and Outcomesالگوی مفهومی ثبات و بی ثباتی در تداوم یا عدم تداوم نظام های سیاسی: علل، روند و نتایج11313510245310.29252/piaj.2022.225461.1190FAداود غرایاق زندیگروه علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ایران- تهران0000-0002-4778-4805امیر بهزاد صادقیگروه علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی ایران تهرانJournal Article20220112The subject-matter on the political stability and instability is of a paramount issue in the political science by which it could be effect on the (dis)consolidation of the political power. It was the matter that the political system faced very often, rather it did follow a new pattern by getting growing the modern civilizational establishments in throughout the world in recent centuries. The social equilibrium was the quintessential theory that promoted the related issues in sequence. Once a social equilibrium falls into decline, the whole political system as a result of the social one gets a tangle into the political instability and the political changes constantly till to reshape a new one. Based on the framework, it tried to show that what is the conceptual pattern of the political stability and instability occurrence in (dis)consolidating the political systems. The conceptual pattern is related to what is the cause of the political (in)stability, to what extent the political pressure from the abroad would be effect on the system functioning and what is the response of the political system to it by peaceful mechanism or restoring the force that could being lead to the stable or volatile situations. By the conceptual pattern, not only does it make a better framework to understand the subject-matter, does it a proper set to survey empirically on it.<em> موضوع ثبات و بی</em><em></em><em>ثباتی سیاسی به دلیل تأثیر بر تداوم/ عدم تداوم نظام سیاسی موضوعی مهم در علم سیاست محسوب میشود. نظامهای سیاسی همیشه با این موضوع درگیر بود</em><em>ه</em><em></em><em>ا</em><em>ند، اما در چند سده اخیر و با گسترش تأسیسات تمدنی غرب به دیگر نقاط جهان، این موضوع به اشکال مختلف در کشورهای دنیا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مهمترین نظریهای که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته و دیگر موضوعات تابع این نظریه کلان بوده، بحث تعادل اجتماعی است. زمانی که شکلی از تعادل اجتماعی از بین میرود تا شکلگیری تعادل جدید، کلیت نظام سیاسی به تبع نظام اجتماعی دچار بیثباتی سیاسی میشود و به طور مداوم تغییرات سیاسی را تجربه خواهد کرد. مقاله حاضر به دنبال ارائه الگوی مفهومی ثبات/ بیثباتی سیاسی در نظامهای سیاسی و تشریح علل تداوم/ عدم تداوم آنهاست. فرضیه مقاله این است که موضوع ثبات/ بیثباتی به</em><em></em><em>واسطه درک علت آن، نوع فشار سیاسی از خارج برای تغییر الگوی ارزشی و پاسخ حکومت به آن به روش مسالمتآمیز/ قهرآمیز میتواند در افزایش/ کاهش بیثباتی سیاسی نقش داشته باشد. این الگوی مفهومی کمک میکند تا علاوه بر درک بهتر موضوع، زمینه مطالعات تجربی آن را ارتقا یابد.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102453_543ea20a03e35425b1846c3017b04a4e.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Refusal of politics in Henry Corbin’s intellectual projectامتناع سیاست در پروژه فکری هانری کربن13716110245410.29252/piaj.2022.222229.1079FAرضا نصیری حامداستادیار علوم سیاسی دانشگاه تبریز0000-0001-7977-0531Journal Article20210531In the continuation of his intellectual project, which was inspired by Martin Heidegger, Henry Corbin paid attention to the wisdom and philosophy of Islam, especially Shiism in Iran, and in this direction, in addition to pursuing his ontological concerns, in reviving and introducing Sources, as well as their interpretation, took a lot of effort. Corbin’s focus on the secret aspects and the esoteric interpretation of the above-mentioned teachings, especially in the realm of illumination, led to the prominence of certain spiritual aspects, including the World of Idea and Metahistory. At the same time, by rejecting any affiliation of these teachings with social and political affairs, Corbin takes a practically even negative position on politics. His focus is not only on non-political aspects, but on several occasions he ignores the inevitable political solidarity in this tradition of thought that has emerged in history and therefore politics in his system is a subordinate, sub-marginal situation. He does not recognize the need for a connection between political success and the flourishing of spiritual themes and concepts. In fact, despite his attention to the phenomenological approach, Corbin avoids considering some of the Iranian and Shiite teachings as they have emerged in social and political affairs.<em>هانری کربن در تداوم پروژه فکری خود که از جمله با الهام از مارتین هایدگر آغاز کرده بود، به حکمت و فلسفه اسلام مخصوصاً تشیع در ایران توجه نموده و در این مسیر افزون بر پیگیری دغدغههای هستیشناسانه خویش، در احیاء و شناساندن منابع مربوطه و تفسیر و تأویل آنها همت بسیاری به خرج داد. تمرکز کربن بر وجوه رمزگونه و تأویل باطنی معارف اشراقی، سبب برجستگی وجوه معنوی خاصی از جمله عالم مثال و فراتاریخیت در اندیشه وی گردید. در عین حال کربن با ردّ هرگونه وابستگی آموزههای حکمی و عرفانی با امور اجتماعی و سیاسی، عملاً موضعی سلبی و حتی انکاری درباره سیاست اتخاذ میکند. اهتمام وی نه تنها بر وجوه غیر سیاسی است، بلکه در موارد متعددی به نادیده گرفتن همبستگیهای سیاسی ناگزیر در این سنت فکری که در تاریخ نمودار گردیده، میپردازد و لذا سیاست در منظومه وی موقعیتی تبعی، فرعی و حاشیهای مییابد به گونهای که ضرورت و تطابقی بین موفقیت سیاسی و شکوفایی مضامین و مفاهیم معنوی قائل نیست. در کل کربن بهرغم توجه به رویکرد پدیدارشناسی، در عمل از به رسمیت شناختن بخشی از آموزههای ایرانی و شیعی آن گونه که در امور اجتماعی و سیاسی پدیدار گردیده است، اجتناب میورزد. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102454_90a029d1d19629439c0b047e7b8ccd23.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Formation of the concept of common good in contemporary Iranشکلگیری مفهوم خیر ملت(عموم) در ایران معاصر16318410245510.29252/piaj.2022.224243.1150FAرضا تاراندانشجوی دکتری علوم سیاسی در دانشگاه مفیدhttps://orcid.org/00سیدعلی میرموسویعضو هیات علمی دپارتمان سیاسی دانشگاه مفیدJournal Article20211028The formation of the concept of common good in the Constitutional period is the concern of this article. How do the elites interpret this concept according to the context? What are the consequences and requirements of these interpretations? In the pre-constitutional period, the common conception is the good of the Islamic monarchy and theoretically, the tradition of political theology support the good of the Islamic monarchy. According to the hermeneutic methodology of Quentin Skinner, Iran's defeat of Russia, Iranians' acquaintance with the new world, and the granting of concessions to foreigners pave the way for a change in understanding of good. According to the elites of the Constitutional period, the good of the monarchy and an interpretation of religion that proposed the good of the Shari'a ,in practice have preferred the private good to the public good. Criticism of the good of the monarchy and interpretation of the scholars of this period from the good of Sharia led to the formation of a new conception of good, the center of a new understanding is the "good of the nation”. Accordingly, the Constitutional Movement is a protest against the preference of the good of the monarchy and the traditional interpretation of the good of the Shari'a. The conflict between these three interpretations of good was reflected in the constitution.<em>شکلگیری مفهوم خیر عمومی در دوره مشروطه دغدغه این مقاله است. با توجه به زمینههای فکری و عملی دوران پیشامشروطه، نخبگان این دوره چه تفسیری از مفهوم خیر عمومی دارند و فهم آنها در ارتباط با زمینهها چه نتایج و الزاماتی بهدنبال دارد؟ در دوره پیشامشروطه هنجار مرسوم از مفهوم خیر، خیر سلطنت اسلامی است، سنت الهیات سیاسی و سیاستنامهها از خیر سلطنت اسلامی پشتیبانی نظری میکنند. بر اساس روششناسی هرمنوتیک کوئینتن اسکینر، شکست ایران از روس، آشنایی ایرانیان با جهان جدید و واگذاری امتیازات به بیگانگان زمینههای تغییر فهم از خیر را فراهم میکند. به باور نخبگان دوره مشروطه خیر سلطنت و تفسیری از دین که خیر شریعت را طرح میکرد در عمل خیر خصوصی را بر خیر عموم ترجیح داده است. انتقاد از خیر سلطنت و تفسیر علمای این دوره از خیر شریعت به شکلگیری تفسیر جدیدی از مفهوم خیر انجامید، کانون فهم جدید «خیر ملت» بود. بر این اساس نهضت مشروطه اعتراضی علیه ترجیح خیر سلطنت و تفسیر سنتی از خیر شریعت بر خیر ملت است. نزاع این سه تفسیر از خیر در قانون اساسی مشروطه منعکس شد.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102455_a494ac883224d98cfef3eba20183f7b9.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Relation between Religion and Democracy: A Comparative Study on John Locke and Great Scholar Naini political Thoughtنسبت دین و دموکراسی: بررسی تطبیقی آرای سیاسی جان لاک و علامه18520610245710.29252/piaj.2022.223453.1126FAفرامرز میرزازاده احمدبیگلوگروه علوم سیاسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایرانJournal Article20210831Constitutionalism has been accompanied with bounding the kingship system power by law; it is not important this manner has been happen in England or in Iran, but it is important that despotic authoritarian discourse do support from kingship and be legitimize it. Now, constitutionalism, by a rendering democratic interpretation from religion, has effort, until articulate a new discourse that meantime legitimize political system, respect on rights of individual in society. This article, by studying this issue in Locke and Naini political thought, has concluded that albeit both of them ground his thought basis on religion, but has theorized differently on process of sovereignty surrendering to people and on result. Like, Locke in the process of sovereignty surrendering to people passaged on human rationality and drew a temporal and free from church intervention. But, Naini by basing the politics on religion, has study society and government under the religion alike. And this mean that Locke do not certainly be bounded on religion on society and political arena, and Naini certainly be bound on religion in both case.<em>مشروطهگرایی با تحدید قدرت نظام پادشاهی از طریق قانون همراه بوده است. مهم نیست در انگلستان یا ایران اتفاق افتاده باشد، مهم این است که گفتمان اقتدارگرای نظام پادشاهی از دین برای مشروعیتبخشی خود استفاده میکرد. اینک مشروطهگرایی با ارائه تفسیری دموکراتیک از دین در تلاش بوده تا گفتمان جدیدی را مفصلبندی نماید که ضمن مشروعیتبخشی به نظام سیاسی، حقوق افراد جامعه را نیز محترم شمارد. این مقاله، با بررسی تطبیقی این موضوع در آرای سیاسی جان لاک و علامه نائینی به این نتیجه رسیده که گر چه هر دو اندیشمند مبانی گفتمانی خود را بر دین استوار ساختهاند اما در فرایند واگذاری حاکمیت به مردم و در نتایج آن کاملاً متفاوت نظریهپردازی کردهاند. بهگونهای که لاک در فرایند واگذاری حاکمیت به جای آموزههای دین به عقل انسانی گذر کرده و در نتیجه یک جامعه مدنی عرفی و فارغ از دخالت کلیسا ترسیم نموده است. این در حالی است که نائینی، همانگونه که سیاست را بر دین مبتنی کرده، جامعه و سیاست را در ذیل دین مورد بررسی قرار داده است. این یعنی عدم التزام حتمی جامعه و سیاست لاک به دین، و التزام حتمی جامعه و سیاست نائینی به دین.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102457_48d8b41dcf7c62fc7d24bc2d709c0a72.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522The Relationship between Religion and Politics in the Letters of Ardeshir Babakan and Niccolo Machiavelliنسبت دین و سیاست در اندرزنامههای اردشیربابکان و نیکولو ماکیاولی20722910245610.29252/piaj.2022.225585.1197FAسارا نجف پوراستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-7529-1437علی تدین راداستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-0423-1151نجم الدین گیلانیاستادیار گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20220126The truth and nature of the relationship between religion and political power is one of the important issues regarding the system of political thought and action of the Sassanid period. This research is a preliminary attempt to more accurately evaluate the complex and multifaceted relationship between politics and religion in the political thought of Sassanid Iran with a comparative analysis of the relationship between religion and politics in the book of Ardashir and Machiavelli's views. In this article, with a comparative method and also using Skinner's method in understanding the internal logic of texts, we have studied the treatise of Ahd-e-Ardashir focusing on its religious-political ideas in accordance with Machiavelli's views on The prince and Discourses. Our study shows that if we measure the "political functions of religion", "the necessity of rearranging religion" and "the precedence of expediency over morality" in Machiavelli's view of the relationship between religion and politics, Ardashir's covenant includes all these elements in the view of religion in politics. And therefore this work can be considered as a theoretical plan of how and the minutes of the relationship between religion and politics. Ardeshir had thought in practice and opinion from the very beginning of unifying the Iranians using the tools of religion and its details, but due to the lack of intellectual and historical background, he could not be a theorist of the transition like Machiavelli.<em>حقیقت و ماهیت رابطۀ دین و قدرتِ سیاسی یکی از مسائل مهم در باب نظام فکر و عملِ سیاسیِ دورۀ ساسانی است. این پژوهش کوششی مقدماتی در ارزیابی دقیقترِ رابطۀ پیچیده و چندلایۀ دین و سیاست در اندیشۀ سیاسی ایرانِ ساسانی با تحلیلِ تطبیقی رابطۀ دین و سیاست در کتاب عهد اردشیر و آرای ماکیاولی است. در این مقاله با روشی مقایسهای و نیز با کاربست روش اسکینر در فهم منطق درونی متون، رسالۀ عهد اردشیر را با تمرکز بر انگارههای دینی-سیاسی آن در تطابق با آرای ماکیاولی در شهریار و گفتارها مورد مطالعه قرار دادیم. بررسی ما نشان میدهد که اگر «کارکردهایِ سیاسیِ دین»، «ضرورت بازآرائیِ دین» و «تقدم مصلحت بر اخلاق» در نگاه ماکیاولی به رابطه دین و سیاست را معیار قرار دهیم، عهد اردشیر متضمن تمامی این عناصر در نگاه به دین در سیاست است. از اینرو میتوان این اثر را دربردارندۀ طرحی نظری از چگونگی و دقایقِ رابطۀ دین و سیاست دانست. اردشیر در عمل و نظر از همان آغازِ یکداستان کردن ایرانیان به استفاده از ابزار دین و دقائق آن بدانسان که ماکیاولی سدهها بعد اندیشیده بوده است، اما به سبب فقدان مقدمات فکری و تاریخی، نمیتوانسته همچون ماکیاولی نظریهپرداز دوران گذار باشد.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102456_2bde1e29c0dfe39ea19acdc5d4fb3121.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13320220522Narratives of Iranian cinema in the evolution of discipline and power in schoolروایت هایی از سینمای ایران در تحولات انضباط و قدرت در مدرسه23125310245810.29252/piaj.2022.224975.1168FAمجتبی شکوریگروه اندیشه سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمجید حسینیعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20211207The main topic in the social construction of childhood is the category of control and discipline. The school - along with other child control institutions - shapes the child's order, understanding and learning, maturity and development, skills and control, and the regulation of the child's imagination and mind through its designs and settings. The present article intends to reflect narratives of Iranian cinema in which Iranian children have been exposed to specific methods of control as a basic micropolitical tool of power and how these methods have evolved. The hypothesis of the article is that according to the cinematic narratives of the changes of discipline and power in school, the micropolitics of power in this institution has gone through three stages of resistance against discipline, legitimization of discipline and finally Dominance of discipline. In this study, using the genealogical method of Foucault and descriptive-analytical method, the reflection of Iranian children in school in three selected films from the decades after the Islamic Revolution, has been examined from the micropolitical perspective of power.<em>مبحث اصلی در ساخت اجتماعیِ عصرِ کودکی، مقولۀ کنترل و انضباط است. مدرسه </em><em>–</em><em> در کنار سایر نهادهای کنترل کننده کودکی - از طریقِ طرحها و تنظیمات خویش به نظم، فهم و یادگیری، بلوغ و رشد، مهارت و کنترل و قاعده بخشی تصورات و ذهن کودک فرم می دهد. مقاله حاضر قصد دارد روایتهایی از سینمای ایران را منعکس کند که در آنها کودکان ایرانی چگونه در معرض شیوههای خاص کنترل به عنوان ابزار اساسی میکروپلتیک قدرت قرار گرفتهاند و این شیوهها چگونه متحول گشتهاند. فرضیة مقاله این است که با توجه به روایتهای سینمایی از تحولات انضباط و قدرت در مدرسه، میکروپلتیک قدرت در این نهاد، سه مرحلة مقاومت در برابر انضباط، مشروعیتبخشی به انضباط و در نهایت تسلط انضباط را از سر گذرانده است. در این پژوهش با استفاده از روش تبارشناسی قدرت فوکو و به شیوة توصیفی- تحلیلی انعکاس زیست کودکان ایرانی در مدرسه در سه فیلم منتخب از دهههای پس از انقلاب اسلامی، از منظر میکروپلتیک قدرت مورد بررسی قرار گرفته است.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102458_46b25706eb79e41e7dee3e5c5d05f8bc.pdf