The model of cultural turn in Iranian political sociology in the last two decades

Document Type : علمی - پژوهشی

Authors

1 PhD student in Political Sociology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Professor of Political Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

3 Associate Professor of Political Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

10.48308/piaj.2024.233505.1454

Abstract

Political sociology has experienced many changes throughout history, and the latest example of these changes is the cultural turn. The cultural turn in political sociology may not be the same in all societies and may differ from one society to another. The article seeks to show to what extent the cultural turn in Iran's political sociology has occurred in the last two decades and what components it depends on. If a cultural turn has occurred in Iran's political sociology, to what extent does political and social construction contribute to it? The data of this research has been collected by using various new theories, semi-structured interviews, expert questionnaires, writing slips from texts and documents. Also, the fuzzy Delphi technique is used as the methodological framework of the article. The evaluations showed that the cultural turn in Iran has occurred and 21 components have been identified. These components can be used as a model in measuring the degree of cultural turn in Iran's political sociology. If we consider political sociology as the relationship between government and social construction, 20 of the 21 identified components are related to social construction and 1 component is related to political construction. The results of the research show that in Iran's political sociology, the fundamental change and transformation that happened was in the social structure and the political structure did not undergo fundamental changes.

Keywords


  •  

    منابع

    • آقایی، میلاد، اصغر آقایی و رضا آقایی (1391)، شاخص‌های اساسی مؤثر بر وفاداری مشتریان در صنعت بهداشت و سلولزی ایران با استفاده از رویکرد دلفی فازی و دیمتل فازی«، مدیریت بازرگانی، دوره 4، ش 3، پاییز.
    • اکسفورد، بری؛ هاگینز، ریچارد (1387)، رسانه‌های جدید وسیاست، ترجمه‌‌‌‌‌ی بابک دربیگی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم وتحقیقات و فناوری.
    • بارکر، کریس (1387)، مطالعات فرهنگی، نظریه و عملکرد، ترجمه‌ی مهدی فرجی، نفیسه حمیدی، تهران:پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
    • بیات، آصف (1379)، سیاست‌های خیابانی، ترجمه‌ی اسدالله نبوی هاشمی، تهران: نشر شیرازه.
    • توحیدفام، محمد (1392)، «نیروهای اجتماعی شبکه ای، مفهوم نوین جامعه‌شناسی سیاسی ایران »، پژوهشنامه‌ی علوم سیاسی،سال هشتم ، شماره 2، 153-182.
    • حاتمی، عباس (1395)، «نقش نظریه در پژوهش‌های سیاسی تاریخی: فراخوانی برای بازاندیشی در نقش نظریه‌های علوم سیاسی»، دوره‌ی 11، شماره 2.
    • رضایی، محمد (1398)، رهایی بخشی مطالعات فرهنگی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
    • ﻗﺎﺳﻤﻲ، ﻋﻠﻲاﺻﻐﺮ (1387) «ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺟﻬﺎﻧﻲﺷﺪن ﺑﺮ ﺟﻨﺒﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در اﻳﺮان»، ﻃﺮح پژوﻫﺸﻲ پژوﻫشگاه ﻋﻠـﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻬﺎد دانشگاهی
    • کاستلز، مانوئل(1395)، شبکه‌های خشم و امید، مترجم مجتبی قلی پور، تهران: مرکز.
    • گل محمدی، احمد (1381)، جهانی شدن، فرهنگ و هویت، تهران: نشر نی.
    • گیبینز، جان آر (1381)، سیاست پست مدرنیته، ترجمه‌ی منصور انصاری، تهران: گام نو.
    • میراحمدی، فاطمه سادات؛ احمدی، سید عباس(1397)، « چرخش فرهنگی در جغرافیا و تاثیرات آن بر رشته‌ی جغرافیای سیاسی»، فصلنامه‌ی تحقیقات جغرافیایی، سال سی وسوم ، شماره 3، 72- 58.
    • نش، کیت (1399)، جامعه‌شناسی سیاسی معاصر ، ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران:کویر
    • نش، کیت (1388)، جامعه‌شناسی سیاسی معاصر، ترجمه‌ی محمد تقی دلفروز، تهران: نشر کویر.
    • نقوی، سید حسین (1386)، جنبش‌های اجتماعی جدید در عصر جهانی شدن و تاثیر آن بر توسعه سیاسی در ایران، دانشنامه حقوق و سیاست، شماره 7، 102-100
    • Baltar, Fabiola, Ignasi Brunet, (2012), "Social research 2.0: Virtual Snowball Sampling
    • Chang, Y. H. (1998). Transportation Plan Appraisal and Decision Making: Discussion and Application of the Fuzzy Theory, Hwatai, Taipei.
    • Chen, M. K., S. C., Wang, (2010), "The Use of a Hybrid Fuzzy-Delphi-AHP Approach to Develop Global Business Intelligence for Information Service Firms". Expert Systems with Applications, Vol. 37, pp. 7394-7407.
    • De Moor, J. (2017), Lifestyle politics and the concept of political participation. Acta Politica. 52(2), 179-197.
    • Fuist, T. N., Mogford, E., & Das, A. (2018), Lifestyle Movements as Social Networks: The Connections between Everyday Politics and Larger Collective Action in an Indian - Feminist Movement. Sociological Perspectives, 61(6), 894–910.
    • Mikhailov, L. (2003), "Deriving Priorities from Fuzzy Pairwise Comparison Judgements", Fuzzy Sets and Systems, Vol. 134, pp. 365-385.
    • Okoli, C., S.D., Pawlowski. (2004), "The Delphi Method as a Research Tool: An Example, Design Considerations and Applications", Information and Management, Vol. 42, pp. 15-29.
    • Pour Ezzat, A. A., Sadabadi, A. A., Damirchiloo, S., & Pakzad, M. (2014), Useful Knowledge; Knowledge Policy Making for Developing the Public Interest by Fuzzy Approach. Rahyaft,24(57).
    • Webster, F. (2005), Making sense of the information society.