@article { author = {Shokri, Morteza and Dehghani Firooz Abadi, seyed Jalal}, title = {Analysis of Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran by “A Cultural Theory of International Relations”: the Case of Study: Nuclear Diplomacy}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {13-42}, year = {2020}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {10.29252/piaj.2020.100627}, abstract = {Most of the theories used in analyzing foreign policy of the Islamic Republic of Iran are based on “Appetite " or "Reason" anthropology. While the logic of Iran's foreign policy in certain issues, such as the nuclear conflict with the West, cannot be analyzed solely on the basis of Appetite and Reason drives such as security and power. In this regard, “A cultural theory of international relations” can provide a framework for analysis of the Ideational aspects of Iran’s foreign policy as it seeks the basis of the international politics in the spirit drive. The question is that, what is the basis of some courageous behaviors of Iran’s foreign policy, in particular it’s nuclear dispute with the West, which has affected the impulses of gaining power and security? By applying of the philosophical anthropology of “A cultural theory of international relations”, we can state this hypothesis that Iran’s foreign policy particularly its nuclear diplomacy is spirit-based. On this basis, the logic and basis for nuclear diplomacy can be analyzed on the basis of two instruments of, aimed at Self-esteem.}, keywords = {Foreign Policy,cultural theory of international relations,nuclear diplomacy,Honor,standing,Self-Esteem}, title_fa = {تحلیل راهبرد مقاومت در دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه فرهنگی روابط بین‌الملل}, abstract_fa = {منطـق رفتار سیاسـت خارجـی ایران در موضوع هسـته ای اغلب در چارچـوب نظریه های خردگـرا و بـر اسـاس گزاره هایـی چـون »انتخـاب اسـتراتژیک«، »انتخاب اقتصـادی« و نیازهای فیزیکی تحلیل شـده اسـت. در حالـی که برخی از وجوه رفتار سیاسـت خارجی ایـن کشـور مثـل بلندپـروازی و مقاومـت فعـال در موضـوع هسـته ای در عیـن فشـارهای اقتصـادی ناشـی از تحریـم غـرب به ویـژه ایاالت متحـده را نمی تـوان بـر اسـاس ایـن نظریه هـا تبییـن کـرد. در چنیـن شـرایطی، فهم منطـق رفتار سیاسـت خارجـی جمهوری اسـالمی، مسـتلزم درکی عمیق از زمینه های فرهنگی و روانشناسـی سیاسـت خارجی آن اسـت. مقالـه حاضر بـا اسـتفاده از نظریـه فرهنگی روابـط بین الملـل که نظـام بین الملل و سیاسـت خارجی کشـورها را بر اسـاس زمینه هـای تاریخی و انگیزه های روان شـناختی تحلیـل می کنـد، تـالش دارد علـت راهبـرد مقاومت ایـران در موضـوع هسـته ای را تبیین کنـد. یافته هـای پژوهـش نشـان می دهـد در سیاسـت خارجـی جمهـوری اسـالمی، گذشـته و حافظـه تاریخـی همـواره نقـش مهمـی ایفـا می کنـد. بـه ایـن معنـا کـه ترکیبی از آموزه هـای اسـالمی و مسـئله غـرور در فرهنـگ ایرانـی و احسـاس تحقیـر و قربانـی شـدن در گذشـته، موجـب برانگیخته شـدن حـس اسـتقالل طلبی و فرهنـگ مقاومت در برابـر دیکتاتـوری و سـلطه قدرت هـای خارجـی در میـان مردم ایـران و به تبع آن سیاسـت خارجـی شـده اسـت کـه هدفی به نـام منزلـت و عـزت را دنبـال می کنـد. روش پژوهش مقالـه کیفـی از نـوع شـرطی خالف واقع اسـت.}, keywords_fa = {سیاست خارجی,نظریه فرهنگی روابط بین‌الملل,دیپلماسی هسته‌ای,منزلت طلبی,افتخار جویی و عزت‌نفس}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100627.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100627_c02d2a662a7c176d313f2a99a3086d98.pdf} } @article { author = {Koolaee, Elaheh and Anvari, Saeed}, title = {Influence of German Revolutionary Conservatism on New Eurasianism, the Relation between Carl Schmitt and Alexander Dugin}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {43-66}, year = {2020}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {10.29252/piaj.2020.100628}, abstract = {Carl Schmitt and Alexander Dugin are considered statist thinkers who synthesized nationalism and religiosity in order to construct a national political theology to consolidate the state and empower national strength. They both believe that the individual must derive meaning from the construct of «nation». This construct (nation) can only achieve sovereignty when, based on its distinct characteristics, it creates a border between «us» and «them» and, relying upon a powerful state, to protect this political and sovereign border by all means. Alexander Dugin has borrowed the fundamental concepts of Carl Schmitt›s philosophy, the German conservative thinker, and he has mixed it with the geopolitical needs of Russia in its era of decline and weakness after the dissolution of the Soviet Union. Thus he has constructed a geopolitical anti-liberal school of thought which aims to consolidate the Russian nation-state by emphasizing upon its unique and sui generis characteristics. Russian Neo-Eurasianism, as understood by Dugin, is heavily influenced by German revolutionary conservatism and Carl Schmitt.}, keywords = {Neo-Eurasianism,German revolutionary conservatism,Carl Schmitt,Alexander Dugin}, title_fa = {تأثیرپذیری نواورآسیاگرایی روسی از محافظه کاری انقلابی آلمان بررسی موردی: رابطه آراء الکساندر دوگین و کارل اشمیت}, abstract_fa = {کارل اشـمیت و الکسـاندر دوگیـن دو متفکـر دولت گـرا به شـمار می رونـد که با ایجاد سـنتزی ملی به دنبال تثبیـت دولت و تقویت ِ از ملی گرایـی و دیانـت و برسـاختن نوعی الهیات سیاسـی قـدرت ملـی هسـتند. هـر دو بـاور دارند که فـرد باید در سـازه ای به نـام »ملت« معنـا یابد. این سـازه )ملـت( تنهـا زمانـی می توانـد بر سرنوشـت خـود حاکم شـود که بـر اسـاس ویژگی های خویشـتن، مـرز میـان »مـا« و »دیگـری« را ترسـیم کنـد و بـا تکیه بـر دولتـی قدرتمنـد، از این مـرز کـه همان مـرزی سیاسـی و حاکمیتی اسـت، با تمـام وجود دفـاع کند. مسـئله اصلی این مقالـه تبییـن چگونگـی بازخوانـی مفاهیـم »محافظـه کاری انقالبـی آلمان« توسـط الکسـاندر دوگیـن و گـذار از یـک نظریـه دولـت بـه یـک مکتـب ژئوپلیتیکـی اسـت. در همیـن زمینـه ایـن پرسـش قابـل طـرح اسـت کـه:» نواوراسـیاگرایی روسـی در حـوزه مفاهیـم بنیادیـن، چـه تأثیـری از محافظـه کاری انقالبـی آلمـان پذیرفتـه اسـت؟« فرضیـه پژوهـش از این قرار اسـت کـه: »الکسـاندر دوگیـن به عنـوان نماینـده نواوراسـیاگرایی بـا وام گرفتـن مفاهیـم »دولـت«، »حاکمیـت« و »امر سیاسـی« از متفکـر محافظه کار انقالبـی آلمانی کارل اشـمیت و ترکیب و آن بـا الزام های ژئواسـتراتژیک روسـیه در دوران انحطاط و ضعف این کشـور پس از فروپاشـی شـوروی، یـک مکتـب ژئوپلیتیکی ضدلیبرال برسـاخته که هـدف آن تحکیم پایـه های دولت- ملـت روسـیه بـا تکیـه بـر خاص بودگی هـا و ویژگی هـای منحصـر بـه فرد این کشـور اسـت.« ایـن مقالـه بـا بهره گیری از رهیافـت تاریخی اسـکینر، »بحران دولت« در روسـیه و آلمـان را به عنـوان مهمتریـن عامـل زمینـه ای پیونددهنـده میـان ایـن دو سـامانه مفهومی معرفـی می کند. رهیافـت اصلـی ایـن مقالـه، تأکیـد بـر نقـش اساسـی »بحـران دولـت« در ایجـاد نظریه هـا و ایدئولوژی هـای محافظه کار-انقالبـی اسـت.}, keywords_fa = {محافظـه کاری انقالبـی آلمـان,نواوراسـیاگرایی,کارل اشـمیت,الکسـاندر دوگین}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100628.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100628_a730f3fcc199ccba4dd7a816e648e63c.pdf} } @article { author = {Etaat, Javad}, title = {Legitimacy and political participation in the thought of Shia Faqihs}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {67-94}, year = {2020}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {10.29252/piaj.2020.100629}, abstract = {A key important factor in Muslim countries and in relation to public domain, especially with regards to democracy is religious scholars’ viewpoints. Their jurisprudential perceptions which are based on Islamic resources (the Quran and narrations form the Prophet) and influenced by contextual elements such as time and geography have resulted in a wide spectrum of various and even contradictory positions. Given this, different questions arise about origins of legitimacy, compliance and political participation, e.g. how does Islam compromise with republicanism? And also; in an Islamic society the ruler is people’s representative who is appointed by them to govern the society on their behalf or he has custodianship over people? On what basis does an Islamic political system gain its legitimacy; people’s vote or religious authorities? And finally, what relationship does exist between people’s vote and the Guardianship of an Islamic Jurist or Wilayate Faqih? Some Shia-Muslim scholars in answering the above questions believe that the religious political authority is only for the prophet Muhammad and his infallible successors (P.B.U.T) and there is no such a right for anyone else. They restrict a faqih’s social-political authority only to the area which is known as Hesbiyah affairs in the Islamic literature. In contrast, those scholars who believe in the same authority with the prophet for the jurists have created three different discourses in this field. First: An Islamic political system obtains its legitimacy from the law of sharia and therefore people has no interference or contribution in this ground (the appointing theory or the law of sharia). Second: People freely and in accordance with collective wisdom choose an ئIslamic system to govern them (the representative theory). Third: those Islamic laws accepted by majority of Muslims is the basis of legitimacy in an Islamic political system (state-Imamat theory). In other words, the third discourse with differentiating between legitimacy and compliance stress on this fact that an Islamic political system will be actualized only if people’s vote meet with the law of sharia. According to this jurisprudential verdict, while the custodianship aspect of a ruler (wilayat) receives its legitimacy from the sharia- that is similar to the appointing theory- but it is the public vote that makes applicable the custodianship in the social-political arena; like the representative theory.}, keywords = {legitimacy,political participation,compliance,republicanism}, title_fa = {مشروعیت و مشارکت سیاسی در اندیشه فقهای شیعه}, abstract_fa = {کـی از مسـائل مهـم تأثیرگـذار بـر موضـوع حاکمیت سیاسـی مـردم در حـوزه عمومـی و بطور کلـی دمکراسـی در کشـورهای اسـالمی دیدگاه هـای فقیهـان بـه اصل انتخابـات و به طـور کلی مشـارکت مـردم در سرنوشـت خویش اسـت. برداشـت های اجتهادی فقهای شـیعه کـه از منابع و متـون اسـالمی، آیـات و روایـات و متأثـر از مقتضیـات زمان و مکان اسـت، طیف وسـیعی از ً متضـاد را سـبب گردیـده اسـت. بـا توجـه بـه دیدگاههـای متفاوت، نظریـات مختلـف و بعضـا در خصـوص مبانـی مشـروعیت و مشـارکت سیاسـی سـئوالی کـه مطـرح میشـود این اسـت که بـر اسـاس مبانـی فقهـی شـیعه در بیـن فقهایـی کـه بـه حاکمیت سیاسـی فقیـه در عصـر غیبت اعتقـاد دارنـد، مبنـای مشـروعیت بخـش نظـام اسـالمی ناشـی از شـرع انـور اسـت یـا از رأی ، نظـر و اراده مـردم ناشـی می شـود؟ نسـبت رأی مـردم و والیـت فقیـه چیسـت؟ پاسـخ های سـه گانـه یـا فرضیههـای جانشـین یـا رقیـب در قالب سـه گفتمان فقهـی مطـرح میشـوند؛ ۱ -مبنای مشـروعیت بخـش نظـام اسـالمی، ناشـی از قوانین شـرع اسـت و جمهـور مردم در مشـروعیت بخشـی بـه نظام اسـالمی دخالـت ندارند )نظریـه انتصـاب(. ۲ -در نظام اسـالمی جمهور مردم مسـلمان بنـا بـر خـرد جمعی ایـن نظـام را آزادانه بـر سرنوشـت خویش حاکـم می کننـد )نظریه توکیـل( ۳ -در نظـام سیاسـی دولـت – امامـت مبنای مشـروعیت، قوانین اسـالمی پذیرفته شـده از ناحیـه جمهـور مـردم مسـلمان اسـت. بـه عبـارت دیگـر بـا تفکیـک مشـروعیت و مقبولیـت زمانـی کـه بیـن قوانیـن شـرع و رأی مـردم اتفـاق و هماهنگـی ایجـاد شـود نظام اسـالمی تحقق عینـی می یابـد. براسـاس ایـن نظریـه فقهـی هماننـد دوره حاکمیت معصـوم مشـروعیت همانند ضـرورت وجـود حکومـت در حوزه فلسـفه سیاسـی و عامل توجیـه کننده اعمال قدرت اسـت و زمانـی کـه سیاسـت و عملکـرد نظـام سیاسـی مورد قبـول مردم قـرار گیـرد مقبولیت هـم حاصل می شـود. مشـروعیت والیـت هماننـد نظریـه نصـب از ناحیـه قانون شـرع اسـت و بیعـت و رأی مـردم هماننـد نظریـه وکالـت، والیت را از قـوه به فعـل در آورده و مبسـوط الید می کنـد. توضیح و تبییـن فرضیـه هـای فـوق بـا اسـتفاده از روش توصیفـی، تحلیلـی انجـام پذیرفتـه اسـت و داده از منابـع و متـون دسـت اول مـورد ً هـا هـم بـا اسـتفاده از شـیوه اسـنادی و کتابخانـه ای عمدتـا بهره بـرداری قـرار گرفته اسـت.}, keywords_fa = {مشروعیت,مشارکت سیاسی,مقبولیت,جمهوریت}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100629.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100629_4b75bfe23c527ed1b2f82459194ca330.pdf} } @article { author = {Sheikhoun, Ehsan and Talebi arani, Roohallah}, title = {The Future of New Regionalism in the Persian Gulf}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {95-124}, year = {2020}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {10.29252/piaj.2020.100630}, abstract = {In the current international system, we are always face with a range of Convergent-divergent relations, each of which can be considered as a continuum of inter-actor complex relationships, and of course it is possible to move between these significant situations and move towards promoting or decreases comprehensive cooperation between actors. On this basis, the state of Convergent and divergent relations between international actors in the past and the present certainly will affect the future of their relations and can lead their relations to regionalism or a conflictual situation and potentially war. Therefore, desirable, probable and possible future situations can be plan in different scenarios that are affected by three noticeable categories of factors, such as "barriers, Propellants, and surprises"; In the meantime, explaining the future prospects in this area will require an appropriate approach and method. In doing so, having presenting this question that, what are the most desirable, probable, and possible scenarios for the possibility or impossibility of new regionalism in the Persian Gulf? We will attempt to identify and analyse each of these futures drawing on Futures studies knowledge / methods. Since the authors in this study first will seeks to find scenarios using a forward-looking method, ti is not relevant to provide a hypothesis. In other words, the main purpose of a future research is to identify a situation in which there is no necessary awareness. In this type of research, the researcher seeks access to information that can help them to understand the research topic well in order to scenario building. After finding scenarios, it would be possible to identify the future of new regionalism in the Persian Gulf. The findings show that there will be no convergence among all countries in the region, at least until the near future, and that regionalism will often remain primitive and underdeveloped.}, keywords = {Futures Studies,Scenario Building,Persian Gulf,New regionalism,Islamic Republic of Iran}, title_fa = {آینده‌پژوهی منطقه‌گرایی‌نوین پیش روی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس}, abstract_fa = {در نظام بین‌الملل همواره با طیفی ازروابط همگرایانه-واگرایانه روبرو هستیم. به این ترتیب، وضعیت روابط همگرایانه و واگرایانه میان کنشگران بین‌المللی در گذشته و حال بر آینده روابط آن‌ها اثرگذار است و می‌تواند روابط آنها را به‌سمت همکاری منجر به منطقه‌گرایی یا واگرایی سوق دهد. بنابراین وضعیت‌های مطلوب، محتمل و ممکن آینده را می‌توان در قالب سناریوهای متفاوت مطرح کرد که متأثر از سه دسته عواملِ «سدکننده‌ها، پیشران‌ها و شگفتی‌سازها» شکل می‌گیرند؛ از این رو نگارندگان با طرح این سوال که سناریوهای مطلوب، محتمل و ممکن در زمینه امکان یا عدم امکان شکل‌گیری منطقه‌گرایی‌نوین در خلیج‌فارس کدام است؟، تلاش دارند با روش توصیفی- تحلیلی و بهره‌گیری از انباشته‌های نظری مطالعات منطقه‌ای در چارچوبی آینده‌پژوهانه، هر کدام از این آیندها را شناسایی و چشم‌اندازسازی نماید. از آنجا که نگارندگان در این پژوهش ابتدا به دنبال یافتن(اکتشاف) سناریوها هستند، قادر به ارائه فرضیه نیستند. پس از یافتن سناریوهاست که می‌توان اقدام به شناسایی دورنمای منطقه‌گرایی‌نوین در خلیج‌فارس نمود. یافته‌های پژوهش نشان می‌هد، حداقل تا آینده نزدیک زمینه همگرایی میان تمامی کشورهای منطقه وجود نخواهد داشت و غالبا منطقه‌گرایی در شکل جنینی و کم‌مایه پایدار خواهد ماند.}, keywords_fa = {آینده‌پژوهی,سناریوسازی,خلیج‌فارس,منطقه‌گرایی‌نوین,جمهوری‌اسلامی‌ایران}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100630.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100630_3c18ebe1e12eddcb1e8674f3e9b17147.pdf} } @article { author = {Shamloo, Bagher and Khalili paji, Aref}, title = {Legal-Economic Challenges of Virtual Currencies on Political Systems in the Light of Alternative Theory}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {125-152}, year = {2020}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {10.29252/piaj.2020.100631}, abstract = {   ۱۱۹۴/۵۰۰۰Virtual currencies can be seen as an example of emerging technologies that have many legal-economic challenges for political systems. Most of these challenges are due to the diverse functions of these currencies, which can be replaced by existing structures. One of the important functions of virtual currencies, including bitcoin, is their monetary function. In this regard, the developers of this virtual currency are trying to replace the cryptocurrency structure with the existing monetary structure at the national and transnational levels by creating the necessary contexts within the framework of "alternative theory". Which, given the place of economic change in collective life, can be a source of fundamental controversy in the body politic. Accordingly, answering important questions makes the present study unavoidable. First; Can virtual currencies, including bitcoin, be considered fundamentally conceptual? Second; What will be the face of such currencies with the existing criticisms and what are their monetary advantages? Answering these questions in the context of political systems can be helpful in explaining and examining the real and potential risks to the ruling systems. This is significant not only politically but also security-wise. Accordingly, in the present study, the mentioned topics are analyzed by qualitative method and collection and analysis of library data.ارسال بازخوردسابقهذخیره‌شده‌هاانجمن}, keywords = {Virtual currencies,bitcoin,alternative theory,money creation,political challenges}, title_fa = {چالش های حقوقی-اقتصادی ارزهای مجازی برای نظام های سیاسی در پرتو نظریه جایگزینی}, abstract_fa = {ارزهـای مجـازی را می تـوان نمونـه ای از فن آوری هـای نوظهـور دانسـت کـه از چالش هـای حقوقی-اقتصـادی بسـیاری بـرای نظام هـای سیاسـی برخوردارنـد. بخـش عمـده ای از ایـن چالش هـا، بـه کارکردهای متنوع ایـن ارزها بازمی گردد کـه قابلیت جایگزینی با سـاختارهای موجـود را دارنـد. یکـی از کارکردهـای مهـم ارزهـای مجـازی، از جملـه بیت کویـن، کارکرد پولـی آنهـا اسـت. در ایـن راسـتا، توسـعه دهندگان ایـن ارز مجـازی در چارچـوب »نظریـه جایگزینـی« در تالش انـد تـا بـا ایجـاد زمینه هـای الزم، سـاختار ایـن رمـزارز را جایگزیـن سـاختار پولـی موجود در سـطح ملی و فراملـی نمایند. امری کـه می تواند با توجـه به جایگاه تحـوالت اقتصـادی در زندگـی جمعـی، زمینه سـاز مناقشـات اساسـی در بدنـه نظام هـای حاکـم باشـد. بـر این اسـاس، تبیین چالش هـای حقوقـی و اقتصـادی ارزهای مجـازی برای نظام هـای سیاسـی انجام پژوهـش حاضـر را اجتناب ناپذیر کـرده اسـت. بدین ترتیب، جهت پاسـخ بـه این پرسـش باید قابلیت پول محسـوب شـدن ارزهـای مجازی را سـنجید، مواجهه چنیـن ارزهایـی بـا انتقادات موجـود را ارزیابی کرد و مزیت هـای پولی آنها را برشـمرد. امری کـه می توانـد در تبییـن و بررسـی مخاطرات واقعـی و احتمالی ایـن فن آوری، بـرای نظام های حاکـم سیاسـی راه گشـا باشـد. بر این اسـاس، در پژوهش حاضر با روشـی کیفـی و گردآوری و تحلیـل داده هـای کتابخانـه ای به تحلیـل مباحث مزبـور پرداخته می شـود.}, keywords_fa = {ارزهـای مجـازی,بیت کویـن,نظریـه جایگزینـی,نظام هـای سیاسـی,چالش هـای حقوقی-اقتصـادی}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100631.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100631_d2dcf2ed7db1678cfdaa5754c462e268.pdf} } @article { author = {Mohamadikia, Tayebeh}, title = {Shiite political theology and the political and social impact of the concept of expectation}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {153-172}, year = {2020}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {10.29252/piaj.2020.100632}, abstract = {Power has different faces: appearance/explicit and unseen/absence faces. The emerging face of power is further studied and generally in political science, this figure of power is studied but to understand the logic of political action in societies studying the hidden face of power can be very effective. The paper seeks to analyze the hidden power in the Shiite view and analyze the power behind apocalyptic belief in Shiite political thought. Our goal is to study parts of the hidden power which leads to obvious political action. An analysis of the movement of this kind of power from the mind / belief to everyday behavior and political action is an attempt will be done. We want to study the effects of power of absenteeism in terms of political mentality and political action. The power of absence is the same mental state, as the ideal form of government, within faithful members of a society. We interpret government of Expectation. We will analyze the political effects of the power of Faith in the absent Imam, as the most legitimate ruler, In the Shiite society with emphasis on justice, peace and collective identity. This paper studies the idea of the government of Expectation and the power of Absence Through phenomenological methodology.}, keywords = {"Absence"," Expectation","Power","Shiite"}, title_fa = {الهیات سیاسی شیعه و تاثیر سیاسی و اجتماعی مفهوم انتظار قدرت غیبت}, abstract_fa = {قـدرت چهره هـای آشـکار و نهـان متفاوتی دارد. در ایـن میان مطالعه چهـره پیدای قدرت ً در علم سیاسـت مطالعه این چهـره از قدرت از اقبـال بیشـتری برخوردار اسـت و عمومـا دنبـال می شـود، امـا بـرای شـناخت منطـق عمـل سیاسـی جوامـع مطالعـه چهـره پنهان قـدرت می توانـد بسـیار کارآمـد ظاهر گـردد. نوشـتار پیش روی می کوشـد قـدرت پنهان را در نگـرش شـیعی مـورد واکاوی قـرار دهد و قـدرت نهفته در بـاور آخرالزمانی اندیشـه سیاسـی شـیعی را تجزیـه و تحلیـل نمایـد. ایـن مهم ذیـل مطالعه قـدرت پنهانـی محقق می گـردد کـه بـه تحـرک و کنـش سیاسـی آشـکار منتهـی می شـود. واکاوی حرکـت ایـن سـنخ از قـدرت از ذهن/بـاور بـه کـردار روزمـره و کنش سیاسـی تالشـی اسـت کـه ذیل مطالعـه قـدرت غیبـت در این نوشـتار به انجام می رسـد. قـدرت غیبت متـرادف با دولتی ذهنـی در درون اعضـای یـک جامعه مؤمنانه اسـت که به مثابه شـکل آرمانـی زمامداری متصـور می گـردد. هـم از ایـن روی می تـوان از آن تعبیـر به دولـت انتظار نمود. کوشـش مـا تحلیـل تاثیرهـای قـدرت باور بـه امام معصـوم غایب بـه مثابـه حاکم مشـروع از یک سـوی بـر ذهنیـت سیاسـی و از سـوی دیگـر بر کنش های سیاسـی جامعه شـیعی اسـت. ایـن نوشـتار ضمـن بهره گیـری از روش شناسـی پدیدارشناسـی و روش کتابخانـه ای بـه نـگارش درآمده اسـت.}, keywords_fa = {"غیبت","انتظار","قدرت","تشیع"}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100632.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100632_3f97074313d39f782e89dc535d4b5d49.pdf} } @article { author = {Bagheri Dolatabadi, Ali}, title = {Evaluation and Analysis of the Level of Political Awareness about FATF}, journal = {Political and International Approaches}, volume = {12}, number = {1}, pages = {173-201}, year = {2020}, publisher = {https://www.sbu.ac.ir/}, issn = {1735-739X}, eissn = {}, doi = {10.29252/piaj.2020.100633}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the political awareness of the students of Yasouj University about the Financial Action Task Force (FATF) and related conventions and also factors affecting their knowledge. Research hypothesis emphasizes students› awareness of the subject of research. A survey method was used to measure this issue. Using the Cochran formula, the sample size was 400 people and 24 Closed questions were given to them. The questionnaire consisted of 4 sections and each section had 6 questions about the United Nations Conventions on Combating the Financing of Terrorism, the United Nations Convention against Transnational Organized Crime, the United Nations Convention against Corruption and the Financial Action Task Force (FATF). The findings showed that the students› political awareness was moderate. The most political awareness belonged to FATF and the least political awareness was about the United Nations Convention against Corruption. Also, male students compared to girls and students of humanities faculty compared to other faculties had more political awareness. In addition, there was a significant correlation between student›s political awareness with age and media consumption, but there was no relationship between the two variables of household economic status and the student›s residence.}, keywords = {FATF,students,political awareness,Terrorism,Convention}, title_fa = {سنجش و تحلیل میزان آگاهی سیاسی درباره گروه ویژه اقدام مالی}, abstract_fa = {هـدف پژوهـش حاضـر بررسـی میـزان آ گاهـی سیاسـی دانشـجویان دانشـگاه یاسـوج درخصـوص گـروه ویـژه اقـدام مالـی و کنوانسـیون های مربوطـه و عوامل مؤثر بـر آ گاهی آنهـا اسـت. فرضیـه پژوهـش بـر آ گاهـی سیاسـی بـاالی دانشـجویان دربـاره موضـوع پژوهـش تاکیـد دارد. بـرای سـنجش این مسـاله از روش پیمایشـی اسـتفاده شـده اسـت. بدیـن ترتیـب کـه بـا اسـتفاده از فرمول کوکـران حجـم نمونه ۴۰۰ تـن انتخاب شـد و ۲۴ سـؤال بسـته در اختیـار آنهـا قـرار گرفـت. پرسـش نامـه شـامل چهـار بخش و هـر بخش دارای شـش سـؤال دربـاره گـروه ویـژه اقـدام مالـی، کنوانسـیون مبـارزه بـا تأمیـن مالـی تروریسم،کنوانسـیون مبـارزه بـا جرائـم سـازمان یافتـه فراملی وکنوانسـیون مبارزه با فسـاد بـود. یافته هـای پژوهـش نشـان داد میـزان آ گاهـی سیاسـی دانشـجویان در حـد متوسـط قـرار دارد. بیشـترین آ گاهـی سیاسـی دربـاره گـروه ویـژه اقـدام مالـی و کمتریـن آ گاهـی سیاسـی مربـوط به کنوانسـیون مبـارزه با فسـاد بود. همچنین دانشـجویان پسـر به نسـبت دانشـجویان دختـر و دانشـجویان دانشـکده علـوم انسـانی بـه نسـبت سـایر دانشـکده ها آ گاهـی سیاسـی بیشـتری داشـتند. عالوه بـر این میـزان آ گاهی سیاسـی دانشـجویان با دو متغیـر سـن و میـزان مصـرف رسـانه ای ارتبـاط معنادار داشـت، اما هیـچ ارتباطـی بین دو متغیـر وضـع اقتصـادی خانواده هـا و محـل سـکونت دانشـجویان مشـاهده نشـد.    }, keywords_fa = {گـروه ویـژه اقـدام مالـی,دانشـجویان,آ گاهـی سیاسـی,تروریسـم,کنوانسـیون}, url = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100633.html}, eprint = {https://piaj.sbu.ac.ir/article_100633_ae48d631fd7ca6e1753d43e6e71847eb.pdf} }