دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122The Environmental Problem As a Priority for Political Theorizingمسئلۀ محیط زیست، اولویتی در ساحت نظریه پردازی سیاسی134010183010.29252/piaj.2021.220116.1009FAپگاه مصلحعضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20210111The number of political thinkers who find themselves facing the environmental problems and realize that it is necessary to pay attention to this issue in contemporary political theory is gradually increasing. The problematic nature of the issue is now appeared in two interrelated features in political theorizing. First, in understanding the political factors that create micro and macro environmental problems, and second, in understanding how to deal with them politically. Political theory, as constructive framework of political processes, institutions and actions based on political concepts and value, raises the question of what measures can be taken to prioritize environmental problematics in power relations. In other words, for the political theorist this question arises that how power relations should be "directed", according to a particular political philosophy, in such a way that environmental concerns would be always considered as a fixed priority in these relations. This article is the result of reflection and research with an analytical-critical method on aspects of the environmental problem which require appropriate political theorizing to solve.<em>به تدریج بر شمار آن دسته از اندیشمندان سیاسی افزوده میشود که خود را با وجهی از مسئله محیطزیست رو به رو میبینند و در مییابند که پرداختن به این مسئله در نظریه سیاسی معاصر ضروری است. </em><em>اکنون </em><em>مسئله مندی محیطزیست، به دو صورت به هم پیوسته در ساحت نظریهپردازی سیاسی نمایان شده است؛ نخست در به فهم درآمدن عوامل سیاسی ایجاد مسائل خرد و کلان زیستمحیطی و دیگری در شناخت چگونگی مواجهه سیاسی با آن</em><em> مسائل</em><em>. نظریه سیاسی </em><em>به منزله عامل شکل دهنده</em><em> روندها، نهادها و کنشهای سیاسی در پیوند با مفاهیم و ارزشهای سیاسی، با این پرسش رو به روست که با چه تمهیداتی میشود توجه به اولویت مسئله مندی محیطزیست را در مناسبات قدرت سیاسی نهادینه کرد. به بیان دیگر، برای نظریهپرداز سیاسی این پرسش مطرح میشود که چگونه باید بر اساس فلسفه سیاسی خاص، مناسبات قدرت را به گونهای "جهت داد" که همواره دغدغههای زیستمحیطی، در جایگاه اولویتی تثبیت شده، </em><em>در این مناسبات به دیده گرفته شوند. این مقاله دستاورد تأمل و پژوهش به روش تحلیلی- انتقادی درباره وجوهی از کلان مسئله محیطزیست است که حل آنها به نظریهپردازی سیاسی مناسب نیاز دارد.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101830_de90d25a5a5878fd6a965878c20043ef.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122Six Methodological Fallacies in the Study of the History of Political Thoughtشش مغالطهی روششناختی در مطالعهی تاریخ اندیشهی سیاسی416810183110.29252/piaj.2021.223326.1121FAمحمدمهدی مجاهدیعضو هیأت علمی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-5819-2573Journal Article20210823This paper examines six methodological myths, which animates a wide range of fallacies in the study of the history of political thought. “The reduction of social facts to language representations” and “the reduction of the relations among politico-intellectual facts to family resemblance and language games” are the first two myths, which I try to discuss and bust in this paper. They stem from an unwarranted generalization of Wittgenstein’s ideas regarding philosophical statements and metaphysical claims to scientific (theoretical and experimental) statements. The next four myths are those, which Skinner pioneered in introducing and critically examining—i.e., “the myth of anachronism”, “the myth of reification”, “the myth of coherence” and “the myth of prolepsis”. In the Introduction, I discuss some theoretical basis for this methodological critique to the study of the history of political thought. Afterwards, in the first two parts of the paper, the two Wittgensteinian fallacies will be examined separately through a close reading of the ideas he developed in the two phases of his intellectual life. The four Skinnerian fallacies will be examined through four sections under the third part of the paper. Setting forth an overall review of the debates, which have taken shape around the six introduced fallacies, I conclude the paper with an evaluation of the relations between the Wittgenstein-inspired methodological myths and those discovered by Skinner given the fact that Skinner’s ideas regarding the methodology of the study of the history of political thought were partly under the influence of Wittgenstein’s philosophical ideas.<em>این مقاله متکفلِ معرفی و نقادیِ شش خطای رایج روششناختی در مقامِ فهمِ تاریخِ اندیشهی سیاسی و مطالعهی تاریخیِ آنها است. از این مجموعه، دو اسطورهی «تقلیلِ پدیدههای فکریـسیاسی به بازنمودها و ساختارهای زبانی» و «تحلیل پدیدههای فکریـسیاسی بر اساسِ شباهت خانوادگی و بازیهای زبانی» به ترتیب، حاصلِ کاربستِ ناروشمندِ آرای متقدم و متأخر ویتگنشتاین اند، کاربستی نسنجیده بر اساسِ تعمیم ناروای آرای متقدم و متأخر او از حوزهی مباحث ناظر بر مسائل متافیزیکی به حوزهی مباحثِ تجربی و نظری مربوط به علوم انسانی و اجتماعی. چهار اسطورهی دیگر، در واقع، حالاتی گوناگون از «اسطورهی دکتریناندیشی» اند که اسکینر آن را در آثار خود معرفی و نقد کرده است. این چهار اسطوره به ترتیب در ذیل این عناوین بررسی و سنجیده خواهند شد: «اسطورهی زمانپریشی،» «اسطورهی شیءانگاری،» «اسطورهی سازگاری درونی،» و «اسطورهی فراپیشافکنی.» این مقاله علاوه بر سنجش و بررسی این شش اسطورهی مغالَطی، شامل یک پیشگفتار و یک پیگفتار است. در پیشگفتار، پارهای مقدماتِ نظری و روششناختی تمهید میشوند. دو بخشِ نخستِ مقاله دربرگیرندهی صورتبندیِ منطقیِ دو اسطورهی پیشگفتهی ویتگنشتاینی است. بر اساسِ خوانشی همدلانه از رویکرد تاریخشناختیِ اسکینر، بخش سوم مقاله به معرفی کلاناسطورهی دکتریناندیشی و چهار اسطورهای که از آن مشتق و متشعّب میشوند، اختصاص دارد. هریک از این چهار اسطوره در یکی از فصلهای چهارگانهی بخش سوم مقاله معرفی و نقد میشود. در پیگفتاری که در «ارزیابی و افقگشایی» پایانی، چگونگی نسبت آرای اسکینر با دو اسطورهی ویتگنشتاینی بررسی خواهد شد و مسیر پیگیری و تکمیل مطالعهی حاضر نشان داده میشود.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101831_f8e75368f17cd46cda3fccafaa6c9e32.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122The place of human in the changes of the political theology of Christianity
Focusing on the holy textجایگاه انسان در تحولات الهیات سیاسی مسیحیت با تمرکز بر متن مقدس699610183210.29252/piaj.2021.221787.1076FAالناز پروانه زادگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، ایرانابوالفضل شکوریگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20210514divine philosophers and thinkers believe that the Hebrew tradition and the rational system of ancient Greece had an ontological influence on Christian theology and its sacred text. . Given this as a fact, this paper aims to answer the question “how Christian theology led to the creation of humanism, especially in the modern political theories?” During the research, we realized that the dialectical transition of the West from medieval church dominance to the subjectivity of man cannot be considered a paradigmatic shift. Rather, the Christian doctrine of Trinity extends the embodiment of the “Spirit of God” in the “Son of God” to the pragmatism in the Son of Man (Jesus Christ), and justifies it through the Hebrew tradition and the ancient Greek philosophy. Using comparative-interpretive method, this research tries to find the reasons why Christian political theology shifted from “asceticism” in early Christianity to the subjugation of man by the church, and later on, what happened in dark medieval times is discussed and that how Christian political theology had to accepted “humanism” and “rationality” inevitably to cope with the modern times.به باور فیلسوفان و اندیشمندان متاله، سنت عبری و دستگاه عقلانی یونان باستان بر الهیات مسیحی و متن مقدس آن تاثیری هستی شناختی نهاده است. در مقاله حاضر قصد داریم به این پرسش بپردازیم که الهیات مسیحی چگونه به پیدایش اومانیسم در نظریه های سیاسی مدرن انجامید؟ در مقام فرضیه، این مساله مورد بررسی قرار می گیرد که گذار دیالکتیکی مغرب زمین از سیطره کلیسایی قرون وسطی به سوبژگی انسان را نمی توان یک شیفت پارادایمی دانست؛ بلکه صورت بندی الهیات مسیحی مبتنی بر نظریه تثلیث به گونه ای صورت پذیرفت که امکان تجلی "روح" خدا در پسر خدا را به اصالت عمل در پسر انسان تسری دهد و آن را به واسطه سنت یهود و تمهیدات فلسفی یونان باستان موجه سازد. لذا اهتمام داریم با استفاده از روش تطبیقی- تفسیری متن به مستنداتی بپردازیم که الهیات سیاسی مسیحی را از ترویج پارسایی در بدو ظهور مسیح تا انقیاد انسان توسط کلیسا متحول ساخت و در ادامه، ما به ازای آنچه در قرون وسطی رخ داد، ناگزیر از پذیرش اومانیسم شد و توانست از اصالت انسان و عقلانیت او حمایت کند.https://piaj.sbu.ac.ir/article_101832_4752a56e7e971c485098d64cad9d4ed1.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122Reading the political thought of Nasrullah Munshi in the introduction of Kelileh and Demneh Bahramshahi Based on Skinner's intentional hermeneutic methodخوانش اندیشة سیاسی نصرالله منشی در مقدمة کلیله و دمنة بهرامشاهی بر اساس روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر9712110183310.29252/piaj.2021.214723.0FAسیدکاظم سیدباقریپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیمهدی حسنیدانشگاه آزاد اسلامی بافتJournal Article20201016One of the most important sources in the history of political thought in Iran is the literary texts left from the past. What is important for retrieving these ideas is the way and method of understanding, receiving and reading the desired concepts in them. Kelileh and Demneh is one of these texts whose content is very close to the politics and methods of governing. One of the methods that can be used to extract political concepts from past texts is the intentional hermeneutic method of Quentin Skinner. In this article, based on this method, an attempt has been made to reread the important outlines of his thought in his introduction to the translation of Kelileh and Demneh, considering the context and time of Nasrullah Munshi. The main question revolves around the components of Nasrullah Munshi's political thought and his purpose in writing the preface to the translation. Legitimacy of sovereignty through religion, the need to obey kings, religion and politics and social justice observed that with their plan to legitimize and justify the position of kings in the last period of the Ghaznavid dynasty. From this point of view, the secretary's idea has not been studied so far, and this is considered as a writing innovation.<em>یکی از منابع مهم تاریخ اندیشه سیاسی در ایران متون ادبی به جا مانده از گذشته است. نکته حایز اهمیت برای بازیابی این اندیشه ها، شیوه و روش فهم، دریافت و بازخوانی مفاهیم مورد نظر در آنهاست. کلیله و دمنه یکی از این متون است که محتوای آن قرابت بسیاری با سیاست و شیوه های حکمرانی دارد. یکی از روش هایی که به یاری آن می توان به استخراج مفاهیم سیاسی از متون گذشته پرداخت، روش هرمنوتیک قصدگرای کوئنتین اسکینر است. در این مقاله با مبنا قرار دادن این روش، تلاش شده با توجه به زمینه و زمانه نصرالله منشی، رئوس مهم تفکر وی در مقدمهاش بر ترجمه کلیله و دمنه بازخوانی شود. پرسش اصلی بر گرد مولفه های اندیشه سیاسی نصرالله منشی و هدف او از نگارش دیباچه بر ترجمه تنظیم شده است و در پاسخ، تاکید شده که می توان مولفه های اندیشه سیاسی نصرالله منشی را در مواردی چون سلسله مراتبی بودن قدرت، مشروعیت بخشی به حاکمیت با بهره از دین، لزوم اطاعت از پادشاهان، همراهی دین و سیاست و عدالت اجتماعی رصد کرد که با طرح آنها در پی مشروعیت سازی و توجیه جایگاه پادشاهان در دوران آخر سلسله غزنویان بوده است. اندیشه منشی از این منظر تاکنون، بررسی نشده و همین امر نوآوری نوشته به شمار می رود.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101833_e46ab3229819e478ff6dabd16f83dbb0.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122Examining Relationship between Autonomous Agent and Desirable Government in Kant's Thoughtبررسی نسبت فاعل مختار و حکومت مطلوب در اندیشه کانت12114610183410.29252/piaj.2021.211737.0FAمیثم جعفریدکتری علوم سیاسی، فارغ تحصیل دانشگاه اصفهانامیر مسعود شهرام نیاهیت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20190405Freedom is the most important concept in Kant's practical philosophy. Purpose of this paper is to examine relation between freedom and other concepts of Kant's practical philosophy with politics in general and desirable government in particular. We first provided a theoretical framework derived from phenomenology theory. We studied it in a descriptive-analytical method. In this theoretical framework, we can analyze how to prove the freedom of human will. The authority is base of Kant's practical philosophy and the two concepts of "duty" and "right" are determined by it. Duty in realm of inner freedom is object of ethic and right in realm of external freedom is object of private and public rights. By examining Kant's political thought a number of important results were obtained; first, when one's practice is ethically valid that be completely free and there is no other motive other than free will (principle of duty). Under these circumstances, individual’s perfection is possible. The characteristics of a Kant's desirable government that provide the conditions for individual’s perfection are: 1- Ending human beings 2- Individual freedom 3- Rule of law 4- Principle of separation of powers. Kant introduces the constitutional republic as the desirable state. <em>آزادی مهمترین مفهوم در فلسفۀ عملی کانت است. هدف این مقاله بررسی نسبت میان آزادی و دیگر مفاهیمِ فلسفۀ عملی کانت با سیاست بطور عام و حکومت مطلوب بطور خاص است. ابتدا از منظر نظریۀ پدیدارشناسی و به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی چگونگی اثبات آزادی اراده و اختیار در اندیشۀ کانت پرداختیم. اختیار به عنوان اساس معماری فلسفۀ عملی</em><em> </em><em>کانت قرار دارد و دو مفهوم «تکلیف» و «حق» در نسبت با آن تعریف میشود. تکلیف در حوزۀ آزادی درونی موضوع اخلاق است و حق در حوزۀ آزادی بیرونی موضوع حقوق خصوصی و عمومی است. با بررسی اندیشۀ سیاسی کانت چند نتیجۀ مهم حاصل شد: اولاً هنگامی عملِ فرد از وجاهت اخلاقی برخوردار است که کاملاً آزادانه باشد و هیچ انگیزۀ بیرونی جزء آزادی اراده دخیل نباشد (اصل تکلیف)؛ در این شرایط امکان کمال فرد وجود دارد. ثانیاً ویژگیهای یک حکومت مطلوب از نظر کانت که استلزامات کمال فرد را فراهم میکند عبارتند از: 1- غایت قراردادن انسان 2- آزادی فردی 3- حاکمیت قانون و 4- اصل تفکیک قوا. کانت حکومت جمهوری بر پایۀ قانون اساسی را حکومت مطلوب معرفی میکند. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101834_897bb4038d44f306d56f1a239355f1a4.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122Religion and Politics in Contemporary Iranian Public Opinionاسلام سیاسی و سیاست در افکار عمومی ایران معاصر14717610183510.29252/piaj.2021.222157.1077FAمجید هادویپژوهشگر آزاد، تهرانعلی صناعیگروه علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-8513-8169Journal Article20210527Religion plays an important role in shaping how people see the world around them and has a potentially important effect on political ideologies. Despite the interest in Iran in the past three decades in the study of religion using quantitative methods, there have been hardly any works that take religion as an explanatory variable in explaining political attitudes or political behavior. We propose a construct named political Islam. We show how this construct relates to various dimensions of religiosity, and how it can explain a wide range of political attitudes as an explanatory variable. Not surprisingly, more religious people possess higher levels of political Islam. It is interesting that political Islam has a significant explanatory power in explaining a wide range of political attitudes even when we control for multiple dimensions of religiosity. Similarly, political Islam has a far greater and more significant relationship with political attitudes compared to party identification.<em>یکی از مهمترین عوامل شکلدهنده به نگرشها و رفتارهای سیاسی شهروندان در کشورهای مختلف جهانبینی سیاسی مردم است. طبیعی است انتظار داشته باشیم در کشوری که از سویی مردم دیندار هستند و از سویی دیگر حکومت بر مبنای ترکیب دین و مردمسالاری شکل گرفته، دین نقشی پررنگ در جهانبینی سیاسی شهروندان ایفا کند. هرچند مجموعه مطالعات شایان توجهی درباره سنجش دینداری در جامعه ایرانی انجام شده، این مطالعات معمولا با هدف توصیف وضعیت دینداری در جامعه طراحی و اجرا شدهاند و به دینداری به مثابه یک متغیر توصیفگر رفتار شهروندان، خصوصا رفتار سیاسی آنها پرداخته نشده است. در این مقاله سازهای به نام «اسلام سیاسی» پیشنهاد میشود که سنجشگر شدت تمایل شهروندان به حضور دین اسلام در حکومت است. ابتدا رابطه «اسلام سیاسی» با ابعاد مختلف دینداری بررسی میشود و سپس با استفاده از نظرسنجیهای متعدد ملی نشان داده میشود که بر خلاف جناحبندی رایج اصلاحطلب/اصولگرا، «اسلام سیاسی» قدرت زیادی در توصیف نگرشهای مختلف سیاسی در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی دارد، حتی زمانی که در کنار متغیرهایی مانند ابعاد مختلف دینداری یا گرایش جناحی قرار میگیرد. نشان داده میشود که این متغیر رابطهای با گرایشهای جناحی شهروندان ندارد و در عین حال یکی از ابعاد اصلی تاثیرگذار بر نگرشهای سیاسی در کشور است.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101835_12b95ee608b8254caa6048ec98e0a850.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122State of exception and Coronation of corona in politicsوضعیت استثنائی وکرونارانگیِ سیاست17720610183610.29252/piaj.2021.221160.1054FAمحدثه جزاییعلوم سیاسی،دانشکده حقوق و علوم سیاسی،دانشگاه فردوسی، مشهد،ایرانرضا نجف زادهاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210319The coronavirus epidemic, has forced most states to declare a "state of exception". Although it is not possible to speak of a common understanding of this situation; But the declaration of a state of exception has been interpreted by thinkers such as Michel Foucault, Karl-Schmitt, and Giorgio Agamben in favor of increasing the established ruling power. While theoretically explaining the exceptional situation, the political and legal effects of declaring such a situation in France and its comparison with Iran are discussed. The main question of this article is how the political-biological consequences of declaring a state of exception in France and Iran have led to an increase in government powers, restrictions on the freedom of citizens, and ultimately the alignment of civil society against state rule. The state of exception declared in France under the "public interest" has led to the establishment of a police-military order in society, which has suspended the daily life of its citizens and cast a shadow over the continuation of the state of exception by perpetuating fear among the population. The exceptional situation created after the corona epidemic in Iran, although not as definite as in France, has produced dramatic political changes that are considered to be disruptive to the former social order. In fact, in both countries, the corona has become the driving force behind by declaring a state of exception, it has changed power relations in favor of government sovereignty.<em>همهگیری کروناویروس با تغییر در ساحت زیست شهروندان، اغلب دولتها را به اعلام «وضعیت استثنائی» و اِعمال محدودیتهای فراوان برای مقابله با گسترش این ویروس واداشت. اگرچه نمیتوان از تلقی مشترک دربارۀ «وضعیت استثنائی» بهعنوان یک موقعیت سخن گفت، اما اعلام وضعیت استثنائیِ مدنظر متفکرانی همچون میشلفوکو، کارلاشمیت و جورجوآگامبن همواره به سودِ افزودهشدن بر قدرت حاکمِ مستقر تفسیر شده است. در این نوشتار، ضمن ایضاحِ نظری وضعیت استثنائی، به اثرات سیاسی و حقوقی اعلام چنین وضعیتی در کشور فرانسه و مقایسۀ آن با ایران پرداخته میشود. پرسش اساسی این نوشتار این است که نتایج سیاسی-زیستیِ اعلامِ وضعیت استثنائی در کشور فرانسه و ایران چگونه به افزایش اختیارات دولت، محدودیت آزادی شهروندان و صفآرایی جامعۀ مدنی در برابر حاکمیت دولت منجر شده است. بهنظر میرسد قدرت دولتها با اعلام وضعیت استثنائی به منظور تنظیم ساحت زیستی- سیاسی جمعیت افزایش یافته است. وضعیت استثنائی اعلام شده در فرانسه در ذیل دشوارۀ «مصلحت دولت» به ایجاد نظم پلیسی- نظامی در جامعه منجر شده، مسالهای که قاعدهمندیِ زیست روزمرۀ شهروندان را به حالت تعلیق درآورده و سایۀ تداوم وضعیت استثنائی را با دائمیکردن ترس میان جمعیت مستقر کرده است. وضعیت استثنائی ایجادشده پس از همهگیری کرونا در ایران، اگرچه نه به وضوح و تعیینکنندگیِ کشور فرانسه، اما تغییرات سیاسی اثرگذاری را بهوجودآورده که برهمزنندۀ نظم سابق اجتماعی بهشمار میرود. در هردو کشور مورد بررسی، کرونا همچون رانهای اساسی، تبدیل به موتور محرکهای شده که با اعلام وضعیت استثنائی، مناسبات قدرت را به سود حاکیت دولت، تغییر داده است. </em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101836_1fa2bc3ee4dce4abe51c23e930e99235.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122Jurisprudence reasons for sanctity of construction and use of nuclear weapons in the deterrence strategy of Islamادله فقهی حرمت ساخت و بهکارگیری تسلیحات هستهای در راهبرد بازدارندگی اسلام20723610183710.29252/piaj.2021.221661.1069FAرضا سلیمانیگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانفاطمه حسینیدانش آموخته گرایش اندیشه سیاسی در اسلام، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.Journal Article20210427Misunderstanding of theological basis for behavior of an Islamic State in strategic spheres, such as deterrence methods, is an effective factor on misconception of international actors to real strategic approach of that state. Therefore, misconception of I.R.I real intention of nuclear activities, have been a continuous concern for some nuclear powers during the two recent decades. It seems it have not yet done a separate research to indicate the firm linkage between theological basis of Islam and atomic power role in its deterrence. Hence, the important question is that whether construction and use of nuclear weapons in Islam would be permitted or not? Prevalent interpretation of Quran signifies to a certain Jurisprudence Sanctity of this issue in the framework of deterrence strategy utilized by an Islamic state such as I.R.I. This article emphasizes that the commitment to non-production, accumulation and use of nuclear weapons, is rooted in Islamic beliefs and Quran teachings rather than opposition of powers and so is not a tactical action. In the framework of ijtihad rational interpretation, this article tries to look for real will of holy legislator about construction and use of these weapons against Koffar. Signalizing teachings of Quran and Jurisprudence to Sanctity of construction and use of nuclear weapons (as the dominant idea), versus the weak idea permitting construction of them would be considered main achievement and conclusion of this writing.<em>شناخت نادرست از مبانی اعتقادی رفتار دولت اسلامی در حوزههای راهبردی از جمله روشهای بازدارندگی عاملی موثر در بدفهمی بازیگران نظام بینالملل از رویکردهای راهبردی واقعیِ آن دولت است. بر این اساس، بدفهمی نسبت به نیات هستهای جمهوری اسلامی ایران، یکی از مشکلات قدرتها طی دو دهه گذشته بوده است. به نظر میرسد هنوز تحقیق مجزایی که بتواند ارتباط وثیق مبانی اعتقادی اسلام با راهبرد هستهای دولت اسلامی نشان دهد انجام نشده است. لذا، پرسش اصلی این مقاله این است که وضعیت جواز/عدمجواز(حرمت) ساخت و بهکارگیری تسلیحات بازدارنده هستهای در تقابل با دشمنان مجهز به چنین تسلیحاتی چگونه است؟ آموزههای حاصل از تفسیر متن قرآن حاکی از حرمت قطعیِ فقهی این موضوع در چارچوب راهبرد بازدارندگیِ دولت اسلامی است. هدف مقاله آن است که نشان دهد الزام به عدم تولید و بهکارگیری سلاح هستهای نه به دلیل محدودیتهای حقوق بینالملل و مخالفت قدرتها، بلکه برخاسته از مبانی اعتقادی ناشی از الزامات قرآنی-فقهی است.این نوشتار در چارچوب روش تفسیر اجتهادی میکوشد به نظر شارع مقدس درباره تولید و استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در راهبرد بازدارندگی نزدیک شود. برجستهسازی مبانی قرآنی-فقهی دالّ بر حرمت ساخت و بهکارگیری تسلیحات اتمی (به عنوان نظر غالب)،در مقابل نظر ضعیف دالّ بر ساخت آنها، مهمترین نوآوری و نتیجه مقاله پیشرو خواهد بود.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101837_5ef931e02b0f29f5abec7a5c828610a9.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122Investigation of Relationship between Bazaar and State in Iran under Hashemi Rafsanjani's Government (1368-1376)بررسی مناسبات بازار سنتی و ساخت سیاسی در دوره هاشمی رفسنجانی (1376-1368)23726410183810.29252/piaj.2021.101838FAوحید سینائیدانشگاه فردوسی مشهدسارا اکبریدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190504The state and the bazaar have experienced variable relations as the two political and economic institutions in contemporary Iran, especially during the Islamic Republic. In the first decade , the state tried to decrease the bazaarc's influence and power in the political and economic spheres in the framework of centralized economic system. But with the arrival of the second decade and the beginning of the presidential term, Hashemi Rafsanjani, these relations have changed greatly. This change was influenced by the Taking the economic adjjustment policies by Rafsanjani in his first government, which provided the grounds for the empowerment and domination of the traditional right wing and the market in the major institutions and institutions of power and authority of the country. But gradually, since 1993, it created the grounds for a dispute between his state and the faction of the bazaar and led to confrontation between them. This article's main question is that how the economic policies influence the interaction between government and bazaar in the Hashemi Rafsanjani's first and second state. The authors' hypothesis is that although in the Hashemi' state first, with the implementation of liberalism policies, commercial and traditional capitalism in the context of the government was able to secure its own interests. But the new economic policies of the second state, the formation of the industrial capitalist class, the entry of foreign investment into the country, inflation, the change in the distribution system, and the creation of chain stores caused a dramatic change in the relations between the state and the bazaar.<em>دولت و بازار به عنوان دو نهاد سیاسی و اقتصادی در ایران معاصر</em><em> و به ویژه در دوره جمهوری اسلامی روابط متغیری را تجربه کرده اند. در دهه نخست دولت در چارچوب نظام اقتصاد متمرکز تلاش کرد از میزان نفوذ و قدرت بازار سنتی در عرصه</em><em></em><em>های سیاسی و اقتصادی بکاهد</em><em>. اما با ورود به دهه دوم و آغاز دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این مناسبات تا حد زیادی متحول گردید. این تغییر بیش از هر چیز متأثر از اتخاذ سیاست تعدیل اقتصادی در دولت نخست وی بود که زمینه های قدرت یابی و استیلای جناح راست سنتی و بازار در عمده ترین نهادها و مراجع قدرت و اقتدار کشور را فراهم نمود. اما به تدریج و به ویژه از سال 1372 زمینه های اختلاف میان دولت وی و جناح بازار فراهم و به تقابل آنها انجامید. سوال اصلی این مقاله چگونگی تاثیر سیاست های اقتصادی بر تعامل دولت و بازار در دولت اول و دوم هاشمی رفسنجانی است. فرضیه نویسندگان این است که اگرچه در دولت اول هاشمی با اجرایی شدن سیاست های لیبرالی، سرمایه داری تجاری و سنتی در پیوند با دولت توانستند منافع خویش را تأمین نمایند، اما سیاست های جدید اقتصادی دولت دوم، شکلگیری طبقه سرمایه دار صنعتی، ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور، تورم، تغییر در نظام توزیع و ایجاد فروشگاه های زنجیرهای موجب دگرگونی آشکاری در روابط میان دولت و بازار شد.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101838_fc8f738459082710a05dc23751346c46.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X13120211122Feasibility Study of Legislation in Religious Thoughts after the Islamic Revolution of Iranامکان یا امتناع قانونگذاری در اندیشه دینی پس از انقلاب اسلامی ایران26529510183910.29252/piaj.2021.212440.0FAعلی ملکیدانشگاه تفرشJournal Article20190718Law is one of the modern concepts that has been presented to Muslim scholars since the Qajar government. The possibility of customary legislation has always been a problem of thought and has become a point of contention for religious ideas after the Islamic Revolution. The lack of theoretical arguments and basic agreement in explaining its exact position has caused widespread practical challenges. This research seeks to; descriptive-analytical and comparative method; in the framework of critical theory, answer the question that; from the point of view of religious ideas after the Islamic Revolution of Iran, is customary legislation possible in public affairs or not? After the Islamic Revolution, two types of religious ideas about the possibility or refusal of law have emerged. From the point of view of the supporters of traditional religious thought, legislation is done only by jurists and customary legislation is considered as a kind of polytheism in the Lordship, but from the point of view of religious modernism, customary legislation is possible due to human rights, equality and freedom in political life. The aim of this article is to examine the views of the supporters of religious ideas after the Islamic Revolution in a precise and clear manner and to propose dialogue in a free and independent space and to submit to the democratic game in order to achieve a common discourse on legislation.<em>قانون از مفاهیم مدرنی است که از زمان دولت قاجار فراروی عالمان مسلمان قرار گرفته است. امکان قانونگذاری عرفی همواره به عنوان یک معضل فکری و اندیشهای مطرح بوده و محل اختلاف اندیشههای دینیِ پس از انقلاب اسلامی شده است. فقدان مباحث نظری و توافق مبنایی در تبیین دقیق جایگاه آن باعث بروز چالشهای عملی گستردهای شده است. این پژوهش درصدد است تا با روش توصیفی، تحلیلی و مقایسهای، درچارچوب نظریه انتقادی به این پرسش پاسخ دهد که آیا از دیدگاه اندیشههای دینی پس از انقلاب اسلامی ایران، قانونگذاری عرفی در امور عمومی ممکن است یا نه؟ پس از انقلاب اسلامی دو نوع اندیشه دینی درباره امکان یا امتناع قانون شکل گرفته است. از دیدگاه حامیان اندیشه دینی سنتی، قانونگذاری صرفا از سوی فقهاء انجام میشود و قانونگذاری عرفی، نوعی شرک در ربوبیت تلقی میشود، ولی از دیدگاه نواندیشی دینی بدلیل ذی حق بودن، برابری و آزادی انسان در سامان حیات سیاسی قانونگذاری عرفی ممکن است. دستاورد این مقاله، بررسی دیدگاه حامیان اندیشههای دینی پس از انقلاب اسلامی به صورت دقیق و مشخص و پیشنهاد گفتگو در فضای آزاد و عاری از سلطه و تن دادن به بازی دموکراتیک برای نیل به گفتمان مشترک درباره قانونگذاری است.</em>https://piaj.sbu.ac.ir/article_101839_17cae55ee20dbf7f3d20c80f82d7c3e3.pdf