دانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X11120191122Refusal of Party Governance; An Analytical Introduction to the Relationship between the Party System & the Electoral System in Iranامتناع حکمرانی حزبی؛ آسیبشناسی رابطه نظام حزبی و نظام انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران11339984810.29252/piaj.2019.99848FAحسن اعماییدانشگاه تهرانمصطفی رضاییدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191005If we consider the main task of the parties to achieve power and obtain the seats of the representatives, the most important issue facing political actors is to provide institutional and legal framework for the political participation of individuals and groups of society, and in this regard, the electoral system and its relationship with the party system matters. In Iran, due to weakness of the electoral system, the party system faces a crisis of lack of institutionalization and instability. Therefore, the main question of this article is why, despite the freedom to form political parties in Iranian law, party governance have not been formed? This article, using a descriptive-analytical method and using an institutionalist perspective, seeks to examine the role of the legal system and, consequently, the laws and regulations governing parties and elections in shaping and consolidating the party system in Iran. The study of the laws governing the parties since the formation of the Islamic Republic of Iran shows that the creation of various barriers and the imbalance between the rights and duties of parties in these laws are the main and direct factors of the lack of institutionalization of parties and party governance. In fact, the institutional rules)electoral law and parties( in the Islamic Republic have destroyed and weakened them instead of encouraging the formation and consolidation of party mechanisms.اگر کارویژه اصلی احزاب را دستیابی به قدرت و کسب کرسیهای نمایندگی بدانیم، مهمترین مسئلهای که پیش روی کنشگران سیاسی قرار میگیرد، فراهم کردن بسترهای نهادینه و قانون مند جهت مشارکت سیاسی افراد و گروههای مختلف اجتماعی است و در همین زمینه نظام انتخاباتی و رابطه ی آن با نظام حزبی اهمیت پیدا میکند. در ایران به دلیل کاستیهای نظام انتخاباتی، نظام حزبی با بحران عدم نهادینگی و بی ثباتی مواجه است. از این رو، پرسش اصلی این مقاله این است که چرا علیرغم وجود آزادی تشکیل احزاب سیاسی در قوانین ایران، حکمرانی حزبی شکل نگرفته است؟ این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی و با استفاده از چشم انداز نهادگرایانه، به دنبال بررسی نقش نظام حقوقی و به تبع آن قوانین و مقررات حاکم بر احزاب و انتخابات در شکلگیری و تثبیت نظام حزبی در ایران است. بررسی قوانین حاکم بر احزاب از بدو شکلگیری نظام جمهوری اسلامی نشان میدهد که ایجاد موانع گوناگون و عدم توازن میان حقوق و تکالیف احزاب در این قوانین، از عوامل اصلی و بیواسطه ی عدم نهادینگی احزاب و حکمرانی حزبی است. در واقع، قواعد نهادی (قانون انتخابات و احزاب) در جمهوری اسلامی، بهجای آنکه مشوق شکلگیری و تثبیت سازوکارهای حزبی باشند، آنها را تخریب و تضعیف کردهاند.https://piaj.sbu.ac.ir/article_99848_0c867e62be253948a5e9563e8e6790b5.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X11120191122Religion and Government in Sasanian Era: Introduction to Zarathustra’s Political Theologyدین و دولت در عهد ساسانی؛ درآمدی بر الهیات سیاسی زرتشت34579986110.29252/piaj.2019.99861FAمصطفی انصافیدانشگاه علامه طباطبائیشجاع احمدونددانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191005The idea of Iran as a religious, cultural, and ethnic reality goes back as far as the end of the 6th century B.C.E. As a political idea, we first catch sight of it in the twenties of the 3rd century C.E. as an essential feature of Sasanian propaganda. Although, up until the end of the Parthian period, Iranian identity had an ethnic, linguistic, and religious value, it did not yet have a political import. The idea of an “Iranian” empire or kingdom is a purely Sasanian one. Third-century Iran was shaken by a conflict between universalism and nationalism that was most clearly manifest in the religious and cultural sphere. The outcome of this conflict is well known: the traditionalistic and nationalistic impulses gained the upper hand, and Manichean universalism succumbed to the nationalism of the Zoroastrian Magi. Iranian identity, which up to that point had been essentially of a cultural and religious nature, assumed a definite political value, placing Persia and the Persians at the center of the Ērān-šahr, in other words, at the center of a state based on the twin powers of throne and altar and sustained by an antiquarian and archaizing ideology.حداقل از زمان ورود نخستین مهاجران به ایران در دوره ی ماقبل مادها، ایران به لحاظ ایدئولوژیک به ایران مزدایی یا خرد مزدایی مشهور بود که در آن کثیری از خدایان، ایزدکده ی ایرانیان را شکل میدادند. اما بهتدریج تصویر خدایان ایرانی روشن و روشنتر شد. البته این امر نسبتی با ساختار قدرت داشت، چنانکه با ظهور دولت ساسانی، همنشینی جالبی میان آیین زرتشت با این دولت برقرار شد. اینکه چرا و چگونه دولت ساسانی از میان کثیری از آیینهای مزدایی چون زروانیسم، میترایسم، مانویت و حتی ادیان وارداتی مثل مسیحیت و یهودیت، به خدای زرتشت پیوست، واجد اهمیت پژوهشی بسیاری است. بدینسان، هدف این مقاله بررسی چرایی و چگونگی اولویت یافتن آیین زرتشت در ذهنیت و عملکرد زمامداران ساسانی است. روش این مقاله، تحلیل گفتمان از نوع گفتمان لاکلا و موف است. بر این اساس، عناصر اصلی گفتمان الهیات سیاسی زرتشتی، عناصر هژمونیک، مفصلبندیها، کارگزار اجتماعی و غیریتساز آن مورد واکاوای قرار خواهند گرفت. بر اساس یافتههای این مقاله، آیین زرتشت واجد مؤلفههایی است که الهیات موجود در آن را برای سیاست یکپارچهسازی، هویت سیاسی و ضدیت با تکثر نیروها که خصلت اصلی حکمرانی ساسانی بود، فراهم میکند. نتیجه آنکه عناصر اصلی الهیات زرتشتی چون هستیشناسی کیهانی، جهانبینی خیمهای، فره ایزدی و خودچیرگی، مبنای اصلی حکمرانی ساسانی را برای اجرای یک سیاست همگونساز در قلمرو پارس فراهم آورد.https://piaj.sbu.ac.ir/article_99861_2b92a41aca633e8392a97cbd2d7a3c68.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X11120191122A Comparison of Saadi’ s Political Thought with International Relations Theoriesنسبت اندیشه سیاسی سعدی با نظریههای روابط بینالملل58819986610.29252/piaj.2019.99866FAعلی باقری دولتآبادیدانشگاه یاسوج0000-0002-4584-5870محمدحسن اسدیدانشگاه یاسوجJournal Article20191005One of the most important issues that has attracted the attentions of scholars, cultural and educational policy-makers, and as well as the Iranian top officials in recent years is to create the indigenous knowledge. Knowledge of International Relations has not been separated from this concern, and there has always been a debate about how much indigenous knowledge has been generated in this field? One of the fundamentals of native theories of international relations is the consideration of intellectual traditions throughout a nation›s history. Saadi is an Iranian poet who paid attention to politics and governance in his works. Accordingly, the main question ofthis research is whether Saadi›s approach to the world and relations with other nations is consistent with what theoretical tradition? For this purpose, a descriptive-analytic method has been used. Findings of the research show that among the theories of International Relations in the twentieth century, two traditions of Realism and Idealism can be found well in Sadi›s works. What distinguishes Saa›di in this regard is the evolution of his thought of pure Realism or Idealism towards the pragmatism that is seen in few thinker and theorist.یکی از مهمترین موضوعاتی که در سالهای اخیر ذهن دانش پژوهان، سیاستگذاران فرهنگی و آموزشی و حتی مقامات عالی کشور را به خود مشغول کرده، زمینهسازی برای تولید دانش بومی و نیل به چنین دانشی است. دانش روابط بین الملل نیز از این دغدغه جدا نبوده و همیشه این بحث وجود داشته که تا چه حد تولید دانش بومی در این رشته صورت گرفته است. یکی از پایههای تدوین نظریههای بومی روابط بین الملل، توجه به سنتهای فکری در طول تاریخ یک کشور است. سعدی از جمله شاعران ایرانی است که در نظم و نثر خود به حوزه ی سیاست و حکومت توجه نشان داده است. بر این اساس، سؤال اصلی پژوهش این است که نگاه سعدی به جهان و روابط با سایر دولت ها در قالب کدام سنت نظری جای می گیرد؟ هدف از انجام این پژوهش، شناخت و معرفی سرمایه های فکری و اندیشه ای ایرانیان برای بهره گیری در تولید نظریه های بومی روابط بین الملل در آینده است. فرضیه پژوهش- همانگونه که در تصویرسازی های انجام شده از سعدی در جامعه وجود دارد- بر تعلّق وی به نظریه لیبرالیسم (شاخه آرمان گرایی) تأکید دارد. برای آزمون فرضیه، از روش مقایسه ای استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از مجموع نظریههای طرح شده در قرن بیستم، دو سنت واقعگرایی و آرمانگرایی را بهخوبی میتوان در آثار سعدی یافت. آنچه سعدی را در این میان متمایز میسازد، سیر اندیشه ی وی از واقعگرایی یا آرمانگرایی محض به سوی واقعگرایی عملگرایانه است که در کمتر اندیشمند و نظریه پردازی مشاهده میشود.https://piaj.sbu.ac.ir/article_99866_60448c5c4eaa6d3f0af401d950c2def5.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X11120191122Relationship between Qajar's Rule Mechanisms and Public Resistances for Justiceنسبت سازوکارهای حکمرانی قجری و مقاومت های عمومی عدالت خواهانه821069987110.29252/piaj.2019.99871FAراضیه شامخ نیادانشگاه الزهرامرضیه موسوی خامنهدانشگاه الزهرارضا نجف زادهدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191005The scrutiny of the formation of Justice-demanding resistances during the constitutional period and afterwards can be useful in understanding how the first public resistances in the Qajar era came to be known as Rebellion and their glitches have gotten as anti-security. The main purpose of this study is to understand the change of the regimes of truth as well as the Qajar ruling practices to understand how resistances have been shaped. Therefore, the key question is "what kind of ruling practices (Techniques and Knowledges) caused justice-demanding resistances and how these resistances got an anti-security glitch?" The focal point of the formation of public resistances seems to be the bureaucratic offices and the judiciary. On the one side, the bureaucratic offices had been focused on hiring obedient menials, postponing decisions and buying and selling positions. On the other side, the scapegoating and torturing were the baselines in the courts. The most important achievement of this research, based on the Foucauldian genealogy approach, is extracting the elements of the Sultani's diagram, the main function of that was grabbing everything for the limited and ritual donation (of privileges and interests). Michel Foucault's genealogical approach has been used in this study.بررسی تاریخ شکل گیری مقاومت های عدالت خواهانه در دوران مشروطه خواهی و پس از آن می تواند در درک این مسئله مفید و حیاتی باشد که چگونه نخستین مقاومت های عمومی در عصر قاجار، برچسب شورش خوردند و صبغه ی امنیتی به خود گرفتند. هدف عملیاتی پژوهش، درک تغییر رژیم های حقیقت و نیز کردارهای حکمرانی قجری است تا نحوه ی شکل گیری مقاومت ها و سپس امنیتی شدن آنها را دریابیم. لذا پرسش اصلی این است که مقاومت های عدالت خواهانه در برابر کدام کردارهای حکمرانی (اعم از تکنیک ها و دانش ها) ایجاد شده و صبغه ی امنیتی یافتند؟ به نظر می رسد بزنگاه اصلی شکل گیری مقاومت های عمومی، دفاتر دیوانی و محاکم قضایی بوده است. دفاتر دیوانی با محوریت استخدام چاکران لایق، به تعویق انداختن تصمیمات و تیولداری کار می کرد و در محاکم نیز بلاگردانی و تعذیب خاطی، محور اصلی کارها بود. مهم ترین دستاورد این پژوهش استخراج عناصر «نمودار سلطانی» است. کارکرد اصلی این نمودار، ستاندن همه چیز در قبال هبه ی محدود و آیینیِ امتیازات و منافع است. شیوه ی کار تبارشناختی میشل فوکو در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.https://piaj.sbu.ac.ir/article_99871_234f9697415a286eaacc5f3b501cdf4d.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X11120191122The Position and Roles of State in the Third Development Plan of the I.R.I from the Perspective of New Institutionalismجایگاه و نقشهای دولت در برنامه ی سوم توسعه ی ج. ا. ایران از منظر نهادگرایی جدید1071319984310.29252/piaj.2019.99843FAابراهیم عباسیدانشگاه شیراز0000-0002-1420-9556عظیمالله محمودیدانشگاه شیرازJournal Article20191005The position and roles of states in the economy and their type of presence has been an important issue for development scholars. The question of the present research is exploring the features of the state in the implementation of the Third Development Plan from the perspective of institutionalism. According to Peter Evans, self-reliance of state )meritocratic bureaucracy(, and community-based self-reliance are the key indicatorsof the developmental states. The Custodian, Demiurge, Midwifery and Husbandry roles are Evans’ rules for defining the state intervention in industrial development. The main hypothesis is that the state in the Third Development Plan drew some horizons in indicators such as “Efficient Bureaucracy, Relative Autonomy and Community-based Self-reliance” for solving its structural problems, but in this effort faced with somechallenges. The Plan also emphasized the expansion of some industries, which Evans described as the mother of industries that have the “overflow” power toward other industries. The method of this article is documentary research. Our goal is to emphasize on the importance of the state's position in the development of Iran and the identification of the state roles in order to determine the strength and weakness of one of the developmentplans from the perspective of political economy.جایگاه و نقش دولت در اقتصاد و نوع این حضور، مسئله ی مهم محققان توسعه بوده است. در ایران نیز این موضوع مناقشه ی زیادی بین طرفداران تصدیگری دولت و ایفای وظایف حاکمیتی ایجاد کرده است. سؤال مهم مقاله ی حاضر، بررسی ویژگیهای دولت و نقشهای آن در اجرای برنامه ی سوم توسعه از منظر نهادگرایی است. «دولت خودگردان» و «دولت خودگردان متکی بر جامعه» مهمترین شاخصهای دولت توسعهگرا از دیدگاه ایوانز هستند. نقشهای تولیگری، تصدیگری، قابلگی و پرورشگری دولت نیز قانونمندیهای ایوانز برای تعریف دخالت دولت در توسعه ی صنعتی است. فرضیه ی تحقیق آن است که دولت در برنامه ی سوم توسعه، در شاخصهایی مانند «دیوانسالاری کارآمد، استقلال نسبی دولت و خوداتکایی متکی به جامعه»، افقهایی برای حل مشکلات ساختاری دولت ترسیم کرد، هرچند در حل آنها با چالشهایی مواجه بود. همچنین در این برنامه، بر گسترش برخی از صنایع تأکید شد که ایوانز آنها را مادر صنایع لقب داده است و قدرت «سرریز» و حرکت دهنده به سایر صنایع را دارند. روش این مقاله، تبیینی و از نوع مطالعات کتابخانهای و اسنادی است. هدف تأکید بر اهمیت جایگاه دولت در مسیر توسعه ی ایران و شناسایی نقشهای دولت، بر مبنای دیدگاه ایوانز است تا قوت و ضعف یکی از برنامههای توسعه از منظر اقتصاد سیاسی مشخص شود.https://piaj.sbu.ac.ir/article_99843_e783a7316c455fd92dee1c22824f487f.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X11120191122Imbalance and Heterogeneous Behavioral Patterns of Regional Powers in Syria Crisis Managmentعدم موازنه و الگوهای رفتاری نامتجانس قدرتهای خاورمیانه در مدیریت بحران سوریه (2019-2011)1321559985110.29252/piaj.2019.99851FAندا کهریزیدانشگاه رازیقدرت احمدیاندانشگاه رازیJournal Article20191005The collapse of the bipolar structure of the international system caused imbalance in the international system. In the bipolar structure, the balance of power crisis management was carried out by two blocs, but by the collapse of the system, crisis management especially in areas like the Middle East seems unreachable. Long term regional conflict in Syria is a clear example of such situation. This research, by a descriptive approach, looking for an answer to the question of "Why does the Syrian crisis with its unmanagement in the imbalance of power in international system continues as such?" One of the reasons of the unmanaging the Syrian crisis- by using the library method- is the heterogeneity of behavioral patterns adopted by the regional powers, such as Islamic Republic of Iran, Turkey and Saudi Arabia, to manage the crisis in the unbalanceed structure of the system. Iran by adopting a restrained behavior pattern, Saudi Arabia by an aggressive conduct and Turkey by a reckless conduct, had no congruency to the Syrian crisis. Examining the security and crisis management mechanism and the powers involved in this process is very important. purpose of this article is to explain the behavior of the powers of the region which as a result of their conflict of behavior has made crisis management and peace in the Middle East unusual. The theoretical framework of the research uses the realism paradigm; in this paradigm we have used Benjamin Miller's Multiple Approaches that is a unique method in the compass of crisis management. Peace in the Middle East requires congruent behavioral patterns of the three powers.با از بین رفتن ساختار دوقطبی، عدمتوازن بر نظام بینالملل حاکم شد. در موازنه ی قدرت، مدیریت بحرانها توسط دو بلوک انجام میشد، اما پس از فروپاشی این نظام، مدیریت بحرانها بالأخص در مناطقی چون خاورمیانه، امری دور از دسترس به نظر میرسد. منازعه ی فرامنطقهای چندین ساله در سوریه، مثال بارز این گفته است. این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به «چرایی استمرار بحران سوریه و عدم مدیریت آن در شرایط فقدان موازنه ی قوا در نظام بینالملل» است. با بهره گیری از روش کتابخانهای، میتوان یکی از دلایل عدم مدیریت بحران سوریه را «عدم تجانس میان الگوهای رفتاری اتخاذشده توسط قدرتهای منطقه (جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، عربستان) جهت مدیریت بحران در شرایط فقدان موازنه در ساختار نظام» دانست. جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ الگوی رفتاری مبتنی بر خویشتنداری، عربستان با الگوی رفتاری تهاجمی و ترکیه با رفتاری بدون ملاحظه، تجانسی در رویکردهای خود به بحران سوریه نداشتند. بررسی امنیت و سازوکار مدیریت بحران و قدرتهای دخیل در این فرآیند، حائز اهمیت بسیاری است. هدف این نوشتار، تبیین الگوی رفتاری قدرتهای منطقه است تا نشان دهد که تعارض عملکرد آنان چگونه مدیریت بحران و صلح در خاورمیانه را به امری غیرمعمول تبدیل کرده است. چارچوب نظری پژوهش از پارادایم واقعگرایی بهره گرفته است. در قالب این فرانظریه، از رهیافتهای چندگانه ی مطرحشده توسط بنجامین میلر که در حیطه ی مدیریت بحران چارچوبی منحصربهفرد است استفاده شده است. صلح در خاورمیانه نیازمند الگوهای رفتاری متجانس سه قدرت یادشده است.https://piaj.sbu.ac.ir/article_99851_438738ce179076fc72dcfa0bcbac76d7.pdfدانشگاه شهید بهشتیرهیافتهای سیاسی و بین المللی1735-739X11120191122Future Studies and Application of International Relation Theoriesآیندهپژوهی (الگوی امتداد حال) و کاربست نظریههای روابط بینالملل1561779985610.29252/piaj.2019.99856FAسیدرضا موسوی نیادانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191005How can we use international relations theory, which ends in prediction, in the future studies that ends up in the future making? What is the position of critical theories of international relations in the future studies? Future studies are defined in interpretative studies, due to its conception, the rotational attitude to history and the possibility of constructing future. According to some futurists, the use of the theoretical framework in interpretative studies is impossible. In contrast, some argue that the process of future studies is not just based on imagery and imagination, but there is an important pillar in future studies, which is past and present studies, then, to identify and explain trends and events, one can use the theory as explained and analyzed tools. In this research, wepresent the third perspective, by dividing the process of future studies into two exploratory and normative stages. we show that the use of the theoretical framework in the exploratory phase is possible but limited, but the exploitation of theories in the normative stage is crucial for future development. The hypothesis is: the extended present pattern in future studies is based on two stages: exploratory and normative: in the first stage, probable futures are discovered in a process with an inductive strategy. Restricting this stage in the theoretical framework creates an ontological limitation. But in the normative stage, a selection of theories can be used, especially the approach of theories to the future in the stages of scenario making and prescription.این مقاله در پی امکان و نحوه کاربست نظریههای روابط بینالملل در روند آیندهپژوهی است. برخی از آیندهپژوهان به واسطه ی ابتنای آیندهپژوهی بر تصورات و نگرش چرخشی به تاریخ، آیندهپژوهی را روشی تفسیری میدانند و معتقدند که استفاده از چارچوب نظری و یا مفهومی (بهعنوان ابزار تحلیل و تبیین) در مطالعات تفسیری غیرممکن است. در مقابل، برخی استدلال میکنند که روند آیندهپژوهی فقط مبتنی بر تصویر و تصورات نیست، بلکه میتواند مبتنی بر شواهد تجربی (فکتها) باشد؛ پس میتوان از نظریه بهعنوان ابزار تبیین و تحلیل بهره برد. در این مقاله قصد داریم دیدگاه سومی را مطرح کنیم و با تقسیم روند آیندهپژوهی به دو مرحله ی اکتشافی و هنجاری، نشان دهیم استفاده از چارچوب نظری در مرحله ی اکتشافی، ممکن اما محدودیتزاست، ولی بهرهمندی از نظریه در مرحله ی هنجاری برای آیندهسازی راهگشاست. نتایج این مقاله نشان میدهد که آیندهپژوهی مبتنی بر دو مرحله ی اکتشافی و هنجاری است. در مرحله ی نخست، آیندههای محتمل طی فرآیندی با راهبرد استقرایی کشف میشوند. محصورکردن این مرحله به چارچوب نظری، محدودیت هستیشناسی ایجاد میکند؛ اما در مرحله ی هنجاری میتوان در مرحله ی سناریوسازی و تجویز از یک یا چند نظریه ی به خصوص پیشبینی نظریهها بهره مند شد. این مقاله کاربست نظریههای روابط بینالملل در آینده پژوهی را با ذکر مثالی از «آینده ی روابط ایران و اتحادیه ی اروپا پس از خروج آمریکا از برجام تا سال 2021» نشان میدهد. روش پژوهش توضیحی-تبیینی است.https://piaj.sbu.ac.ir/article_99856_d5e178b20e7dd37521312666d502fa92.pdf