@article { author = {Soori, Narges and Shariati Mazinani, Sara}, title = {Internal Critique of the Theoretical Coherence of the Political Thought of Seqat-ol-Eslam Tabrizi about the Conflict Between Religion and Freedom}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {9}, number = {4}, pages = {90-112}, year = {2019}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Freedom in the constitutional era was established as one of the rights of the nation in the constitutional amendment. But the short-term deployment of freedom in Iran's society did not last long, which was faced with a crisis of religious legitimacy. This crisis, along with other socio-political structural barriers that existed, resulted in the decline of freedom with the claim of religious illegitimacy. In the face of this crisis, the pro-constitutional scholarstrend sought to rethink the relation of religion and freedom, and in general the relation of religion and constitution to theorize a coherent theory to give religious legitimacy to this new political foundations. Seghato al-Islam Tabrizi is one of the main figures of this trend. In his political treatises, he makes an effort to light on the project of legitimizing constitutionalism and freedom. This article tries to examine the theological arrangements provided by Saghato al-Islam in order to solve the conflict between the religion and freedom and the inner coherence of his theoretical plan. The theoretical approach taken to study the present problem is an analysis that Tocqueville offers of the religion and freedom ratio in the book of “democracy in America”.}, keywords = {freedom,Crisis of Religious Legitimacy,Secularization,Sanctification}, title_fa = {نقد درونی انسجام نظری اندیشه سیاسی ثقه‌الاسلام تبریزی پیرامون فراروی از تعارض دین و آزادی}, abstract_fa = {آزادی در دوره مشروطه به‌عنوان یکی از حقوق ملت در متمم قانون اساسی به تثبیت رسید، اما استقرار کوتاه‌مدت آزادی در جامعه ایران دیری نپایید و با بحران مشروعیت دینی روبه‌رو شد. این بحران در کنار دیگر موانع ساختاری سیاسی-اجتماعی که وجود داشت، زوال آزادی با داعیه عدم مشروعیت دینی آن را به دنبال آورد. در مواجهه با این بحران، جریان علمای حامی مشروطه درصدد برآمدند نسبت مذهب و آزادی و به‌طورکلی نسبت دین و مشروطه را مورد بازاندیشی قرار دهند تا با ساختن نظریه‌ای منسجم، به این بنیان سیاسی نوظهور مشروعیت دینی بدهند. ثقه‌الاسلام تبریزی یکی از چهره‌های شاخص این جریان محسوب می‌شود که در رسایل سیاسی خود، پروژة‌ مشروع‌سازی مشروطه و آزادی را وجهه همت خود قرار داده است. در این نوشتار، سعی بر آن است تا تمهیدات نظری­ای که ثقه‌الاسلام به‌منظور حل تعارض نسبت دین و آزادی فراهم می‌آورد و نیز انسجام درونی طرح نظری او مورد بررسی قرار گیرد. رویکرد نظری که برای مطالعة مسئله حاضر اتخاذ شده، تحلیلی است که توکویل در کتاب «دموکراسی در آمریکا» از نسبت دین و آزادی ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {آزادی,بحران مشروعیت دینی,سکولاریزاسیون,قدسی‌سازی}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_99707.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_99707_c53996a379b63d6fb63fc5c8827d1c55.pdf} }