دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220History of the semantic evolution of the concept of revolution and its impact on the birth of political Islamتاریخ تحول معنایی مفهوم انقلاب و تأثیر آن بر تولد اسلام سیاسی113510217710.29252/piaj.2022.223186.1113FAحمید یحیویاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه بوعلی سیناسهیلا رحیمیدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا رشته اندیشه سیاسی اسلامJournal Article20210814The present study is an attempt to set forth a new understanding of contemporary political thought in Iran with a focus on the semantic transformations of concepts and their political implications. The theoretical framework used in the present paper is Reinhart Kozelck’s conceptualization of the “history of concepts”’, which have been visible as implications of linguistic turn for historical sciences. Accordingly, the paper would examine the history of the semantic transformation of the concept of revolution as one of the most important concepts in contemporary political thought in Iran, in order to shed light on the birth of political Islam in contemporary Iran. ‘How the introduction and transformation of the meaning of revolution into the system of concepts of Islam led to the transformation of the meaning of other Shiite earlier concepts?’ This is the main question that guides the analytical narration in the research. The paper hypothesizes that due to the formation of a new semantic field and the introduction of new concepts such as revolution into the system of Shiite concepts in the contemporary era, new semantic layers were added to Shiite classic concepts such as Entezar (waiting), Taqiyya (precautionary dissimulation), Ijtihad (Interpretation). This transformation in the system of concepts formed a transformation within Shi'a theology which led to the birth of ‘political Islam’ in contemporary Iran.پژوهش حاضر، کنکاشی در تاریخ تفکر سیاسی ایران معاصر از مسیر بهکارگیری رهیافتی نوین بهقصد گشودن دریچهای جدید در جهتِ تنویر ابعادی از تحولات معنایی مفهومها و دلالتهای سیاسی آن در ایران معاصر است. چارچوب نظری به کار گرفته شده در این پژوهش، تاریخ مفاهیم راینهارت کوزلک است که محصول لحاظ کردن تحول چرخش زبانی در درون علوم تاریخی است. بر این اساس، پژوهش حاضر میکوشد تاریخ تحول معنایی مفهوم انقلاب بهعنوان یکی از محوریترین مفاهیم موجود در تفکر سیاسی ایران معاصر را مورد بررسی قرار دهد تا بر مبنای آن به دریافتی از چگونگی تولد اسلام سیاسی در ایران معاصر نائل گردد. پرسش اصلی پژوهش آن است که چگونه ورود و تحول معنایی مفهوم انقلاب به درون نظام مفاهیم اسلام شیعی به تحول معنایی سایر مفهومهای پیشین انجامید. فرضیهای که مطرح میشود این است که در عصر جدید با شکلگیری میدان معنایی جدید و ورود مفهومهای جدیدی نظیر انقلاب به درون نظام مفاهیم شیعه، لایههای معنایی جدیدی به مفاهیم اساسی شیعه نظیر اجتهاد، انتظار و تقیه افزوده شد. این تحول معنایی در نظام مفهومها، یک دگردیسی در درون الهیات شیعه را رقم زد که منجر به تولد «اسلام سیاسی» در ایران معاصر شد.https://piaj.sbu.ac.ir/article_102177_d998880b1823682b110e1e9b786ba53e.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220The Place of Political Power in the Qur'anic Worldviewواکاوی معناشناختی منشاء قدرت سیاسی در پرتو جهانبینی قرآنی375410217810.29252/piaj.2022.223924.1134FAمحمود فلاحاستادیار،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. قم، ایرانJournal Article20210930One of the most important topics in the field of political science is political power. In this realm, various issues such as the principles, sources, function and goals of political power are analyzed. The answer to this question requires an explanation of the most fundamental argument, which is the origin of political power. In this study, to solve this problem, this question is examined that how examination of the concepts related to political power, can lead us to discover the origin of political power from the perspective of the Qur'an? It seems that a semantic examination of concepts related to political power such as creativity, ownership, guardianship and leadership can show the origin of political power in relation to the monotheistic worldview. The findings of this analysis, unlike the common view in the world today- which considers the source of power to be a social agreement- considers the source of political power to be a matter of divine will. In order to explain this hypothesis, an attempt is made to explain the formulation of the concept of political power from the perspective of the Qur'an and to analyze the type of relationship between the most important criteria involved in a coherent semantic network. This requires identification of key concepts related to political power and discovering its semantic field through content analysis. This study shows that there is a close relationship between politics and religion, and the concept of power in the Qur'anic way of thinking is meaningful based on the place of human in the world and the relationship between man and God. Illustrating this type of relationship gives meaning to the resources, functions, and goals of power.<em>در قلمرو دانش سیاسی یکی از سرفصل</em><em></em><em>های مهم بحث قدرت سیاسی است. در این قلمرو مسائل مختلفی نظیر مبانی، منابع، کارکرد و اهدافِ قدرت سیاسی مورد واکاوی قرار میگیرد. پاسخ به این مسئله نیازمند تبیین بنیادیترین بحث، یعنی منشا قدرت سیاسی است. در این پژوهش به منظور حل این مسئله، این پرسش در کانون بررسی قرار می گیرد که بازخوانی مفاهیم مرتبط با قدرت سیاسی، چگونه می تواند ما را به کشف منشاء قدرت سیاسی از منظر قران رهنمون شود؟ به نظر میرسد خوانش معناشناسانه از مفاهیم مرتبط با قدرت سیاسی نظیر خالقیت، مالکیت، ولایت و هدایت میتواند در ارتباط با جهان بینی توحیدی، منشاء قدرت سیاسی را نمایان سازد. برآیند این واکاوی ـ برخلاف دیدگاه رایج در جهان امروز که منشاء قدرت را توافق و قرارداد اجتماعی می پندارد ـ منشا قدرت سیاسی را امری ناشی از اراده الهی می</em><em></em><em>داند. به منظور تبیین این فرضیه تلاش میشود صورتبندی مفهوم قدرت سیاسی از منظر قرآن تبیین شده و نوع ارتباط بین مهمترین شاخصهای دخیل در یک شبکه معنایی منسجم تحلیل شود. این امر نیازمند شناسایی مفاهیم کلیدی مرتبط با قدرت سیاسی و کشف میدان معنایی آن از طریق تحلیل محتوا میباشد. این بررسی نشان میدهد که فیمابین سیاست و دین پیوند نزدیکی برقرار است و مفهوم قدرت در شیوهی تفکر قرآنی با توجه به جایگاه انسان در جهان و رابطهی انسان و خدا معنا مییابد. ترسیم این نوع رابطه به منابع، کارکرد و اهداف قدرت معنا میبخشد. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102178_748d02930e8dd255d75b820efdf927cc.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220The change of the semantic layers of the concept of State in the era of Fath Ali Shahi (period of crisis and ambiguity)تحول لایههای معنایی مفهوم دولت در عصر فتحعلیشاهی (دوره بحران و ابهام)558210217910.29252/piaj.2022.221546.1063FAیوسف خان محمدیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه مفیدداود بیاتدکتری علوم سیاسی گرایش مسایل ایرانJournal Article20210419This Work shows the historical process of the appearance of the concept of State in the language of the Time in the first half of the thirteenth lunar century, the period of the successor to the founder of the Qajar dynasty. The central question of the research is that with the entry of Iran into its threshold period, to what extent the changes related to this crisis have a linguistic reflection in the application of the concept of State in the texts of that period, and which semantic layers are strengthened and which are deleted or Moved? Our claim that the old concept of the state in this period, for the first time in the heavy aura of ambiguity, with the anxiety resulting from the crisis of being on the threshold of historical time and facing the new concept; The ambiguity that in practice sounded the bell for the beginning of the end of the fixed and frozen concept of the state that claimed eternity. From this point on, the context of the fierce challenge between the two understandings of the old and new concepts of State gradually genesised. For this purpose, we will try to explore the semantic layers of the concept of State and their linguistic-expressive emergence in the face of the emerging crisis of the state, the crisis of the Iran-Russia wars, in the works of the authors of the period.<em>این پژوهش سیر تاریخی ظهور مفهوم دولت در زبان زمانه را در نیمه نخست قرن سیزده قمری یعنی دوره جانشینِ مؤسس سلسله قاجار بررسی میکند. پرسش محوری پژوهش این است که با ورود ایران به دوران آستانهای خود تا چه میزان تحولات مربوط به این بحران، در کاربرد مفهوم دولت، در متون آن دوره، بازتاب زبانی داشته و کدام لایههای معنایی آن تقویت و کدامیک حذف یا جابهجا شدهاند؟ مدعای ما این است که مفهوم قدیم دولت در این دوره، با اضطراب حاصل از بحرانِ واقعشدن در آستانه زمان تاریخی و مواجهه با مفهوم جدید، برای نخستینبار درون هالهای سنگین از ابهام قرار گرفت؛ ابهامی که در عمل، زنگ آغاز پایان مفهوم ثابت و منجمد از دولت را که ادعای ازلیت و ابدیت میکرد، به صدا در آورد. از همین </em><em>نقطه، زمینه چالش سهمگین میان دو فهم از مفهوم قدیم و جدید دولت بهتدریج تکوین یافت. برای این منظور، خواهیم کوشید با بهرهگیری از کلیات نظریه تاریخ مفهومی راینهارت کوزلک آلمانی لایههای معنایی مفهوم دولت و ظهور زبانی - بیانی آنها در مواجهه با بحران نوپدید عارض بر دولت یعنی بحران جنگهای ایران و روسیه را در آثار نویسندگان دوره مذکور بکاویم.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102179_1137eb5cd4004bcc7dbbfcf8983f95da.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220Political judgment as the tragic:
By examining and analyzing the thought of Martha Nussbaumداوری سیاسی به مثابه امر تراژیک: با بررسی و تحلیل اندیشه مارتا نوسبام8310510218010.29252/piaj.2022.224198.1148FAمحمود علی پوردانش اموخته دکتری علوم سیاسی گرایش فلسفه سیاسی از دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20211017It is difficult to judge between normative worlds that are in conflict and contest with each other, because they do not have the same vocabulary, agreed rational standards, and common moral obligations. Therefore, one cannot judge between them by resorting to traditional principles. Then political Judgment usually lead to the tragic matters that have dire consequences for politics, and the polis in general, as the center of politics. So the main question of this article is what political judgment means as a tragic thing, And basically, and in Nussbaum's thought what are the consequences for the form of bio-politics? This article rejects the possibility of resorting to previous principles in this field, emphasizing that political Judgment, like Judgment in a tragic situation, is an experience that occurs at the specific time and place of each individual. Based on Nussbaum's normative thought, this article seeks to present a kind of judgment as a tragic matter, that Its basic principle is moral luck and attention to human capabilities. Capabilities that lead to the liberation of man from a calamity to a happiness. In fact, judgment in Nussbaum's thought focuses on the political praxis to elements outside the actor, while at the same time emphasizing the impact of altercation and multifaceted cultural, political, and religious situations, Which are effective in directing fair and unjust behaviors, tragic or Happiness-orirnted, etc. in the political sphere.<em>داوری و قضاوت کردن در میان جهانهای هنجارمندی که در نزاع و تعارض با یکدیگر هستند، دشوار است. چرا که آنها در برخورداری از واژگان مشابه، معیارهای عقلانی مورد توافق و تعهدات اخلاقی مشترک هم</em><em>راستا نیستند. لذا با روشهای مرسوم در کاوشهای فلسفی نمیتوان میان این جهانهای هنجاری دست به داوری زد. در چنین شرایطی، داوریهای سیاسی معمولاً به امور تراژیکی ختم میشوند که در عرصه سیاسی عواقبی ناگوار دارند. در همین راستا سوال اصلی مقاله این است که داوری سیاسی بهمثابه امری تراژیک به چه معنا است؟ و چه پیامدهای برای زیستارهای سیاسی دارد؟ برای یافتن پاسخ، نوشتار حاضر با تأکید بر این که داوریسیاسی مانند کنشی در موقعیتتراژیک، تجربهای است که در زمان و محلِ خاصِ فرد رخ میدهد، امکان توسل به اصول متعین پیشینی در این زمینه را مردود دانسته و با ابتنا به اندیشة هنجاری مارتا نوسبام، درصدد ارائه نوعی داوری بهمثابه داوری تراژیک است که اصل اساسی آن مبتنی بر حضور شانس اخلاقی در پی ریزی قابلیتهایانسانی است. قابلیت هایی که منجر به رهایش انسان از یک مصیبت به یک خوشبختی میشوند. در واقع داوری در اندیشه نوسبام، پراکسیس سیاسی را متوجه به عناصری بیرون از کنشگر میکند و در عین حال بر تاثیر موقعیتهای ستیزهای و چندجانبۀ فرهنگی، سیاسی و مذهبی تاکید دارد که بر جهتدهی به رفتارهای عادلانه و غیرعادلانه، مصیبت ساز یا سعادت ساز و غیره در حوزه سیاسی موثرند. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102180_0270e74ac2a3e7b8d3e9c93b9cc7d7a3.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220The Just Political Order in Aristotleنظام سیاسی عادلانه از دیدگاه ارسطو10712510218110.29252/piaj.2022.211762.0FAمسیب جوزیدانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینیمجید ملایوسفیدانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی.Journal Article20190414Aristotle raises the general question of the just political order by addressing the most common and enduring of political disputes: that is the same as the division of ruling offices. For this, he examines the various political regimes and expresses the objections of those regimes in this regard. The maintenance and provision of the elements of existence and the organization of regime should be the criteria. He also states that the criterion for measuring the rightness and wrongness of these regimes is to provide as much "common advantage" as possible. In his view, the most important feature of the justice of ruler is to offer as much "common advantage" as possible. That is, regime that seek the benefit of rulers are wrong and unjust regime, and that seek the benefit of people are right and just, and then with this feature describe the best political regime and give it The power of the political system. He knows that individuals alternate between ruling and obedience, because that is the only way to attain complete virtue (justice). But in the end he proposes a mixed arrangement in which the best hold the ruling offices while the multitude share in deliberation and judging.<em>فضیلت عدالت از مفاهیمی است که در اندیشههای ارسطو کاربرد فراوانی داشته و در حوزههای گوناگون از جمله سیاست به کار رفته است. مسأله اصلی او در آنجا، استحقاق و شایستگی جهت حکومت و تقسیم مناصب نظامهای سیاسی و بطور کلی شیوه عادلانه حکومت است. او بدین منظور در کتاب سوم سیاست ابتدا به بررسی و نقد دعاوی نظامهای سیاسی موجود دراین خصوص پرداخته و ادعا میکند با توجه به هدف ایجاد جامعه که برآوردن منافع مشترک و رساندن شهروندان به شکوفندگی (اودایمونیا) است هیچکدام از این دعاوی به طور مطلق درست نیستند و باید مورد اصلاح واقع شوند. سپس به ترسیم نظام سیاسی مطلوب خود میپردازد که شامل نظامی است که شهروندان بتوانند در آن به تناوب فرمانروا و فرمانبردار گردند. ما در این مقاله به بررسی و تحلیل دیدگاه ارسطو در این زمینه پرداخته و بیان خواهیم نمود که دیدگاه او میتواند راه حلی برای تعدیل افراطگرایی در زمینه عدالت سیاسی و یافتن نظامی کمعیبتر در این زمینه باشد.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102181_856ea0a60629f676277d7d467fdac494.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220Political ethics as professional ethicsاخلاق سیاسی به مثابه اخلاق حرفه ای12714610218210.29252/piaj.2022.213934.0FAنجمه کیخاعضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسیJournal Article20200417The present study seeks to show how professional ethics issues are applied in political ethics. Professional ethics, which has a lot to do with applied and organizational ethics, is one of the common topics in the current field of ethics that is used to promote the efficiency of organizations. In this article, with a descriptive and analytical method, an attempt is made to discuss how to use the literature of this discussion in political ethics and to discuss the major challenges facing it. Lack of attention to political science and technology in government organizations, discussion of the unprofessional nature of some important political jobs and confusion of professional ethics with utilitarianism are among the most important of these challenges. The need for some kind of obligation in political ethics and the need for a clear reference to resolve rational and acceptable moral problems is one of our most essential needs for political ethics.<em>پژوهش حاضر در صدد است چگونگی کاربست مباحث اخلاق حرفهای در اخلاق سیاسی را نشان دهد. اخلاق حرفهای که ارتباط زیادی با اخلاق کاربردی و سازمانی دارد، از مباحث رایج حوزهی اخلاق کنونی است که در جهت ارتقای کارآمدی سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوشته</em><em> </em><em>با روش توصیفی و تحلیلی تلاش میشود چگونگی استفاده از ادبیات این بحث در اخلاق سیاسی تحلیل و چالشهای عمدهی پیش روی آن به بحث نهاده شود. عدم توجه به علم و فن سیاسی در سازمانهای دولتی، بحث از ماهیت غیرحرفهای برخی مشاغل مهم سیاسی و خلط اخلاق حرفهای با سودگرایی از جمله مهمترین این چالشها هستند. نیاز به نوعی الزام در اخلاق سیاسی و نیاز به وجود مرجعی مشخص برای حل و فصل عقلانی و قابل پذیرش معضلات اخلاقی از ضروری ترین نیازهای ما به اخلاق سیاسی است. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102182_74c8cc8e335cd08a4096cb0c8d1a8910.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220The Quiddity of Deep State in Middle East; Case Study: Deep State in Turkey and Egyptماهیت دولت پنهان در خاورمیانه؛ مطالعه موردی دولت پنهان در ترکیه و مصر14717310218310.29252/piaj.2022.226025.1207FAرضا خراسانیعضو هیئت علمی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.زهرا امانیروابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220212In political science there are a great afforts for studing the causes of events and analyzing them. For analyzing internal and international systems, in classic theories, the main and formal actor inside and outside of the countries are "states". One of the most important regions which states has a special role is Middle East. One of the characters of states in most West Asian countries is the existence of institutions beyond the formal government that hold a large share of power and manage the vicissitudes of their countries, which named as "Deep State". The main question of this article is what is the deep state and what is it's quiddity in middle east.<br />This article is an effort for describe the deep state as a political term. So we count 5 main pillars include army, economy, juridical system, society and covert and organized activity as main columns of the deep state. then we will survey the deep state coordinates in middle east and will study deep state in Turkey and Egypt as case studies.<em>در علوم سیاسی بخش بزرگی از تلاش متفکرین صرف بررسی عوامل وقایع و تحلیل آنها میشود. برای تحلیل وقایع در سیستمهای داخلی و بینالمللی و تعاریف کلاسیک علوم سیاسی، کنشگر اصلی داخلی و بازیگر رسمی بینالمللی </em><em>"</em><em>دولت" معرفی میشود. یکی از مهمترین مناطقی که دولت در آن نقش ویژهای دارد؛ خاورمیانه است. از جمله ویژگیهای ساخت دولت در بیشتر کشورهای غرب آسیا، وجود نهادهایی فراتر از دولت رسمی است که سهم بزرگی از قدرت را در اختیار داشته و تحولات کشورهایشان را مدیریت میکنند که این نهاد را دولت پنهان مینامند. این مقاله سعی دارد تا با ارائه مختصاتی از دولت پنهان، به شناخت بهتر از این نهاد خصوصا در خاورمیانه کمک کند. </em><em>سوال اصلی مقاله این است ویژگیها و ماهیت دولت پنهان در خاورمیانه چیست و آیا در همه کشورهای این منطقه یکسان است؟</em><em> </em><em>مقاله </em><em>با بررسی ویژگیهای دولت پنهان به تعریفی دقیق از این مفهوم پرداخته و پنج رکن اصلی آن شامل ارتش، اقتصاد، قوه قضائیه، جامعه و فعالیت مخفیانه و سازمانیافته را در این نهاد مشخص میکند و این ویژگیها را در خاورمیانه بررسی خواهد کرد. در نهایت دو کشور ترکیه و مصر به عنوان نمونههایی از دولت پنهان بررسی میگردد.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102183_c692afa83161a6553948e4dc491581da.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220Redefining Diaspora Identity in Relation to Homeland: a Case Study of Iraqis in the USهویت دایاسپورایی و ارتباط با وطن: مطالعه موردی عراقیهای مقیم آمریکا17520310218410.29252/piaj.2022.213848.0FAجواد اطاعتدانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیمهدی بهمنیپژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوریJournal Article20200322Since the late 19th century, Iraqi immigrants have formed a community in the US that is widely known as a part of the Arab-Muslim diaspora in the country, yet the majority of this community is non-Arab and non-Muslim. The Iraqi diaspora in the US remains understudied and misunderstood in terms of its ethno-religious diversity as well as the type of influence that it has on its host country’s politics towards the homeland. The key question of this paper is that what is the influence of Iraqis’ ethno-religious diversity on their diaspora identity in the US? To answer the question, we consider the diversity as a vital feature of the Iraqi diaspora, with reference to their patterns of emigration, their settlement and the shaping of their diasporic identity in the host country. We comment on how the divergent dynamics of ethno-religious diversity impinges on different views of the “homeland” and on the future of the diaspora community in the US.<em>از اواخر قرن 19 میلادی مهاجران عراقی جامعهای را در ایالات متحده شکل دادهاند که بیشتر به عنوان بخشی از دایاسپورای عرب-مسلمان در این کشور شناخته میشود، حال آنکه اکثریت این جامعه غیرعرب و غیرمسلمان هستند. دایاسپورای عراقی در ایالات متحده با وجود تاثیرگذاری مهم در سیاست خارجی دوران معاصر، از منظر وضعیت قومی-مذهبی و نوع تاثیراتی که داشته تا امروز ناشناخته باقی مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پرسش اصلی مقاله حاضر اینست که تنوع قومی-مذهبی عراقیها چگونه بر هویت دایاسپورایی آنها در کشور میزبان تاثیرگذار بوده است؟ ما در پاسخ به این پرسش، با اتخاذ رویکرد کیفی و همچنین با استفاده از روش روایتهای تحلیلی نشان دادهایم که تنوع قومی-مذهبی عراقیها چگونه باعث شکلدهی به برداشتهای متفاوت آنها از وطن و تنظیم روابط مهاجران با آنجا تحت تاثیر فضای کشور میزبان شده است. مهمترین یافته مقاله را میتوان واگرا بودن هویت اجزاء تشکیل دهندهی دایاسپورای عراقی در امریکا دانست که باعث شده آینده این جامعه مهاجرتی با چالشهای جدی مواجه گردد. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102184_06c749fcacb3dec797bfdd1b85d19968.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220Embeddedness: a framework for understanding China-Nordics Relationsحک شدگی: چارچوبی برای روابط چین-نوردیک ها20523210218510.29252/piaj.2022.224132.1143FAرضا رحمتیاستادیار روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-7165-0583Journal Article20211013In the late two decades of the 21th century, China-Nordic relations experienced a new atmosphere, and the complexity of this relationship increased. China is growing economically, and the Nordics have needed Chinese investment to develop their combined welfare state model. However, China's willingness to use the economic-political capacity of the Nordic region, in addition to facing external challenges, has also been explained by the state of social variables. The main question of the present study is how the mechanisms of China-Nordic economic actions are engraved within the social context? In answer to this question, the present study has tried to explain the China-Nordic economic action in the context of sovereignty by adhering to the tradition of economic sociology. Historical rationality refers to the state of adherence of structural and historical patterns, the history of relations, and historical considerations to economic relations. Cognitive-psychological wisdom implies the attachment of mental perceptions, mutual cognitive elements, the image of society and the perception of citizens / elites to economic relations. Political governance also implies the attachment of political priorities, political decisions, the political position of the country, the position of national and vital interests, the balance of power and international variables to economic arrangements. The present study is fundamental in terms of purpose and seeks to explain the framework of Sino-Nordic relations in the context of economic sociology.<em>در دو دهه اول قرن بیستم روابط چین-نوردیکها فضای جدیدی را تجربه میکند و پیچیدگیهای این رابطه بیشتر شده است. چین به لحاظ اقتصادی در حال رشد است و نوردیکها نیز برای توسعه مدل ترکیبی دولت رفاه خود نیازمند سرمایهگذاری چینیها بودهاند. با این حال تمایل چین به استفاده از ظرفیت اقتصادی-سیاسی منطقه نوردیک علاوه بر مواجه شدن با چالشهای بیرونی بر اساس وضعیت متغیرهای اجتماعی نیز تبیینپذیر است. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه سازوکارهای کنشهای اقتصادی چین-نوردیکها در درون بسترهای اجتماعی حک شده است؟ در پاسخ به این سوال پژوهش حاضر تلاش کرده با وفاداری به سنت جامعهشناسی اقتصادی، کنش اقتصادی چین-نوردیکها را در بستر حکشدگی تبیین کند. حکشدگی تاریخی، دلالت بر وضعیت چسبندگی الگوهای ساختاری، تاریخی، پیشینه روابط و ملاحظات تاریخی به روابط اقتصادی دارد. حکشدگی شناختی-روانشناختی، دلالت بر چسبندگی برداشتهای ذهنی، عناصر شناختی متقابل، تصویر از جامعه و ادراک شهروندان/نخبگان به مناسبات اقتصادی دارد. حکشدگی سیاسی نیز دلالت بر چسبندگی اولویتهای سیاسی، تصمیمگیریهای سیاسی، جایگاه سیاسی کشور، جایگاه منافع ملی و حیاتی، توازن قدرت و متغیرهای بینالمللی به ترتیبات اقتصادی دارد.</em><em> پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، بنیادین است و در تلاش است تا چارچوب روابط چین-نوردیکها را در بستر جامعهشناسی اقتصادی تبیین کند. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102185_ba5f49fda6870410f573ab899b797822.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13220220220US withdrawal from Afghanistan; Reflection of Rebalancing Strategyخروج امریکا از افغانستان؛ بازتاب استراتژی بازموازنه23325810218610.29252/piaj.2022.224020.1139FAفاطمه سلیمانی پورلک&#039;گروه علوم سیاسی، چالوس، دانشگاه ازاد اسلامی، چالوس، ایرانJournal Article20211005The US withdrawal from Afghanistan is an important component of Washington's return to ”rebalancing” which implies the mobilization of resources in new sensitive areas. The redistribution of power in the international system has led the US to redefine the source of threat (from terrorism to the hegemony) and the focus of threat (mainly from West to East Asia). China's rise over the past three decades has become a major challenge to US hegemony in the Asia-Pacific. Russia is also a challenge to US hegemony due to its strategic expansionism in Europe and Iran due to its regional and nuclear activism in the Middle East. The main question is what goals did motivate the US to withdraw from Afghanistan? The hypothesis is that the main reason and goal of the US to withdraw from Afghanistan is the continuation of its hegemonic position against increasing Chinese influence as the highest priority, then Russia and Iran. The purpose of this paper is to analyze the US withdrawal from Afghanistan in the context of rebalancing. The research method is descriptive-analytical and explains the reflection of the US rebalancing on withdrawal from Afghanistan in the framework of structuralism approach and the theory of aggressive neorealism.<em>خروج امریکا از افغانستان مؤلفهای مهم از بازگشت واشنگتن به استراتژی «بازموازنه» است، استراتژی که بر بسیج منابع در مناطق حیاتی جدید دلالت دارد. بازتوزیع قدرت در نظام بینالملل، امریکا را به بازتعریف منبع تهدید (از تروریسم به هژمونیکگرایی قدرتها) و کانون تهدید (عمدتاً از آسیای غربی به آسیای شرقی) واداشته است. صعود چین طی سه دهه گذشته به اصلیترین چالش هژمونی امریکا در آسیا-پاسیفیک تبدیل شده است. افزونبراین، روسیه بهواسطه گسترشگرایی استراتژیک در اروپا و ایران بهدلیل فعالگرایی منطقهای و هستهای در خاورمیانه نیز چالشهای هژمونی امریکا محسوب میشوند. پرسش اصلی آن است که امریکا برپایه چه اهداف و دلایل استراتژیک به خروج از افغانستان مبادرت کرده است؟ فرضیه آن است که دلیل و هدف اصلی که امریکا را به خروج از افغانستان برانگیخته، مواجهه موقعیت هژمونیک آن با افزایش نفوذ چین بهعنوان بالاترین اولویت و سپس روسیه و درنهایت ایران است. هدف مقاله، آن است تا خروج امریکا از افغانستان را درچارچوب بازموازنهسازی تحلیل کند که مستلزم شناخت متغیرهای بینالمللی و متضمن ارزیابی پیامدهای منطقهای بازموازنهسازی ازمنظر امریکا است. روش تحقیق از نوع تو</em><em>صیفی،</em><em> </em><em>تحلیلی</em><em> </em><em>است و</em><em> </em><em>براساس رهیافت ساختاری و</em><em> </em><em>نظریه نورئالیسم تهاجمی، بازتاب سیاست بازموازنه امریکا در خروج از افغانستان تبیین میشود.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_102186_85ecb38070e3c8a9c0e102838cabf5ee.pdf