@article { author = {Omidali, Babak}, title = {The Study of Epistemological Ambiguities in the Understanding of the “Authoritarian Aspects of Alfarabi’s Political Philosopy”}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {10}, number = {1}, pages = {43-61}, year = {2018}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the field of Islamic political philosophy, there is a relatively new interpretation of Alfarabi’s political philosophy that uses the Foucault’s discourse analysis to see unknown aspects of the Alfarabi’s political idea; the aspects that show the historical relationship between “power” and “knowledge” in Muslim societies. Based on this interpretation of the Islamic political knowledge in general and Alfarabi’s idea in particular, we are faced with the “authoritarian” aspects of Alfarabi’s idea of “The Opinions of the People of the Virtuous City”; the idea that arises from the structure of the political power of the Alfarabis’s era, and is formed to expand the hierarchical notion of political order instead of shaping a critical knowledge. In this article, the epistemological foundations of such interpretation are the main issues that will be under discussion in two parts: the “ideological” dimensions of Alfarabi’s political idea and the ways in which Foucault’s discourse analysis can be applied. As far as these issues are concerned, it seems to be some ambiguities in aforementioned interpretation. }, keywords = {: Interpretation,Political Knowledge,Alfarabi’s Political Philosophy,Ideology,City,Rupture}, title_fa = {ابهامات معرفت شناسانۀ خوانش فوکویی از فلسفه سیاسی فارابی}, abstract_fa = {موضوع اصلی این نوشتار، بررسی خوانشی خاص از فلسفه سیاسی فارابی است که با بهره­ گیری از روش ­شناسی میشل فوکو و استفاده از تحلیل گفتمان در نگاه به تاریخ اندیشه سیاسی در دوره ی میانه، در تلاش بوده است تا به آشکارسازی و فهم بخشی از ابعاد پنهان و ناگفته­ ی دانش سیاسی اسلامی دست یابد؛ ابعادی که از ارتباط و نسبت مستقیم «قدرت» و «دانش» و تقدم «عمل» بر «نظر» در حوزه­ ی جوامع اسلامی از جمله ایران می ­بایست خبر دهند. بر مبنای چنین خوانشی از تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، ما با تفسیری از فلسفه سیاسی فارابی به‌عنوان بخشی از جریان تفکر سیاسی در جوامع مسلمان روبه­ رو می­ شویم که بر ماهیت «اقتدارگرایانه­ ی» ایده­ ی «مدینه فاضله» تأکید داشته است؛ ایده ­ای که در نهایت نه در راستای نقد درونی ساخت قدرت سیاسی موجود در عصر فارابی، بلکه در راستا و درست در هماهنگی با آن شکل گرفته است. در این نوشتار، تلاش شده است تا مبانی معرفتی و روش ­شناختی چنین خوانشی مورد پرسش و بررسی قرار گیرند. این بررسی در دو بخش اصلی پی گرفته شده است. در بخش نخست، ابهامات موجود بر سر ابعاد «ایدئولوژیک» فلسفه سیاسی فارابی و در بخش دوم ابهامات در کاربست روش­ شناسی فوکو مورد واکاوی قرار گرفته­ اند.}, keywords_fa = {تفسیر,دانش سیاسی دوره ی میانه,فلسفه سیاسی فارابی,شهر,ایدئولوژی,گسست}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_99727.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_99727_c1457581c125d4fc74b1e604a6e59a6d.pdf} }