,
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
چکیده
میدانیم که اندیشهی سیاسی در ایران و غرب، در دو بستر متفاوت رشد پیدا کرده است. در ایران، اندیشهی سیاسی در بستر جهانشناسی دینی و در غرب، در بستر جهانشناسی فلسفی. بسیاری از وجوه تمایز اندیشهی سیاسی ایرانی و ایرانی-اسلامی از یکسو و اندیشهی سیاسی غربی از سوی دیگر، در اساس از همین بستر متفاوت در رشد و بسط اندیشه ریشه میگیرد. هدف اصلی این پژوهش این است که با تمرکز بر وجوه سرشتی تمایز این دو بستر، با تکیه بر فضای شکلگیری دو جهانشناسی متفاوت که یکی را جهانشناسی ایرانی و دیگری را جهانشناسی غربی میخوانیم، این رابطه مورد موشکافی قرار گیرد. فرضیهای که در پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد، این است که دو جریان جهانشناسی ایرانی و یونانی از آغازین دورهی پیدایش و گسترششان، وارد مسیرهای متفاوت شدند و همراه خود، رشد و تکامل اندیشهی سیاسی را در مسیرهای متفاوت بهپیش بردند: یکی از مسیر جهانشناسی دینی و دیگری در مسیر جهانشناسی فلسفی. نتیجه اینکه از این دو مسیر، جهانشناسی فلسفی بوده است که ظرفیت بیشتری برای تحول و امکان بیشتری برای انکشاف اندیشهی سیاسی داشته است. ضمن اینکه روش پژوهش، تحلیل محتواست.
- الف) فارسی
- احمدوند، شجاع؛ اسلامی، روحالله. (1396). اندیشه سیاسی در ایران باستان، تهران: انتشارات سمت.
- پازارگادی، بهاالدین. (1382). تاریخ فلسفه سیاسی، جلد اول، تهران: نشر زوار.
- بویل، جان. (1385). صخره داغ، یک غار مهری در فولکلور ارمنی در دین مهری در جهان باستان، ترجمهمرتضی ثاقبفر، تهران: انتشارات طوس.
- پولادی، کمال. (1397). در سودای نظام داد، جهانشناسی ایرانی و اندیشه سیاسی، تهران: نشر مرکز.
- پولادی، کمال. (1395). تاریخ اندیشه سیاسی در غرب، از سقراط تا ماکیاولی، تهران: نشر مرکز.
- جابری، محمدعابد. (1387). ما و میراث فلسفیمان، ترجمه محمد المهدی، تهران: نشر ثالث.
- جابری، محمدعابد. (1391). خوانشی نوین از فلسفهی مغرب و اندلس، ترجمه محمد المهدی، تهران: نشر ثالث.
- دوشن گیمن، آرتور. (1385). اهورامزدا و اهریمن، ترجمه عباس باقری، تهران: انتشارات فرزان.
- دوستخواه، جلیل. (1374). مقدمهنویس در اوستا، تهران: انتشارات مروارید.
- زنر، آر.سی.(1375). طلوع و غروب زردشتیگری، ترجمه تیمور قادری، تهران: انتشارات فکر روز.
- زنر، آر.سی. (1385). زروان، ترجمه تیمور قادری، تهران: نشر فکر روز.
- عباسی، مسلم. (1393). تحول اندیشه سیاسی در ایران باستان، تهران: نشرنگاه معاصر.
- سودآور، ابوالعلاء. (1384). فره ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان، تهران: نشر نی.
- سیونگ یو، دال. (1394). بررسی مقایسهای مبانی متافیزیکی نظریه سیاسی در ایران و چین باستان، فصلنامه دولت پژوهی، 1 (1)، صص. 21-01
- طباطبایی، سیدجواد. (1373). زوال اندیشه سیاسی در ایران، تهران: انتشارات کویر.
- طباطبایی، سیدجواد. (1380). دیباچهای بر نظریه انحطاط، تهران: نشر نگاه معاصر.
- ضیمران، محمد. (1392). گذار از جهان اسطوره به فلسفه، تهران: نشر هرمس.
- کوورجی کویاجی، جهانگیر. (1388). بنیادهای اسطوره و حماسه ایران، ترجمه جلیل دوستخواه، تهران: نشر آگاه.
- کلنز، ژان. (1386). مقالاتی درباره زردشت و دین او، ترجمه احمدرضا قائم مقامی، تهران: نشر فرزان.
- کمپرتس، تئودور. (1375). متفکران یونانی، ترجمهی محمدحسن لطفی، جلد اول، تهران: انتشارات خوارزمی.
- کاسیرر، ارنست. (1382). فلسفه روشنگری، ترجمهی یدالله موقن، تهران: انتشارات نیلوفر.
- کسرایی، محمد سالار. (1389). فرمانروایی توأمان: حکومت و مشروعیت در ایران باستان، فصلنامه سیاست، 40 (2)، صص. 208-189.
- گاتری، دبیلیوکیسی. (1388). فیلسوفان یونان باستان از طالس تا ارسطو، ترجمه حسن فتحی، تهران: نشر علم.
- مجتبایی، فتحالله. (1352). شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی ایرانی، تهران: انجمن فرهنگ باستان.
- ویدن گرن، کئو. (1377). دینهای ایرانی، ترجمه منوچهر فرهنگ، تهران: نشر آگاه.
- هایلند، دریو. (1384). بنیادهای فلسفه در اساطیر و حکمت پیش از سقراط، ترجمه رضوان صدقینژاد و کتایون مزداپور، تهران: نشر علمی.
- یگر، ورنر. (1376). پایدیا، جلد دوم، ترجمهی محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
- یوسفی، ماشالله. (1378). بازنمایی گفتار نظم الهیات اخلاقی زرتشت در بایستههای شاهی آرمانی ایران باستان، فصلنامه سیاست، 38 (2)، صص 321-299.
- ب) منابع انگلیسی
- Habermes, Jurgen. (1981). The Theory of Communicative Action, Trans. T. Mccarty, Boston: Beacon Press.
- Frankfort, Henri. (1965). Before Philosophy: The Intellectual Adventure of Ancient Man, Penguin Books.